بورس امروز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

پیش بینی بازگشت به روند صعودی شاخص کل را داریم.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _یکشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد سه هزار و ۴۸۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۹۹ واحدی در سطح ۳۸۳ هزار و ۳۲۷ قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۲۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۰۵ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۹ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۱۷ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۸ هزار و ۸۴۷ و ۱۵ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۶۸۶ و یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

پیش بینی بازگشت به روند صعودی شاخص کل را داریم.

بورس امروز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

تکمیل طرح "اصلاح قانون اوراق بهادار" تا یک ماه آینده

وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل کارگروه مشترک وزارت اقتصاد با کمیسیون اقتصادی مجلس برای آماده سازی طرح اصلاح قانون اوراق بهادار تا یک ماه آینده جهت ارائه به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

خبر مهم در خصوص نرخ ارز واحدهای صنعتی

بانک مرکزی در حال بازنگری استراتژی الزام واحدهای بزرگ فولاد و پتروشیمی به عرضه دلار صادراتی خود به این بانک به قیمت پایه نیما بوده و مکاتباتی نیز در این خصوص صورت گرفته است! کاهش اختلاف نیما و سنا و حرکت به سمت ارز تک نرخی و مجوز فروش ارز صادراتی بنگاه‌های بزرگ در سامانه نیما به صورت رقابتی (مشابه سایر شرکت‌ها)، یکی از درخواست‌های اصلی فعالان اقتصادی در نشست مشترک این ماه با آقای صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی بود. این سیگنال مثبت می‌تواند نشانه پیشرفت مذاکرات برجام نیز باشد و احتمالاً منابع ارزی در دسترس بانک مرکزی به منظور مدیریت بازار ارز، روندی صعودی دارد.

اخبار شرکت‌ها

ذوب: تغییر طرح فلاکسیبل‌های تزریق پودر زغال به کوره بلندها در ذوب آهن اصفهان اجرا شد، پروژه تزریق پودر زغال به منظور کاهش مصرف کک و کاهش هزینه‌های تولید چدن از جمله مهمترین طرح‌های توسعه ذوب آهن اصفهان محسوب می‌شود که با توجه به کمبود مواد اولیه در شرکت، نقش به سزایی در تأمین خوراک کوره بلندها دارد. به منظور حداکثر بهره برداری از این فرایند یکی از اقدامات انجام شده توسط تلاشگران بخش کوره بلند، جایگزینی شیلنگ‌های سیم دار به جای فلاکسیبل است.

شدوص: جمع عمومی فوق العاده شرکت دوده صنعتی پارس با حضور سهامداران و هیئت مدیره شرکت در حال برگزار شد.

افزایش سرمایه بابت: پروژه جایگزینی راکتورهای هارد و همزمان؛ افزایش ظرفیت تولید از ۱۵ هزار تن به بیست هزار تن در سال و بهبود تکنولوژی‌ها در حال حاضر این پروژه دوساله انجام می‌شود و تأخیر آن چنانی نداریم. بیسیک دیزاین ۹۷ درصد و دیتیل دیزان ۷۰ درصد پیشرفت داشته است و امید داریم در انتهای نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسیم. از ابتدای پروژه برای تأمین منابع مالی افزایش سرمایه در نظر داشتیم و اخذ تسهیلات از بانک و در نهایت فروش سرمایه‌های غیر مولد سه راهکار برای انجام پروژه است. استارت فروش سرمایه‌های غیر مولد خورده و در حال اخذ تسهیلات از بانک هستیم. طبق مجوز از هلدینگ و بورس در این مرحله با آورده نقدی ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه خواهیم داشت.

پاکشو: خرید ۶۵ درصد از سهام شرکت تحقیقاتی آرین گستر (سهامی خاص) از شرکت گسترش آرین گستر (سهامی خاص) به مبلغ ۱۶.۲۵۰ میلیون ریال, موضوع فعالیت شرکت مطابق اساسنامه اجرای طرح‌های تحقیقاتی در اندازه آزمایشگاهی نیمه صنعتی, صنعتی و همچنین تولید و فروش محصولات آرایشی , بهداشتی می‌باشد و از مهمترین برندهای این شرکت برند vitreous , lpure می‌باشد .منظور از تحصیل سهام شرکت یاد شده, علاوه بر افزایش سودآوری شرکت و افزایش منافع سهامداران از طریق دریافت سود تقسیمی شرکت , گسترش سهم شرکت پاکشو در بازار محصولات آرایش و بهداشتی است.

