تبیین جایگاه هویتی و تاریخی اصفهان در صحن شورا

هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور دو مهمان به مناسب «هفته بسیج» و «روز نکوداشت اصفهان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سرتیپ دوم مجتبی فدا امروز (یکشنبه) با حضور در هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر اصفهان به مناسبت هفته بسیج، اظهار کرد: رویکرد پایگاه‌های مقاومت در راستای تحقق سند ۱۰ ساله مسجد محوری و محله محوری است لذا سعی شده خدمات اجتماعی در یک هزار و ۱۰۰ قرارگاه بدین شکل اجرا شود.

وی افزود: معضلات محلات به ویژه در مناطق حاشیه‌ای را در قالب طرح کرامت پیگیری کردیم و با همپوشانی، وحدت و همکاری نهادهای مربوطه مانع موازی‌کاری شدیم؛ در این راستا سامانه مهر کریمانه راه‌اندازی شد تا حمایت از خانواده‌های نیازمند در دوران شیوع کرونا با همکاری بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی، بهزیستی، کمیته امداد و سپاه پاسداران به صورت منسجم انجام شود.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با بیان اینکه هدف ما در استان و شهر خدمت به مردم است، تصریح کرد: کارگاه‌های آموزشی تحکیم بنیان خانواده، لایروبی و احیای قنوات، ساخت مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی و کارگاه‌های خوداشتغالی در محلات اقداماتی است که بسیج برای محرومیت‌زدایی انجام می‌دهد. این قبیل اقدامات علاوه بر روستاهای محروم استان در مناطق محروم یا زلزله‌زده سی‌سخت، پلدختر، سیستان و بلوچستان و کرمان توسط گروه‌های بسیجی دنبال می‌شود.

تبیین جایگاه هویتی و تاریخی اصفهان در صحن شورا

درآمد پایدار برای آسیب‌دیدگان شرق اصفهان از خشکسالی

وی افزود: یکی از اقدامات برای محرومیت‌زدایی در شرق اصفهان نصب صفحات نیروگاه‌های خورشیدی بر روی پشت‌بام خانه‌ها است که با ارائه تسهیلات، خانواده‌ها می‌توانند مابه‌التفاوت برق مصرفی خود را به وزارت نیرو بفروشند؛ علاوه بر اینکه این اقدام برای خانواده‌های آسیب‌دیده از خشکسالی درآمد پایدار ایجاد می‌کند، در پدافند غیرعامل، مدیریت بحران، جلوگیری از تخلیه روستاها و پیشروی کویر به مناطق شهری نیز مؤثر است.

سردار فدا از شورای شهر درخواست کرد که چشم‌انداز خود را برای مناطق حاشیه، افرادی بدانند که از مناطق دیگر مهاجرت کرده و در حاشیه اصفهان ساکن می‌شوند؛ بنابراین باید مناطق محروم را توانمند کنیم تا جاذبه حرکت به سمت اصفهان و معضلات این مهاجرت کاهش یابد، یکی از این معضلات در ناآرامی سال‌های اخیر در مناطق حاشیه‌ای خود را نشان داد.

وی خاطرنشان کرد: هر پایگاه بسیج ۱۲۰ وظیفه که به عهده دارد که این فعالیت‌ها با همکاری شورای شهر می‌تواند به بهبود شرایط مناطق شهری منجر شود بنابراین اگر دستگاه‌های مختلف از این ظرفیت استفاده کنند بی مزد و منت همراهی خواهیم کرد.

فرمانده سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با بیان اینکه دو هزار و ۳۰۰ گروه جهادی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بسیجی در استان وجود دارد که مسئولیت‌های نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر از اعضای بسیج شناسنامه‌دار شده است، ادامه داد: به تناسب یک دهم کشور که تاکید مقام معظم رهبری بوده است، یک دهم جمعیت استان را در حلقه‌های تربیتی بکارگیری خواهیم کرد تا با عمق بخشی داخلی به تولید نرم از طریق نقش‌آفرینی ۲۰ قشر بسیجی بپردازیم.

