اولین آزمون مهم با مهندس در دربی!

تیم فوتبال بارسلونا امشب (شنبه) در دربی کاتالونیا روی در روی اسپانیول قرار می‌گیرد؛ جایی که ژاوی برای اولین بار به عنوان سرمربی روی نیمکت می‌نشیند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حتماً خبر دارید که چند هفته پیش با اخراج رونالد کومان هلندی از نیمکت سرمربی‌گری تیم فوتبال بارسلونا؛ ژاوی هرناندز به این سمت رسید تا یکی از آرزوهای او توسط رئیس باشگاه؛ خوان لاپورتا برآورده شود.

حالا نیمکت سرمربی‌گری بارسلونا به اولین شاگرد پپ گواردیولا واگذار شده است و او باید روی نیمکت آبی‌اناری‌ها بنشیند. اگر واقع‌بینانه به این انتخاب نگاه کنیم؛ دست گذاشتن روی ژاوی برای نجات بارسا؛ انتخابی ترسناک، پر ریسک و البته ناخواسته برای رئیس بوده که دلایل خاص خودش را دارد.

اما چرا این انتخاب ناخواسته است؟ از این حیث که اگر خاطرتان باشد؛ لاپورتا مدام ژاوی را کم تجربه خطاب می‌کرد و بدون شک مدیر بارسا دوست داشت که فصل را با کومان به پایان ببرد و در انتهای کار و با توجه به آزاد بودن مربیان طراز اول یا شاید جدایی مربی بزرگی از یک باشگاه با یک گزینه به توافق برسد.

دست بر قضا اما؛ نتایج عجیب و اسفناک کومان خون لاپورتا را به جوش آورد و او علی‌رغم میل باطنی‌اش (که دوست نداشت سرمربی تیمش را اخراج و غرامت ۱۲ میلیونی آن هم با شرایط بد اقتصادی بارسا، پرداخت کند) یک انتخاب پر ریسک دیگر انجام داد و درست مثل سال ۲٠٠۸ که پپ را آورد، یکی دیگر از اسطوره‌های آبی اناری را روی نیمکت نشاند.

جالب اینجاست که ژاوی نقطه مقابل پپ است. وقتی گواردیولا می‌خواست سرمربی تیم اصلی شود؛ به عنوان مربی فقط تجربه حضور در تیم دوم را داشت؛ ژاوی اما قبل از نشستن روی نیمکت تیم اصلی بارسا رزومه قوی‌تری از این حیث دارد؛ او حضور روی نیمکت السد قطر را تجربه کرده است و حالا با توجه به چیزهایی که فرا گرفته پا به نیوکمپ گذاشته است؛ حالا فقط باید منتظر ماند و دید که آیا این چند فصل حضور او در قطر برایش ثمربخش خواهد بود یا خیر.

خیلی‌ها حضور ژاوی در قطر را کافی نمی‌دانند؛ اما شاید ژاوی در این کشور آسیایی فاتح دستاوردهای زیادی نشده باشد ولی باید به تأثیرگذاری او در لیگ ستارگان این کشور نگاه کرد. مهندس اسپانیایی سبک بازی تیمی که بازیکنانش را ستارگان برتر دنیا تشکیل نمی‌دهند، متحول کرد و البته این امیدواری را به وجود آورد که مهندس اسپانیایی می‌تواند با سرمایه و جوانان فعلی بارسا هم پیشرفت کند.

جالب است که السد حتی در لیگ قطر بهترین ترکیب ممکن را در اختیار نداشت اما ژاوی کاری کرده بود کارستان؛ او تا حد زیادی موفق شد همراه بازیکنانش فوتبال هجومی و زیبا مبتنی بر تیکی تاکا را به نمایش بگذارد. کارنامه ژاوی را شاید بتوان با لوئیز انریکه مقایسه کرد. لوچو در رم و سلتاویگو عملکرد خاصی نداشت، اما موفق شد در بارسا تأثیر مثبت بگذارد و جام‌های زیادی فتح کند.

البته این را هم باید در نظر داشت که برخلاف انریکه؛ ژاوی تیمی سکان هدایت تیمی را قبول کرده که اصلاً شباهتی به یک مجموعه منسجم و قهرمان ندارد. پس در نتیجه؛ وظیفه اصلی آقای سرمربی قبل از بردن جام، ترمیم این تیم ناهماهنگ و از هم پاشیده است، تا آرام آرام در مسیر پیشرفت قرار بگیرد. در این مسیر، مدرسه فوتبال بارسلونا هم می‌تواند مکان قابل اتکایی برای ژاوی باشد. لاماسیا جوانان آینده‌داری را پرورش داده است و حالا همه کاتالان‌ها مشتاقانه منتظر هستند تا مهندس اسپانیایی آینده‌ای درخشان و متکی بر این جوانان را رقم بزند.

با این وجود، آبی اناری‌ها علاوه بر رشد جوانان آینده دار، باید به فکر حذف بسیاری از بازیکنان ناکارآمد از ترکیب فعلی خود باشند و باید منتظر ماند و دید که آیا با حضور کاپیتان سابق (ژاوی) روی نیمکت مربیگری؛ پایان دوران بزرگان ترکیب فعلی، از راه می‌رسد یا خیر؟

ژاوی با کلی امید و آرزو و شور و هیجان روی نیمکت می‌نشیند و رؤیای تبدیل شدن به سرمربی وفادار و پرافتخار را در ذهن خود و بارسایی‌ها متصور است، رویایی که البته ممکن است به کابوس یک کومان دیگر هم بدل گردد.

به هر حال با پایان یافتن فیفا دی، بلوگرونا در اولین آزمون مهم خود به همراه سرمربی جدید، باید امشب رأس ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه در ورزشگاه خانگی خودش نیوکمپ، دربی کاتالونیا را مقابل اسپانیول برگزار کند و ژاوی بهتر از هر کسی می‌داند که شروع همراه با پیروزی، چقدر برای آبی اناری‌ها و اثبات شایستگی‌هایش حائز اهمیت است.

مهندس خیلی از قوانین رختکن را تغییر داده است، بسیاری از مسئولان را که در بخش‌های پزشکی و بدنسازی کار می‌کردند اخراج کرده است تا شرایط تیم را بهبود ببخشد. ژاوی قرار است در باشگاه بارسلونا از نرم‌افزار هوشمند "کوگنیا" استفاده کند. این نرم‌افزار تمامی موارد تاکتیکی مورد نیازی که در داخل زمین اتفاق می‌افتد را تجزیه و تحلیل کرده و طبق آن سرمربی می‌تواند از موقعیت‌های تاکتیکی، فضاهای موجود، عدم تعادل و برتری‌هایی که وجود دارد آگاهی پیدا کند.

این نرم‌افزار به صورت آنلاین تمام اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و در اختیار سرمربی قرار می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکلات موجود رفع شود. در حال حاضر تصاویر ویدئویی باید شخصاً مورد تحلیل قرار بگیرد که امری زمان‌بر خواهد بود و به ندرت می‌توان از چنین تحلیل‌هایی در حین بازی استفاده کرد.

کد خبر 536566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.