وزارت نیرو ملزم به تأمین حقابه تالاب‌هاست

لزوم تأمین حقابه تالاب‌ها توسط وزارت نیرو، کاهش ۱۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای، عدم صدور مجوز مالچ پاشی، آلودگی نفتی در مناطق شهرستان دیلم، انتقال فسیل نهنگ کشف شده به موزه، تداوم قاچاق خاک ایران به کشورهای خلیج فارس، پیگیری وضعیت درمانی اعضای اتوبوس خبرنگاران را دربسته محیط زیست ایمنا، بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده معاون تالاب‌های سازمان محیط زیست با بیان اینکه قانون، وزارت نیرو را ملزم به تأمین حقابه تالاب‌ها کرده است، اظهار کرد: تأمین نیاز آبی تالاب‌های هورالعظیم و شادگان به دلایل وضعیت خاص آنها باید در اولویت وزارت نیرو باشد.

وی در حاشیه بازدید از کانون فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز ادامه داد: براساس قانون سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است تا میزان نیاز آبی و حقابه تالاب‌ها را مشخص و این نیاز را به وزارت نیرو اعلام و از طرفی وزارت نیرو نیز مکلف است تا این حقابه را تأمین کند، اولویت حقابه تالاب‌ها به دلیل اهمیت آن، پس از آب شراب تعریف شده است که این نیاز آبی به نسبت شرایط ترسالی، نرمال و یا خشکسالی مشخص شده است که این الزام قانونی برای وزارت نیرو به طور کامل مشخص شده است.

معاون تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور، تأمین نیاز آبی تالاب‌ها را موضوعی مهم در کاهش گرد و غبار دانست و افزود: تالاب‌های منصوره و شریفه واقع در جاده اهواز به ماهشهر یکی از کانون‌های گرد و غبار در جنوب شرق اهواز است که تأمین نشدن آب این تالاب‌ها، به شدت می‌تواند اهواز را تهدید و گرد و غبار در این منطقه را فعال و تشدید کند.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه کانالی برای رساندن آب به این تالاب‌ها در سال‌های گذشته آغاز شده است و باید هرچه سریع‌تر تکمیل شود، گفت: همچنان ایستگاه پمپاژ این کانال آب‌رسانی با مشکل مواجه است ضمن اینکه حقابه این کانال هنوز تثبیت نشده است، با تکمیل این کانال آب‌رسانی می‌توان بخشی از نیاز آبی تالاب شادگان نیز تأمین کرد که به دلیل اهمیت این طرح، تسریع در احداث آن ضروری است.

وزارت نیرو ملزم به تأمین حقابه تالاب‌هاست

کاهش ۱۰ درصدی گازهای تولیدی گلخانه‌ای در ایران

علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به به خاموش شدن مشعل‌های گازی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس اظهار کرد: تاکنون اعلام می‌کردیم به جای ۴ درصد، ۵ درصد گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده‌ایم اما اکنون با افزایش این روند در شرق کارون، حداقل این رقم به ۸ تا ۱۰ درصد می‌رسد.

وی در مراسم پایان مشعل‌سوزی و ارسال گازهای اسیدی مجتمع پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس بهبهان به منطقه آغاجاری که روز گذشته برگزار شد، با تشکر از مسئولان ذی‌ربط این پروژه گفت: در اجلاس گلاسکو اعلام کردیم که ایران گام به گام و منطبق با اسناد بالادستی در حال پیش رفتن در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای است و امروز نماد عینی این موضوع را در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس دیدیم.

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: این کار در سخت‌ترین شرایط تحریم، به دست جوانان برومند ایرانی و بدون استفاده از هیچکدام از ظرفیت‌های خارجی انجام و یکی از آرزوهای ملت ایران برآورده شد.

وزارت نیرو ملزم به تأمین حقابه تالاب‌هاست

تداوم قاچاق خاک ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس

سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست اظهار کرد: رسوب سالانه شش میلیون هکتار خاک، کاهش عمر مفید مخازن سدها و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی را به همراه داشته است. این موضوع نشان می‌دهد نه تنها از این خاک استفاده نکردیم بلکه شاهد تداوم قاچاق خاک کشور به کشورهای حوزه خلیج فارس هستیم.