وی گفت: اصلاح سبک زندگی ایرانی اسلامی در چند وجه نماز، فرهنگ کار و تولید، تحکیم خانواده، مواسات، همدلی و کمک مومنانه و نشاط و تفریحات سالم، نقش‌آفرینی در عرصه جهاد، نوآوری و علم در راستای تحقق زنجیره تولید، کمک به حل دو مشکل بزرگ اجتماعی کشور که حاشیه نشینی و اعتیاد است و احیا و به ظرفیت‌رسانی پایگاه‌های مقاومت محلی با هدف تحقق جامعه و محله اسلامی از اهداف دیگر بسیج در استان اصفهان است.

مشکلات کشور را تفکر بسیجی رفع می‌کند

عباس حاج‌رسولی‌ها، عضو شورای شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: گروه‌های بسیجی از مدارس به میدان جنگ می‌آمدند و به قلب دشمن می‌زدند که اگر این‌ها نبودند صدام اهواز را هم می‌گرفت چون تا چند کیلومتری این شهر آمده بود.

وی تصریح کرد: بسیجیان به پیروی از فرمان حضرت امام (ره) که حضور در جنگ را واجب کفایی دانستند، به میدان آمدند و اکنون نیز اگر تفکر بسیجی باشد می‌توان اتفاقات بزرگی را شاهد بود. اعضای شورای شهر بسیجی هستند و افراد بسیاری در شهرداری نیز تفکر و روحیه بسیجی دارند که با این تفکر باید به بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری در سال جاری نگاه کرد تا بازدهی بیشتری داشته باشد.

حاج‌رسولی‌ها گفت: وقتی در جمع مردم یک محله حاضر می‌شویم و آن‌ها از انتصاب یک شهردار منطقه ابراز خشنودی می‌کنند، دلیل آن چیزی جز حرکت بسیجی این مسئول نبوده و این موضوع در کار او برای شهر نمود داشته است، لذا باید در سطح کلان‌تر، مشکلات کشور را نیز با تفکر بسیجی رفع کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها معضل آب است.

لزوم استفاده از ظرفیت بسیج در رسیدگی به وضعیت پیچیده کشور

علی صالحی، سخنگوی شورای شهر اصفهان نیز در این جلسه تصریح کرد: نباید در سیاست‌گذاری‌ها از نیروی فکری، علمی و جهادی و ظرفیت تربیت نیروی انسانی بسیج غافل شد، زیرا این نهاد می‌تواند وضعیت پیچیده کشور و مشکلات مردم را با نگاه به افق‌های امیدوارکننده پیش‌رو رفع کند.

وی با بیان اینکه رویکردها برای رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار و اقدامات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید شایسته جایگاه اصفهان باشد، افزود: امید است طرح سامانه مهر کریمانه با محوریت بسیج بتواند در همه شئون مسائل را رفع کند.

صالحی با بیان اینکه رویکرد شورای ششم مشارکت دادن تمام اقشار مردم بوده و چه ظرفیتی بالاتر و بهتر از بسیج که در این امر مورد توجه قرار گیرد، گفت: روحیه بسیجی شورای شهر را می‌توان در میزان زمانی که برای انجام وظایف خود اختصاص می‌دهند، دید و نگاه ویژه به محرومیت‌زدایی نیز در تشکیل کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار مشخص است.

به گزارش ایمنا، در این جلسه از چند تن از بسیجیان نمونه شهرداری تجلیل شد.

تبیین جایگاه هویتی و تاریخی اصفهان در صحن شورا

بیشترین منابع درباره دوره‌های مختلف تاریخی متعلق به اصفهان است

محمدحسین ریاحی، استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر تاریخ، دومین مهمان صحن علنی امروز بود تا به مناسب یک آذرماه، روز نکوداشت اصفهان درباره جایگاه بالای این شهر صحبت کند.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری فرهنگی در شهری مانند اصفهان که زیربنایی علمی و فرهنگی دارد، آینده شهر را مستحکم خواهد کرد، افزود: شخصیت‌های فوق‌العاده‌ای برای جهان اسلام در اصفهان تربیت یافته و از این شهر به نقاط دیگر رفته‌اند که بسیاری از آن‌ها مورد توجه نیستند.

