حیدرآباد؛ نمایی منحصربه‌فرد از سنت و مدرنیته

حیدرآباد با ترکیبی بی‌بدیل از سنت و مدرنیته، تمام مسافران دور و نزدیکش را به وجد می‌آورد و مسحور خود می‌کند؛ این شهر با قدمتی ۴۰۰ ساله و با موقعیت یک کلانشهر، نویدبخش تجربه‌ای دلنشین، بی‌نظیر و روح‌بخش برای بازدیدکنندگان خود است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از بناهای تاریخی گرفته تا گردشگاه‌های طبیعی، غذاهای خوش‌طعم و معروف جهانی، مراکز خرید جذاب و پارک‌های سرگرمی هیجان‌انگیز، شهر "مروارید و الماس" و "معابد و مساجد"، حیدرآباد، بهترین تجربه را برای بازدیدکنندگان خود فراهم می‌آورد. مراکز گردشگری و سرگرمی این شهر برای تمام سلایق و علایق و برای تمامی سنین، از کودکان تا بزرگسالان و افراد مسن، برنامه‌های خاص و جذاب دارد تا جایی که تجربه تمام زیبایی‌های آن در یک بازه زمانی محدود میسر نیست.

حیدرآباد؛ نمایی منحصربه‌فرد از سنت و مدرنیته

حیدرآباد، تلفیقی از سنت و مدرنیته

حیدرآباد، شهری که سال ۱۵۹۱ در طول حکومت صفویه و توسط محمدقلی قطب شاهی در سواحل ضلع جنوبی رودخانه موسی بنا شد، حداقل برای یک بار هم که شده ارزش دیدن را دارد. این شهر امروزه تا کرانه‌های شمالی رودخانه نیز گسترش داشته که البته بخش عمده جاذبه‌های تاریخی آن در همان ضلع جنوبی واقع شده است. کوچه‌های پر پیچ‌وخم و باغ‌های زیبای حیدرآباد به سبک ایرانی ساخته شده و بسیار به چهارباغ اصفهان شبیه است. لایحه خواهرخواندگی این شهر با اصفهان در تاریخ یکم خرداد سال ۱۳۹۹ تصویب و برای تأیید نهایی به صحن علنی شورا ارسال شد. این لایحه بیست‌وچهار روز بعد در ۲۵ خرداد به تصویب نهایی رسید.

حیدرآباد به واسطه فرهنگ منحصربه‌فرد خود شناخته شده و زادگاه بزرگانی چون حاکمان آسف جاهی است که از حامیان بزرگ ادبیات، هنر، معماری، فرهنگ، مجموعه جواهرات و غذاهای غنی بوده‌اند. اولین نمای این شهر پس از خارج شدن از فرودگاه، کلان‌شهری وسیع از مراکز خرید، پل‌های هوایی و ساختمان‌های اداری است. این شهر اعجاب‌انگیز با ترکیبی بی‌بدیل از سنت و مدرنیته گذشته و حال را به تصویر می‌کشد و به چهره قدیمی خود جذابیتی منحصربه‌فرد می‌بخشد.

حیدرآباد؛ نمایی منحصربه‌فرد از سنت و مدرنیته

چارمنار

حیدرآباد شهری است که از نظر جاذبه‌های گردشگری کم ندارد و در این زمینه مقصدی محبوب است. تضاد منحصربه‌فرد سنت‌ها و فرهنگ‌های قدیمی از یک سو و امکانات مدرن از سوی دیگر شرایطی بی‌همتا در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. چارمنار از معروف‌ترین بناهای حیدرآباد و نماد این شهر است؛ سازه‌ای مربعی‌شکل با ارتفاع ۵۶ و عرض ۳۰ متر که به افتخار بهگماتی، همسر محمدقلی قطب‌شاه، بنا شده است.

چارمنار که با چهار برج در چهار گوشه‌اش تزئین شده، به‌عنوان "طاق پیروزی شرق" نیز شناخته می‌شود. هر یک از مناره‌ها چهار طبقه هستند و حدوداً ۴۸ متر طول دارند. در آخرین طبقه چارمنار یک مسجد کوچک بنا شده است و در سرتاسر آن ۴۵ نمازخانه قرار دارد که خصوصاً در روزهای جمعه مورد بازدید عموم مردم قرار می‌گیرد. این بنای سنتی در طول شب با نورپردازی مزین می‌شود و چهره‌ای بسیار جذاب‌تر و دیدنی‌تر به خود می‌گیرد.

