کرونا چه تاثیراتی بر مغز و سیستم عصبی می‌گذارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: ویروس کرونا بر مغز و سیستم عصبی مبتلایان به کووید-۱۹ اثرات موقت و یا ماندگار دارد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اثرگذاری ویروس کرونا بر مغز و سیستم عصبی مبتلایان، اظهار کرد: باید بدانیم که ابتلای خفیف کرونا احتمالاً عارضه مغزی جدی ایجاد نمی‌کند، به عبارت دیگر عوارض مغزی و عصبی احتمالاً در تمام افراد ایجاد نمی‌شود و بیشتر افراد بستری در بیمارستان و مبتلایان به فرم حاد و شدید بیماری این عوارض و اختلالات را تجربه می‌کنند، البته در این دسته از مبتلایان نیز گزارش‌ها متفاوت و بین ۲۰ تا ۵۰ درصد متغیر است.

وی ادامه داد: اطلاعاتی که درباره عوارض عصبی و مغزی کرونا به دست آمده است، کامل نیست و در ابتدای راه شناخت عوارض کرونا بر مغز و سیستم عصبی هستیم، اما بر اساس آنچه که به دست آمده است، ویروس کرونا می‌تواند علاوه‌بر آسیب ریوی، سیستم عصبی را با درجاتی بسیار خفیف تا شدید درگیر کند و عوارضی را به همراه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، کرونا در بروز برخی بیماری عصبی از جمله انسفالوپاتی، سکته مغزی، انسفالیت و بیماری‌های خود ایمنی عصبی مانند سندرم گیلن باره بعد از عفونت تأثیرگذار است. لازم است بدانیم انسفالوپاتی ویروسی، علائمی مانند هذیان، گیجی، خواب آلودگی، اختلال در آگاهی به زمان و مکان، کاهش توانایی‌های شناختی، اختلال در حافظه و حتی به ندرت علائم شبیه جنون را در بیمار به دنبال دارد. انسفالیت یا التهاب عصبی نیز می‌تواند در موارد شدید به شکل انسفالومیلیت حاد منتشر شود، البته این بیماری‌ها با مکانیسم‌های مختلف آسیب‌رسانی به سیستم عصبی ممکن است در فرد ایجاد شود.

کرونا می‌تواند نورون‌های مغز را تخریب کند

وی با بیان اینکه برخی از عوارض عصبی کرونا ممکن است کوتاه مدت باشد و برخی دیگر برای طولانی مدت همراه فرد است، تصریح کرد: ممکن است آسیب ویروس کرونا در مغز و سیستم عصبی اثرات ماندگار ایجاد کند، زیرا اگر مغز و نورون‌های مغزی آسیب ببیند و تخریب شود، احتمال ترمیم و بازسازی آن وجود ندارد. البته گاهی با برخی درمان‌ها می‌توان عملکرد بخش آسیب دیده را تا حدودی ارتقا داد، اما نورون‌ها دوباره ایجاد نمی‌شود و همین موضوع می‌تواند باعث ماندگاری عوارض بیماری کووید -۱۹ شود.

صفری اضافه کرد: نورون‌های دوپامینی جسم سیاه از مراکز مغزی است که بیشترین گیرنده‌های ویروس کرونا یعنی ACE2 در آن وجود دارد، بنابراین تخریب این نورون‌ها منجر به پارکینسون خواهد شد و علاوه بر جسم سیاه، نواحی قشری مغزی که در عملکردهای شناختی و حافظه نقش دارد به نام‌های شکنج میانی، لوب گیجگاهی و شکنج خلفی سینگولیت گیرنده، بیشتری برای ویروس کرونا دارند و در صورت ابتلاء به کرونا این قسمت‌های مغز نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات عوارض مغزی و عصبی ناشی از کرونا در همه افراد مبتلا ایجاد نمی‌شود و بیشتر در نیمی از افرادی که به نوع شدید کووید -۱۹ مبتلا می‌شوند، ممکن است بروز کند، افزود: آسیب‌های التهابی در ساقه مغز در بیماران شدید کرونا مشاهده شده و برای به دست آوردن اطلاعات، مطالعاتی نیز در این زمینه بر روی بیماران مبتلا به کرونا ویروس که فوت شدند، انجام شده است.

کد خبر 536742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.