ریاحی تصریح کرد: با آنکه جو اصفهان ناصبی‌گری شدیدی داشته است، تعداد زیادی از اصحاب ائمه اهل اصفهان هستند مانند ۱۰ نفر از محدثان که از یک یا چند تن از اهل‌بیت بدون واسطه نقل حدیث کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بیشترین منابع درباره دوره‌های مختلف تاریخی و اوج سفرنامه‌ها متعلق به اصفهان است، گفت: اصفهان در سه دوره مهم تاریخی و در اوج اقتدار آل‌بویه، سلجوقیان و صفویه پایتخت ایران بوده و علاوه بر آن چند دوره مرکزیت داشته است. اندیشمندان بزرگی یا اهل اصفهان یا برخاسته از آن شهر هستند مانند صاحب بن عباد، خواجه نظام الملک و خواجه نصیرالدین طوسی که نقش والایی در تاریخ و تمدن اسلامی داشته‌اند.

مدرَس ابن‌سینا هر جای دنیا بود مخروبه نمی‌شد

این اصفهان‌شناس افزود: مدرس ابن‌سینا در محله دردشت اکنون مخروبه شده و در آن به روی مردم بسته شده است درحالیکه ابن‌سینا بیشترین آثار خود را در این مکان نوشته و شاگردان بسیاری از اهالی اصفهان را در این مدرسه تربیت کرده است که این ظرفیت هر جای دنیا بود چنین وضعیتی نداشت، از سوی دیگر مدرسه نظامیه اصفهان الگویی برای دانشگاه‌های غرب شد؛ اینها نشان از جایگاه علمی اصفهان دارد که اکنون رو به فراموشی رفته است.

وی با تاکید بر اینکه اگر آثار تاریخی مانند مناره مسجدعلی تخریب شود دیگر جایگزینی ندارد بنابراین باید در این زمینه دقت لازم به کار گرفته شود، اضافه کرد: مدارسی که در بازار اصفهان حدفاصل میدان نقش جهان تا مسجد جامع است نمونه‌ای در تاریخ ندارد و علما، ادبا و مفاخر بزرگی را در دل خود جای داده است، این مدارس خود یک خط سیر فکری و فرهنگی در ادوار مختلف تاریخی بوده است.

ریاحی با بیان اینکه اصفهان به بیان امام راحل همیشه دارالعلم بوده و هست بنابراین باید اکنون لایه‌های علمی این شهر بازگشایی شود، خاطرنشان کرد: جایگاه علمی اصفهان در مکاتب علوم دینی، پزشکی، ریاضیات و ادبیات قابل توجه است لذا باید نام بزرگان در این عرصه‌ها بر معابر شهر گذاشته شود، بزرگانی که آثار آن‌ها در آندلس، هند و مصر مشاهده شده است.

وی افزود: بنیانگذاران علم و هنر و فضیلت و اخلاق در تخت پولاد آرمیده‌اند و بی‌جهت نیست که اکنون مزار شهدا شده و مرحوم فلاطوری که اقدامات بی‌نظیری برای ایران و اسلام کرده آرزو می‌کند در این قبرستان به خاک سپرده شود. تخت پولاد ۷۵ هکتار است و ۸۰ تکیه داشته که بخشی از آن تخریب شده بنابراین باید برای حفظ آن سیاست‌گذاری شایسته در زمینه میراث فرهنگی شود.

تبیین جایگاه هویتی و تاریخی اصفهان در صحن شورا

وزیر میراث فرهنگی در جریان وضعیت فرسودگی بافت تاریخی شهر باشد

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر پس از این سخنان با اشاره به احتمال نزدیک بودن سفر وزیر میراث فرهنگی به اصفهان، گفت: امیدواریم سفر وزیر فقط به دیدن میدان نقش جهان خلاصه نشده و او در جریان وضعیت بافت تاریخی اصفهان که اکنون فرسوده شده نیز قرار گیرد.

وی ادامه داد: ادارات میراث فرهنگی و اوقاف نسبت به این بافت بی اهمیتی کرده‌اند، بنابراین باید دستاورد سفر وزیر، پرداختن به معضلات و مسائل میراثی اصفهان باشد نه داشته‌های تاریخی آن.