وی ادامه داد: قاچاق خاک از نظر قانونی ممنوع است و چنانچه اقدام به این امر شود جرم محسوب و با شخص متخلف برخورد می‌شود اما با وجود این قانون، قاچاق خاک همچنان ادامه دارد. در قانون، صادرات خاک عنوان شده است و قانون حفاظت از خاک در کشور نیز وجود دارد اما لازم است بخش‌هایی از آنکه حد مجاز صادرات قانونی خاک را تعیین می‌کند اصلاح شود و در موضوع برخورد با متخلفان این امر نیز نهادهای متولی باید پاسخگو باشند.

خاک کشاورزی ایران با توجه به کیفیتی که دارد و همچنین نبود خاک مناسب در کشورهای حاشیه خلیج فارس، موجبات قاچاق و خروج خاک کشاورزی از کشور را فراهم آورده است. متأسفانه به دلیل خشکسالی‌ها و کم بارشی‌هایی که در چند سال گذشته ایجاد شد و همچنین به دلیل عدم پوشش گیاهی مناسب، مسئله فرسایش خاک بیش از پیش در کشور رخ داده است و امکان استفاده بهینه از خاک در بسیاری از مناطق کشور وجود ندارد و یکی از دلایل اصلی این فرسایش خاک، قاچاق میلیون‌ها تن خاک از کشور می‌باشد.

در سال‌های اخیر قاچاق خاک حاصلخیز در کشور همواره در حال افزایش بوده است و این خاک با ارزش به جای استفاده در مصارف داخلی به شکل غیرقانونی قاچاق می‌شود. ادامه این روند پیامدهایی چون تغییر اقلیم، افزایش شدت فرونشست زمین، هجوم گرد و غبار و ریزگردها، فرسایش خاک و در نتیجه آن وقوع سیلاب‌های عظیم در تمام مناطق کشور را به دنبال دارد. همچنین فرسایش خاک به از بین رفتن امنیت غذایی یک کشور منجر می‌شود و تبعات اقتصادی، زیست محیطی و اقلیمی بسیاری را به دنبال دارد.

وزارت نیرو ملزم به تأمین حقابه تالاب‌هاست

امسال مجوزی برای مالچ‌پاشی به سازمان جنگل‌ها داده نشده است

حسن اکبری، سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: سازمان محیط زیست در سال جاری هیچ‌گونه مجوزی برای مالچ پاشی صادر نکرده است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۹ اعتباری برای مالچ‌پاشی در اختیار سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری قرار گرفت و قرار شد از سازمان محیط زیست نیز مجوز گرفته شود، اما مالچ‌پاشی انجام نشد و این اعتبار ماند و هزینه نشد. در نهایت ستاد ملی مقابله با گردوغبار در سازمان حفاظت محیط زیست توافق کرد که مالچ‌پاشی در سطح بسیار محدود بین یزد و طبس که امکان کار بیولوژیک وجود ندارد و حرکت ماسه‌های روان زیاد است انجام شود.

اما بعد از آن هیچ مجوزی امسال به سازمان جنگل‌ها داده نشده و فعلاً هم برنامه‌ای برای این کار نداریم، تصمیم‌گیری نهایی که اتفاق خواهد افتاد در ستاد مقابله با گردوغبار خواهد بود؛ تاکنون سازمان محیط‌زیست مجوزی نداده و فکر نمی‌کنم برای مالچ‌های نفتی هم مجوزی بدهد.