حیدرآباد؛ نمایی منحصربه‌فرد از سنت و مدرنیته

جالا ویهار

پارک تفریحی خانوادگی جالا ویهار واقع در جاده گردنبند حیدرآباد از موقعیتی عالی برخوردار است که طیف شگفت‌انگیزی از فعالیت‌ها و بازی‌های آبی را در اختیار تمامی گروه‌های سنی اعم از کودکان و بزرگسالان قرار می‌دهد. در این مجموعه در کنار تفریحات آبی، ارائه‌دهنده بازی‌هایی هم‌چون مینی قطار، سوپر جت، موتورها و ماشین‌های برقی، چرخ رنگین‌کمان، هاکی روی هوا، تیراندازی در آب، بسکتبال، ترامپولین بانگی و مواردی از این قبیل است که لحظاتی مملو از سرگرمی را برای خانواده‌ها فراهم می‌آورد.

کاخ چوماهلا

کاخ چوماهلا با معنای لغوی "چهار قصر" به زبان اردو، قرن هجدهم و در زمان حکومت نظام پنجم، افزارالدوله، آصاف جاو پنجم ساخته و از ۱۸۵۷ تا ۱۸۶۹ تکمیل شده است. این کاخ دو حیاط شمالی و جنوبی دارد و در حال حاضر از ۴۵ جریب وسعتی که داشت تنها ۱۲ جریب باقی مانده است. حیاط جنوبی کاخ چوماهلا چهار کاخ به اسامی فضل محل، تهنیات محل، مهتاب محل و آفتاب محل دارد که آفتاب محل با دو طبقه فضا از سه کاخ دیگر بزرگ‌تر است. از دیگر بخش‌های دیدنی کاخ مذکور می‌توان از خیلوت مبارک، قلب کاخ، برج ساعت، سالن شورا و خانه ییلاقی روشن نام برد.

حیدرآباد؛ نمایی منحصربه‌فرد از سنت و مدرنیته

پارک لومبینی

پارک لومبینی که در سال ۱۹۹۴ توسط سازمان توسعه شهری حیدرآباد ساخته شد، پارکی غنی از گیاهان مختلف بوده و به نام زادگاه بودا نامگذاری شده است. این پارک در نزدیکی دریاچه حسین ساغر قرار دارد و یکی از نقاط توریستی محبوب حیدرآباد است. یکی از جاذبه‌های اصلی آن ساعت غول‌پیکری است که با انواع گیاهان گل‌دار جذاب طراحی شده و در ورودی آن قرار دارد. آب‌نمای موزیکال و نمایش لیزری نیز از مشخصه‌های لومبینی است.

مقبره قطب شاهی

مقبره قطب شاهی که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های سنتی حیدرآباد شناخته می‌شود تلفیقی از معماری ایرانی و هندی بوده، توسط قطب شاهیان ساخته و بعدها در قرن نوزدهم توسط سالار یونگ سوم، میریوسف علی خان بازسازی شده است. مقبره قطب شاهی در فاصله ۸۵۰ متری دروازه بانجارای قلعه گلکوندا قرار دارد و متشکل از مقبره‌های هفت فرمانروای قطب شاهی است. این سازه چهار گوش با گرانیت خاکستری ساخته و با سقف‌های گنبدی‌شکل مزین به طرح‌هایی چشم‌نواز تزئین شده است. اطراف مقبره‌ها در احاطه باغ "ابراهیم باغ" قرار دارد و محیط مناسبی برای برگزاری پیک‌نیک به حساب می‌آید.

حیدرآباد؛ نمایی منحصربه‌فرد از سنت و مدرنیته

آسمان‌نمای بریلا

آسمان‌نمای گنبدی‌شکل بریلا در قلب حیدرآباد واقع شده است و با بهره‌گیری از فنون ژاپنی چهار بخش مختلف را برای فراهم آوردن فرصتی منحصربه‌فرد برای کشف ناشناخته‌ها ارائه می‌دهد. این بخش‌ها عبارت است از، مرکز علمی تعاملی به‌عنوان پنجره‌ای به روی علم، مرکز باستان‌شناسی، سیاره‌نمای گنبدی‌شکل و دایناسوریوم. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های برگزار شده در آسمان‌نمای بریلا نمایش آسمان است و برگزاری پنجره‌ای به روی علم در هر روز هفته به جز پنج‌شنبه آخر هر ماه از محبوب‌ترین برنامه‌های آن محسوب می‌شود.

کد خبر 536750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.