اخبار بازار جهانی و بورس کالا

۲۰ هزار تن آهن اسفنجی در قالب ۱۰ قرارداد کشف پریمیوم معامله شد

در ادامه طرح ویژه وزارت صمت در راستای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان که از روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه آغاز شد، امروز نیز با عرضه آهن اسفنجی ادامه یافت؛ از نکات قابل توجه عرضه امروز استقبال ویژه خریداران از این شیوه معاملاتی بود چراکه در مقابل عرضه ۲۰ هزار تن آهن اسفنجی از سوی ایمیدرو، تقاضای چشمگیر ۶۲ هزار تنی در تالار شکل گرفت و در پایان ۱۰ قرارداد ۲ هزار تنی آهن اسفنجی منعقد شد. بر اساس آمارهای معاملاتی امروز شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۰ قرارداد ۲ هزار تنی کشف پریمیوم آهن اسفنجی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی وزارت صمت جمعاً معادل ۲۰ هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت که ۴ قرارداد برای تحویل سه ماهه دی ماه سال جاری، ۴ قرارداد دیگر برای تحویل بهمن ماه و دو قرارداد هم برای تحویل اسفند ماه در نظر گرفته شده است.

پی وی سی: قیمت PVC آسیا با کاهش ۱۶۰-۲۰۰ دلاری در هفته گذشته به کف دو ماه خود رسید. پیشنهادهای دسامبر نیز در ۱۶ نوامبر اعلام شده‌اند که حدوداً ۱۵۰ دلار نسبت به ماه گذشته کاهش پیدا کرده‌اند. این قیمت‌ها برای چین ۱۴۹۰ دلار و برای هند ۱۷۱۰ اعلام شده است. علت کاهش قیمت PVC، کاهش قیمت زغال سنگ تحت تأثیر سیاست‌های دولت چین برای کنترل قیمت‌ها بوده است اما همچنان عرضه جهانی PVC محدود است.قیمت‌ها در بازار داخلی چین نیز سه تا چهار هزار یوان (۴۰۰-۶۰۰ دلار) از زمان اعلام پیشنهادهای نوامبر کاهش داشتند. در هند نیز شرایط مشابه بود و قیمت PVC سی اف آر هند با ۱۹۰ دلار کاهش به هزار و ۷۱۰ دلار رسید. تحلیلگران می‌گویند تقاضا برای لوله کشاورزی آن طور که مد نظرشان بوده افزایش نداشته است.

اوره: با توجه به خریدهای سنگین اوره در هند، بازار اوره با کمبود عرضه مواجه شد. مهمترین رویداد هفته گذشته در بازار اوره این بود که هند حدود ۱.۶ میلیون تن اوره را در قیمت‌های بالا خریداری کرد. این رویداد باعث می‌شود که محصول تا ژانویه ۲۰۲۲ کم باشد که از قیمت اوره حمایت می‌کند.با توجه به حاشیه‌های تولید بالا، برخی از تولیدکنندگان اوره در اروپا حتی با وجود بالا بودن قیمت گاز طبیعی، احتمال دارد که مجدداً تولیدشان را راه اندازی کنند. البته هنوز با توجه به نگرانی‌های حول انتقال گاز طبیعی از روسیه به اروپا و افزایش قیمت گاز طبیعی، هیچ برنامه راه اندازی اعلام نشده است. به جز هند، تقاضا در سایر مناطق از جمله جنوب و مرکز آمریکا، جنوب شرق آسیا و آفریقا ضعیف بود زیرا خریداران قادر به خرید در این قیمت‌ها نبودند. تقاضای داخلی چین در قیمت‌های محلی که هنوز حداقل ۳۰۰ دلار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است، در حال کاهش است.

اتیلن آسیا در هفته گذشته باز هم افت داشت و با کاهش ۲۰ دلاری به هزار و ۵۶ دلار رسید

قیمت اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته ناشی از حاشیه سود منفی در تولید کنندگان محصولات پایین دستی با کاهش ۲۰ دلاری به ۱,۰۵۶ دلار رسید. بین انتظارات و قیمت‌های پیشنهادی خریداران و فروشندگان فاصله زیادی وجود دارد. اسپرد ماده اولیه و محصول در تولیدکنندگان پایین دستی مثل استایرن منومر، منواتیلن گلایکول و پلی اتیلن همچنان منفی است و این احتمالاً باعث افت بیشتر قیمت اتیلن در هفته‌های آتی خواهد شد. نرخ عملیاتی تولید در بعضی از تولیدکنندگان پایین دستی کاهش یافته است. با این وجود تولیدکنندگان اتیلن خوراک مایع به دلیل قیمت‌های بالای نفتا نمی‌توانند قیمت‌های خود را خیلی کاهش دهند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 536887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.