علل تخلیه باتری خودرو

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: "برق دزدی" یا اتصال کوتاه در دسترسی خودرو می‌تواند باعث تخلیه باتری شود؛ برق دزدی می‌تواند شامل خرابی دزدگیر و قفل مرکزی خودرو یا روشن بودن لوازم مصرف کننده برق مانند چراغ خودرو نیز شود.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به اینکه جنس بدنه باتری‌ها برای مقاومت در برابر فعل و انفعالات شیمیایی از پلاستیک است، اظهار کرد: باتری‌های ۱۲ ولتی که در خودروها استفاده می‌شود از ۶ خانه تشکیل شده که ولتاژ هر خانه ۲.۲ ولت است.

وی افزود: خانه‌های هر باتری به صورت سری به یکدیگر متصل است که جمع ولتاژ آن‌ها ۱۳.۲ ولت می‌شود. خانه باتری‌ها متشکل از صفحات مثبت، منفی و عایقی میان آن دو است؛ این صفحات در محلول اسید سولفوریک قرار گرفته و در انتهای هر خانه یک حوضچه کوچک وجود دارد که ریزش صفحات باتری در آن محل رسوب می‌کند.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: اگر مقدار این رسوبات از حدی بیشتر شود و به تیغه‌های باتری برسد، باعث برقرار شدن اتصال کوتاه میان تیغه‌های مثبت و منفی و در نتیجه خرابی باتری می‌شود که در این صورت باتری باید تعویض گردد.

وی افزود: یکی از مشخصاتی که باتری‌سازها چک می‌کنند غلظت آب باتری یا همان اسیدسولفوریک باتری است که توسط هیدرومتر اندازه‌گیری می‌شود؛ هنگامی که غلظت این مایع زیاد است به آن آب مقطر و در هنگامی که مایع رقیق است اسید اضافه می‌کنند.

ناظمی تصریح کرد: باتری با دو مشخصه ولتاژ و شدت جریان یا همان آمپر ساعت دسته‌بندی می‌شود؛ هرچه مقدار آمپر باتری بیشتر شود، حجم باتری نیز بیشتر می‌شود زیرا برای افزایش مقدار آمپر باید تعداد صفحات داخل خانه‌ها افزایش یابد، درنتیجه حجم باتری به آمپر آن بستگی دارد.

وی در رابطه با تفاوت باتری هر خودرو اظهار کرد: آمپر ساعت باتری برای هر خودرو بسته به مصرف اشخاص انتخاب می‌شود و شرکت خودروسازی بر اساس محاسبات انجام شده باتری استاندارد هر خودرو را انتخاب می‌کند؛ به همین دلیل مقدار آمپر ساعت باتری خودروها با یکدیگر متفاوت است.

این کارشناس مکانیک خودرو اضافه کرد: باتری به سه دسته اتمی، آبی و خشک تقسیم می‌شود که باتری خشک یا آبی درواقع نوع الکترولیک داخل آن را تعیین می‌کند.

دلایل مختلف تخلیه شدن باتری

وی باتری را یک قطعه مصرفی شمرد و گفت: باتری یک قطعه مصرفی محسوب می‌شود که بسته به میزان کاری که انجام می‌دهد، عمر مشخصی دارد و خراب می‌شود.

ناظمی دلایل مختلف تخلیه شدن باتری را اینگونه شرح داد: استوار نبودن و سولفات شدن بست‌های سر باتری یکی از دلایل تخلیه شدن باتری است که در این صورت باید قطعه را با آب جوش شستشو داده و محکم بسته شود.

وی افزود: خرابی دینام یا آلترناتور خودرو نیز می‌تواند عاملی برای کاهش راندمان باتری شود زیرا شارژ باتری توسط آلترناتور انجام می‌شود که اگر خراب شود یا تسمه دینام محکم نباشد باعث شارژ نشدن باتری می‌شود.

این کارشناس مکانیک خودرو "برق دزدی" را عاملی دیگر برای کاهش شارژ باتری دانست و اظهار کرد: برق دزدی یا اتصال کوتاه در دسترسی خودرو می‌تواند باعث تخلیه باتری شود؛ برق دزدی می‌تواند شامل خرابی دزدگیر و قفل مرکزی خودرو یا روشن بودن لوازم مصرف کننده برق مانند چراغ خودرو نیز شود.

وی تصریح کرد: روشن ماندن چراغ خودرو، سقف یا صندوق عقب هنگام خاموشی خودرو از جمله موارد برق دزدی محسوب می‌شود که بسیار رایج است؛ هنگامی که این مصرف کنندگان برق روشن و خودرو خاموش باشد، شارژ باتری تخلیه می‌شود و دیگر خودرو روشن نمی‌شود.

نحوه نگهداری باتری خودرو

ناظمی بازدید آب باتری را راهی برای نگهداری آن دانست و ادامه داد: بر بدنه خودرو نشانگری است که حد پایین و بالای آب باتری بر آن مشخص شده است؛ این نشانگر باید به شکلی قرار بگیرد که بر صفحات باتری، آب باتری وجود داشته و خشک نشده باشد.

وی تاکید کرد: همانطور که پیش‌تر ذکر شد بست‌های باتری نباید سولفات شده یا باز شود که اگر این اتفاق رخ داد باید با آب جوش شست‌وشو و محکم بسته شود.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: اگر خرابی باتری از طریق دینام یا آلتروماتور خودرو رخ دهد توسط دستگاه تستر که بیشتر باتری‌سازها و باتری فروش‌ها در اختیار دارند مشخص می‌شود و نشان می‌دهد که تخلیه شدن آن از خرابی باتری یا دینام است و به رفع عیب آن اقدام می‌کنند.

کد خبر 536167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.