موانع موجود بر سر راه بشر برای بازیافت ضایعات

گزارش‌ها حاکی است که امروزه حدود ۶۴ درصد مردم جهان خود را مسئول کاهش تغییرات اقلیمی کره خاکی می‌دانند و این در حالی است که موانع بسیاری بر سر راه آن‌ها برای واکنش به این بحران بزرگ وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از دو سوم مردم جهان، بازیافت مواد زائد را از جنبه‌های بسیاری حائز اهمیت می‌دانند، با این حال، اغلب آن‌ها ادعا می‌کنند که موانع بسیاری بر سر راه آن‌ها برای این کار وجود دارد. گروهی از محققان مجمع اقتصاد جهانی گزارشی در این زمینه ارائه داده و از مردم ساکن در نقاط مختلف دنیا خواستند نگرش‌های خود را در مورد تغییرات آب و هوایی و پایداری بیان کنند. در این تحقیق، تقریباً از هر پنج نفر ساکن نقاط مختلف دنیا، چهار نفر بازیافت شخصی مواد زائد را بسیار حائز اهمیت دانسته با این حال، موانع بسیاری را برای این کار پیش روی خود تصور کردند.

در کشورهای توسعه‌یافته‌ای نظیر آمریکای شمالی و اروپای غربی، بسیار از پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه مجمع اقتصاد جهانی، فرآیند بازیافت را بسیار نامطلوب تصور کرده و علت آن را بی‌اعتمادی به برنامه‌های بازیافت دانسته بودند. این در حالی بود که در مناطقی مانند خاورمیانه، آفریقای شمالی، آفریقای سیاه، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب مشکل اصلی مردم این بود که چگونه می‌توانستند در برنامه‌های بازیافت مشارکت کنند.

موانع موجود بر سر راه بشر برای بازیافت ضایعات

چه چیزی مردم را به بازیافت بیشتر سوق می‌دهد؟

محققان مجمع اقتصاد جهانی در مطالعات خود بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از ۲۸ کشور سراسر دنیا را به مشارکت دعوت کردند که این افراد در مجموع، ۷۰ درصد مصرف کننده عمومی و ۳۰ درصد نیز نمایندگانی از کمپانی‌های مختلف بودند. نتایج تحقیقات آن‌ها نشان داد که مدیران شهری می‌توانند نقش مهمی در برانگیختن مردم به تغییر شیوه خرید و همچنین استفاده از وسایل بسته‌بندی پایدارتر ایفا کنند. یکی از مولفه‌هایی که اغلب پاسخ‌دهندگان در مورد آن توافق نظر داشتند، استفاده از ظروف بسته‌بندی ساخته شده از مواد بازیافتی بود تا از این طریق، اثرات ناشی از دور انداختن ضایعات و آسیب‌های حاصل از آن به محیط زیست کاهش یابد. برخی از مردم نیز مدعی شده بودند که تنها در صورتی حاضر به استفاده از این گونه ظروف هستند که با قیمتی به مراتب کمتر از مواد دست اول در بازار به فروش برسد و این در حالی بود که اغلب ساکنان آمریکای شمالی به طور کامل با استفاده از ظروف بسته‌بندی دست دوم مخالف بودند.

نتایج گزارش‌های انجام شده نشان داد که ۳۲ درصد مردم اروپای غربی استدلال کرده بودند که استفاده از ظروف بسته‌بندی ساخته شده از مواد دست دوم تنها زمانی معقول به نظر می‌رسد که هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر از مواد دست اول برای آن‌ها به بار آورد و این در حالی بود که درصد افراد موافق این نگرش در آفریقای جنوبی، آسیای شرقی و اقیانوسیه به حدود ۱۴ درصد می‌رسید.

موانع موجود بر سر راه بشر برای بازیافت ضایعات

راهکارهای کاهش ضایعات از نگاه مردم

به طور کلی، بیش از ۵۰ درصد پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه‌ای که توسط محققان مجمع اقتصاد جهانی در راستای بازیافت مواد زائد انجام شده بود بر این باور بودند که بهره‌مندی از ظروف بسته‌بندی ساخته شده با مواد زائد بیشترین اثربخشی را در به صفر رساندن میزان ضایعات در کشورهای آن‌ها به عهده دارد که می‌تواند پیامدهای مثبت دیگری نیز نظیر کاهش آلودگی آب و تغییرات اقلیمی را نیز در پی داشته باشد. این در حالی بود که سایر پاسخ‌دهندگان تحقیق استدلال کرده بودند پیشگیری از تولید موادی که بازیافت آن‌ها به سختی انجام می‌شود و حتی در بسیاری از موارد می‌تواند غیرممکن باشد، بیشترین نقش را در به حداقل رساندن انباشتگی ضایعات در شهرها به عهده دارد.

مردم آمریکای شمالی و آسیای جنوبی در پیشنهادات خود، افزایش عمر وسایل خانگی و تعمیر آن‌ها برای کاربری بیشتر را بهترین شیوه برای پیشگیری از دورریزی ضایعات و بهره‌مندی از تبعات مثبت آن دانسته بودند. این در حالی است که ساکنان آمریکای شمالی، آسیای شرقی و اقیانوسیه بیشترین حمایت (یعنی حدود ۳۸ درصد) را از کاهش مصرف برای به حداقل رساندن بازیافت کرده بودند حال آنکه این درصد در آفریقای سیاه به تنها ۲۳ درصد رسید.

موانع موجود بر سر راه بشر برای بازیافت ضایعات

بزرگترین مانع برای بازیافت مواد زائد

در این میان، همه پاسخ‌دهندگان به پرسشنامه فوق استدلال کرده بودند که علیرغم میل باطنی و مسئولیت‌پذیری همه آن‌ها به مشارکت در بازیافت مواد زائد یا پیشگیری از دورریزی وسایل قابل استفاده، نبود برنامه‌های مناسب یا خدمات کافی از سوی دولت‌ها، تلاش‌های آن‌ها در بسیاری از موارد با ناکامی مواجه می‌شود. این در حالی است که ناکارآمدی برخی از دولت‌ها در جلب اعتماد مردم به برنامه‌های بازیافت خود از نگاه افراد بسیاری نیز عامل مهم دیگری در کند پیش رفتن اقدامات آن‌ها به حساب می‌آمد.

کد خبر 536872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.