پیشنهاد تدریس «اصفهان‌شناسی» در مدارس

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز گفت: فرزندان این شهر باید نسبت به پیرامون خود و آنچه در دوره‌های گذشته وجود دارد توجه داشته باشند لذا پیشنهادی که در دوره چهارم داده شد و وجود آن نیاز است این که تدریس «اصفهان‌شناسی» در مدارس پیش‌بینی شود زیرا از خیلی سرفصل‌های موجود دارای اهمیت بیشتری خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی در شهر اصفهان باید ویژه با اختیارات تام باشد نه اینکه مدام منتظر اجازه از مرکز باشد بنابراین از دولت و به ویژه وزیر میراث فرهنگی انتظار داریم که مسئول مربوط به آن با این رویکرد انتخاب شود.

اساتید دانشگاه آسیب‌پذیری اصفهان را دغدغه خود بدانند

مجید نادرالاصلی، دیگر عضو شورای شهر نیز گفت: وقتی از میراث تاریخی اصفهان حرف می‌زنیم صحبت از یک تاریخ عظیم است که بقایای آن مربوط به هفت هزار سال پیش در یک نقطه یعنی تپه اشرف کشف شده است اما اکنون کثرت مهاجرت‌ها، میراث تاریخی، فرهنگ و کالبد شهری اصفهان را بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر کرده است بدین سبب اساتید دانشگاهی باید این موضوع را مورد دغدغه خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه دانشمندان اصفهان باید نقشه راهی را در حوزه اصفهان‌شناسی ترسیم کرده و دل‌نگرانی خود را از آنچه در آینده بر سر اصفهان و تاریخ و هویت آن می‌آید اعلام کنند، افزود: فرصت امروز باید غنیمت شمرده شده و در یک انسجام فکری برنامه‌ای تدوین شود که در برابر آسیب‌ها کمترین تبعات دچار اصفهان شود.

تحقق به خودباوری زنان شهر با نگاه به تاریخ اصفهان

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه تاکید کرد: اصفهان تاریخ ارزشمندی دارد که واکاوی دستاوردهایش سبب بازیابی هویتی مردم می‌شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌هایی که در جلسه اخیر زنان و دختران به آن تاکید شد، هویت و خودباوری آنان بود بدین ترتیب با احیا و ادامه دادن مسیر تاریخی و هویتی اصفهان، می‌توان در راه خودباوری شهروندان به‌ویژه زنان گام برداشت و در این راستا شورای شهر آمادگی لازم برای همکاری در تحقق این امر با نخبگان دانشگاهی دارد.

تبیین جایگاه هویتی و تاریخی اصفهان در صحن شورا

تصویب یک فوریت طرح دبیرخانه فرهنگی رسانه‌ای زاینده رود

به گزارش ایمنا، علی صالحی پس از پایان جلسه امروز در جمع خبرنگاران درباره مصوبات جلسه اظهار کرد: طرح دبیرخانه فرهنگی رسانه‌ای زاینده رود در چهارچوب مطالبه مردمی، در حوزه وظیفه شورا و ایجاد هم افزایی ظرفیت‌های موجود برای گفتمان واحد در صحن علنی امروز اعلام وصول شد.

وی افزود: این طرح با محور اطلاع رسانی، آموزش، ترویج، اقناع و پیگیری مصوبات قانونی که در این زمینه وجود دارد، فرایند قانونی خود را به صورت یک فوریتی طی خواهد کرد تا برای تصویب به صحن شورا بیاید.

صالحی ادامه داد: این طرح بعد از جمع بندی در کمیسیون تلفیق و بعد از تصویب در صحن یک مأموریت جدی در تولید محتوا خواهد بود که خواسته مردم اصفهان را با مستندات قانونی مطالبه می‌کند تا این مستندات بیشتر شنیده و دیده شود و روند اجرایی دستورات مقامات کشوری از جمله رئیس جمهور تسهیل شود.

وی تصریح کرد: سه مورد آزادسازی، مالکیت و مزایده احداث پارکینگ گلستان در صحن علنی امروز تصویب و اعضای کارگروه نمایندگی در واگذاری مراکز فرهنگی با رأی اعضای شورا انتخاب شد.

کد خبر 536862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.