وزارت نیرو ملزم به تأمین حقابه تالاب‌هاست

آلودگی نفتی در ۲ منطقه از شهرستان دیلم رخ داد

عبدالرسول خالق پناه رئیس اداره محیط زیست دیلم استان بوشهر اظهار کرد: بر اساس پایش‌های مستمر به‌عمل آمده از محل‌های آلودگی نفتی مشخص شد اولین آلودگی نفتی، ناشی از نشت خط لوله ۳۰ اینچ گچساران ۴ به مجتمع تلمبه خانه گوره حدفاصل سه راهی دیلم - گچساران- گناوه تا روستای مظفری شمالی به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: در پی این اتفاق، فوری موضوع به مسئولان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران به صورت مکتوب اطلاع رسانی شد که عوامل اجرایی آن واحد سریع به محل اعزام و پس از تلاش دو ساعته به طور کامل مهار شد.

خالق پناه گفت: دومین آلودگی نفتی حادث شده ناشی از نشت نفت از خط لوله ۲۸ اینچ گچساران ۲و ۱ به مجتمع تلمبه خانه گوره واقع در ضلع شمالی روستای گاوزرد در گودالی به ابعاد تقریبی به عمق ۲.۵ متر حادث شده است که با توجه حجم بالای مواد نفتی نشت شده به همراه محتوی گودال، روند مهار کند پیش می‌رود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دیلم افزود: این نشتی از خط لوله مستقر در قسمت زیرین گودال رخ داده، که ابتدا باید کلیه محتویات درون گودال تخلیه و سپس عملیات مهار صورت گیرد که کماکان بدون وقفه عملیات مربوطه در دست اقدام است. همچنین در پی سرریز شدن مواد نفتی از گودال، مقادیر قابل توجهی از آن به اراضی کشاورزی همجوار سرازیر و باعث آلودگی آن نقطه شده است.

وزارت نیرو ملزم به تأمین حقابه تالاب‌هاست

فسیل نهنگ کشف شده در چابهار به موزه منتقل می‌شود

وحید پورمردان مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار کرد: استخراج فسیل نهنگ براساس روش‌های نوین علمی بوسیله دانشگاه زنجان در حال انجام است و مراحل انتقال با نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست توسط این دانشگاه انجام خواهد شد.

وی گفت: فسیل این نهنگ در ارتفاعات کوه‌های اطراف چابهار کشف شده که جای تحقیق و بررسی دقیق علمی دارد. فسیل نهنگ کشف شده در روستای رودیک از توابع شهرستان چابهار است که با همکاری دانشگاه زنجان به موزه محیط زیست سازمان منطقه آزاد چابهار منتقل می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: فسیل‌های جانوری از نظر زیست محیطی، دیرینه شناسی، گردشگری و غیره دارای اهمیت هستند و روستای رودیک و کوه‌های اطراف آن در شهرستان دشتیاری دارای فسیل‌های جانوری مختلفی از انواع موجودات دریایی شامل حلزون‌ها، صدف‌ها، بندپایان و سایر آبزیان بوده که سال قبل یکی از این مناطق توسط مأموران حفاظت محیط زیست چابهار با همکاری جوامع محلی شناسایی شده است.

وزارت نیرو ملزم به تأمین حقابه تالاب‌هاست

پیگیری وضعیت درمانی مجروحان حادثه اتوبوس خبرنگاران

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از اولین روز وقوع حادثه پیگیر وضعیت همه مجروحان بوده‌ایم و روند درمانی آنها را به صورت هفتگی دنبال می‌کنیم و تا امروز همه مجروحین حادثه به جز یک نفر بهبودی یافته‌اند.

وی افزود: تمام هزینه‌های درمانی آسیب‌دیدگان چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی توسط سازمان حفاظت محیط زیست تحت پوشش قرار گرفته است و هزینه وسایل و تجهیزات خبرنگاران که طی حادثه مفقود یا معدوم شده بود نیز پرداخته شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم با حفظ نکات ایمنی و رعایت اصول توسط سازمان حفاظت محیط زیست دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

در تاریخ دوم تیرماه امسال اتوبوس حامل خبرنگاران که برای بازدید از طرح‌های ستاد دریاچه ارومیه عازم پیرانشهر بودند دچار سانحه شد. در این حادثه "ریحانه یاسینی" و "مهشاد کریمی" جان خود را از دست دادند و تعدادی از خبرنگاران نیز مجروح شدند.

کد خبر 536356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.