مقامات ارشد آمریکا، اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در خصوص ایران گفت‌وگو کردند

مقامات ارشد آمریکا، تروئیکای اروپایی و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای مشترک محورهای گفت‌وگوهای امروز خود را تشریح کردند.

‌به گزارش ایمنا، در بیانیه مشترکی که پس از دیدار معاونان سیاسی وزرای خارجه تروئیکای اروپایی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و شورای همکاری خلیج فارس منتشر شده آمده است: امروز دبیران سیاسی تروئیکای اروپایی (فرانسه، آلمان و انگلیس) و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس، مصر و اردن در ریاض رایزنی کردند.

آن‌ها در خصوص شرایط سیاسی و امنیتی در منطقه از جمله اقدامات ایران تبادل نظر داشتند. آن‌ها همچنین هفتمین دور مذاکرات در خصوص بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی کامل و مشترک به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را مورد بررسی قرار دادند. نمایندگان تروئیکای اروپایی و آمریکا بر لزوم حصول و اجرای فوری راه‌حلی برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند.

دبیران سیاسی اتحادیه اروپا و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تلاش‌های شرکای منطقه‌ای برای تنش‌زدایی و توسعه گفت‌وگو در منطقه استقبال کردند.

آن‌ها بر عزم خود مبنی بر تداوم رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی جامع‌تر برای منطقه تاکید کردند. آن‌ها درباره رفتارهای بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه از جمله جا به جایی و استفاده از موشک‌های بالستیک و پهپاد علیه شرکای منطقه‌ای به گفت‌وگو پرداختند. آن‌ها بر نگرانی‌های‌شان تاکید داشتند و چنین اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ای را محکوم کردند.

آن‌ها اشاره کردند که گفت‌وگوهای منطقه‌ای پیشرفته و بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام به نفع کل خاورمیانه است و اجازه خواهند داد که شراکت منطقه‌ای و تبادلات اقتصادی که تأثیرات بلندمدتی بر رشد و سلامت مردم منطقه از جمله در ایران می‌گذارد، بیشتر شوند.

به گزارش ایسنا، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که شش دور آن میان ایران و کشورهای عضو توافق هسته‌ای و با حضور هیأت آمریکا در محل مذاکرات تا ماه ژوئن (خرداد) برگزار شده بود، پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تعویق افتاد.

دولت جدید ایران اخیراً پس از بررسی نتایج شش دور قبلی مذاکرات، اعلام کرده که دور هفتم مذاکرات ۲۹ نوامبر (۸ آذر) از سرگرفته خواهد شد. ایران تاکید کرده است هدف آن از این مذاکرات لغو تحریم‌های آمریکا است.

دولت آمریکا نیز گفته است مسیر دیپلماتیک با ایران را برای حل‌وفصل موضوع هسته‌ای آن ترجیح می‌دهد و آماده است با «حسن نیت» و در راستای بازگشت دوجانبه با ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، به مذاکرات وین بازگردد.

آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و ضمن بازگرداندن تحریم‌های لغو شده، تحریم‌های جدیدی نیز بر ایران اعمال کرد.

منبع: ایسنا

کد خبر 536339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.