مطالبات اصفهان صورتجلسه و به مجلس ارسال شد/ تخصیص‌های ۷۰ ساله زاینده‌رود بررسی شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پس از جلسه مشترک میان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و اعضای شورای شهر اصفهان صورتجلسه‌ای تهیه شد که حاوی بخشی از مطالبات مردم شهر بود و قرار است در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز یکشنبه_ ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰_ در نطق پیش از دستور هجدهمین جلسه شورای شهر اصفهان با اشاره به فرارسیدن هفته بسیج، این نهاد را به بیان امام خمینی (ره) لشکر مخلص خدا، مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنام دانست و اظهار کرد: نام بسیج یادآور خاطره عزیزترین نهاد و بزرگترین مردان تاریخ ماست که تشکیل آن از برکات و الطاف خداوند متعال بود و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل، طراوت یقین و حدیث عشق می‌دهد.

وی به اول آذرماه، روز نکوداشت اصفهان نیز اشاره کرد و به سبب ارزش نهادن به شهر تاریخی و پرهنر اصفهان، شناسنامه این شهر و مردم آن را در کلام مقام معظم رهبری نمادی از ظرافت، علم، هنر، فرهنگ، کار و ابتکار، پیشگامی و پیش‌قدمی، انقلاب، دین و ولایت، شهادت و شهیدان بزرگان معرفی کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تجمع بزرگ کشاورزان و مردم این شهر در جمعه اخیر را حرکتی خودجوش، مردمی، حق‌طلبانه و نجیبانه عنوان کرد و افزود: کشاورزان محروم و مظلوم استان به پهنه خشک زاینده رودی پناه آورده‌اند که بدون توجه به حقابه کشاورزان، شهر، محیط زیست و تالاب گاوخونی، با تخصیص‌ها و برداشت‌های غیرشرعی و غیرقانونی به این حال و روز درآمده است.

وی اضافه کرد: از صداوسیما به علت پیش قدمی در انعکاس این خبر تشکر می‌کنم، اما مخلوط کردن و اضافه کردن بر مطالباتی که تجمع کنندگان به دنبال آن بودند خود یک تضییع حق است.

نورصالحی ادامه داد: از دولت مردمی سیزدهم به علت رسیدگی سریع و برگزاری جلسات و کارگروه‌ها برای رفع مشکل آب اصفهان قدردانی می‌کنیم، اما امیدواریم این جلسات مانند گذشته مقطعی و ناکارآمد نباشد.

وی با بیان اینکه باید پیشینه ۶۰ تا ۷۰ سال پیش زاینده‌رود و تخصیص حقابه‌ها تبیین شود که کار پیچیده‌ای نیست، تصریح کرد: در دولت‌های مختلف اقدامات نابجایی حول زاینده‌رود شده است به حدی که اخیراً یکی از کارشناسان اعلام کرد که زاینده رود یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب تخصیص منفی دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با انتقاد از انتقال بی رویه و بارگذاری‌های حوضه زاینده‌رود در دولت‌های پنجم تا هشتم، گفت: قرار بود این انتقال‌ها پس از آورد جدید از پروژه کوهرنگ سوم باشد، اما از خود زاینده رود برداشت شد.

وی اضافه کرد: در دولت نهم و دهم تبدیل مباحث تأمین منابع آب از شکل حوضه‌ای به صورت استانی اختلافات بین مردم استان‌ها را تشدید و مباحث کارشناسی و مدیریتی را به سطح جامعه و مردم کشاند؛ در این میان مظلوم‌ترین افراد کشاورزانی بودند که در این سال‌ها انتظار حقابه خود را کشیدند، اما چیزی از آب زاینده‌رود نمانده بود.

نورصالحی ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم نیز بی عملی و تعطیل کردن پروژه‌هایی که سال‌ها پشتوانه کارشناسی داشت وضعیت را بدتر کرد تا دولت سیزدهم که انقلابی و برخاسته از مردم است، با انبوهی از مشکلات پیچیده پیرامون زاینده‌رود مواجه باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: برای رفع این مشکل لاینحل، لازم است الگوی مصرف براساس تغییر اقلیم اصلاح شده و از سوی دیگر حقابه‌ها منصفانه در کمیته‌های تخصصی بررسی و تکلیف آن حل و فصل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به سفر تعدادی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به اصفهان گفت: اعضای کمیسیون از همه مشکلات، معضلات و پیچیدگی‌های شهر اصفهان مطلع شده و بر محرومیت‌های شهر اذعان کردند.

وی خاطرنشان کرد: پس از جلسه مشترک میان اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و اعضای شورای شهر اصفهان صورتجلسه‌ای تهیه شد که حاوی بخشی از مطالبات مردم شهر بود و قرار است در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

کد خبر 536799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.