راه دراز توافق

شمارش معکوس دور هفتم مذاکرات وین رو به اتمام بوده و مقامات ارشد کشور های ۴+۱ با امید بیشتری راهی وین خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دور جدید مذاکرات بین ایران و چهار کشور اروپایی در پایتخت کشور اتریش، قرار است از هشتم آذرماه از سر گرفته شود. شمارش معکوس برگزاری دور هفتم مذاکرات وین در حالی آغاز شده که رفت و آمدهای دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت ایران و مذاکرات وین طی روزهای گذشته افزایش یافته و مقامات ارشد تهران و واشنگتن نیز انتظارات و خواسته‌های خود را با صراحت بیشتری بیان می‌کنند.

درحالیکه قرار است دور هفتم مذاکرات وین جهت تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران، ۸ آذر برگزار شود، دولت بایدن در هفته‌های اخیر، نه تنها اقدامات جدی را برای نشان دادن حسن نیت خود در پیش نگرفته، بلکه اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی پیش برده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه در گفت‌وگوی تلفنی با لوئیجی دی‌مایو، وزیر امورخارجه ایتالیا، بر همکاری‌های بین‌المللی با اشاره به موضوع مذاکرات پیش‌رو در وین تاکید کرد. تمامی طرف‌ها به این درک مشترک رسیده بودنت که آمریکا مقصر اصلی و مسئول وضعیت فعلی بوده و برخی طرف‌ها در رفتاری غیر مسئولانه با سکوت در مقابل زیاده خواهی ایالات متحده، در پیش‌آمدن شرایطی غیر قابل فبول نقش داشته‌اند.

از سوی دیگر، کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته است که «ما به دنبال بازگشت دوباره به برجام و در انتظار مذاکرات هستیم؛ امیدواریم و پیش بینی می‌کنیم این مذاکرات سازنده باشد و با متحدان خود در این خصوص همسو هستیم.»

در حال حاضر باید توجه داشت که تجربیات ایران طی چند سال گذشته نشان داده، اروپایی‌ها قادر نیستند برای رفع تحریم‌های تهران کاری انجام دهند و هرگز علیه تحریم‌های آمریکا موضع‌گیری نخواهند کرد.

هدف جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، لغو کامل و مؤثر تحریم‌ها و متعهد شدن طرف‌های غربی به ویژه آمریکا به اجرای تعهدات برجامی و پایان دادن به عهدشکنی می‌داند و بر همین اساس، لغو تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا از شروط ضروری و اصلی جمهوری اسلامی در دور هفتم مذاکرات وین خواهد بود.

بازگشت آمریکا به برجام، دغدغه ایران نیست

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: آنچه مطلوب ایران است توسط مقام معظم رهبری و همچنین دولت قبلی و فعلی گفته شده که عبارت است از بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها؛ هرچند بازگشت آمریکا به برجام زیاد دغدغه ایران نیست.

به گفته وی، تمام مذاکرات و رفت و آمدها و فعل و انفعالات دیپلماتیک، حول این موضوع می‌گردد که آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کرده و راستی‌آزمایی شده و اطمینان حاصل شود که رفتار دوران دونالد ترامپ صورت نگرفته است. اینها حداقل خواسته‌های ایران است.

به عقیده این کارشناس مسائل بین‌الملل، آمریکایی‌ها می‌گویند ما تمام تحریم‌ها را بر نمی‌داریم و نمی‌توانیم تضمین و قولی بدهیم که در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. همه اینها مواردی است که جز دغدغه ایران بوده و حالا که در روند مذاکرات چه رخ خواهد داد و چه اندازه جمهوری اسلامی این مواضع را قابل مصالحه می‌داند، یا طرف مقابل تا چه اندازه انعطاف نشان دهد، مشخص نیست.

ابوالفتح می‌گوید: تا امروز شش دور مذاکره انجام شده و چون این موضوعات رفع نشد، توافقی به دست نیامد، اینکه پس از چند ماه تصور کنیم چه چیزی تغییر کرده، باید گفت که دولت ایران تغییر کرده، اما خواسته‌های تهران و واشنگتن عوض نشده است. اگر قرار بود دوطرف به توافق برسند در همان دوره‌های اولیه مذاکره حاصل می‌شد. برخی ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که از دور چهارم، پنجم و ششم مذاکره عبث شده و هر آنچه را که باید می‌گفتند، در همان دور اول، دوم و سوم مطرح کرده بودند. اکنون که در آستانه دور هفتم مذاکرات هستیم، همه امیدوار هستند که این اتفاق رخ دهد، اما مشخص نیست خروجی پایان این دور از مذاکرات چه می‌شود.

ابوالفتح عقیده دارد: ایران به دنبال توافقی خوب است؛ همه از توافق خوب صحبت می‌کنند، اما تفسیر ما از توافق خوب با تفسیر آمریکایی‌ها از توافق خوب متفاوت است. ترامپ به راحتی با نمایش تلویزیونی و امضای سندی گفت که تحریم‌ها را بر می‌گردانیم و از برجام خارج شد. آمریکا به همین سرعت هم می‌تواند به برجام بازگردد؟ همانطور که در مورد بازگشت به پیمان تغییر آب و هوایی پاریس و شورای حقوق بشر سازمان ملل عمل کرد و با فرمان اجرایی جو بایدن بازگشتند.

به گفته وی، آمریکا اگر بخواهد می‌تواند به برجام بازگردد، اما مسئله این است که نمی‌خواهد که دلایل متعددی دارد. همه طرف‌ها می‌خواهند مشکل را حل کنند، اما مواضع دوطرف خیلی با هم فاصله دارد. واشنگتن نمی‌خواهد هیچکدام از شروط ایران را بپذیرد، حتی در مورد خود تحریم‌ها هم شرط و شروط دارد. ایران می‌گوید ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تحریم باید برداشته شود و تحریم جدیدی وضع نشود، در مقابل آمریکایی‌ها می‌گویند خیلی انعطاف خرج بدهیم ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تحریم را لغو کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: احتمال رسیدن به توافق در کوتاه مدت را خوش‌بینانه می‌دانم. کوتاه مدت بازه زمانی دو یا سه ماهه است، اما توافق ممکن است در دوره زمانی شش ماه تا یک سال یا یک سال و نیم رخ دهد. امیدوارم این اتفاق رخ ندهد و تحلیل و پیش‌بینی‌ام اینگونه نباشد، اما مواضع ایران و آمریکا بسیار از یکدیگر فاصله دارد.

بایدن برای باز گشت به برجام با چالش‌های جدی روبه‌رو است

علیرضا محرابی، کارشناس روابط بین‌الملل هم به ایمنا می‌گوید: باید برای جدی تر شدن مذاکرات وین، اقدامی عملی جهت کاهش تحریم‌های ایران در دستور کار آمریکا قرار گیرد زیرا در این صورت مذاکرات وین به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

به گفته وی، بازگشت آمریکا به برجام اولین اقدام جدی این کشور بوده و قطعاً در ادامه تعلیق تمامی تحریم‌ها از جمله خواسته‌هایی است که از واشنگتن انتظار می‌رود.

به عقیده این کارشناس روابط بین‌الملل، این نگرانی برای ایران وجود دارد که اگر آمریکا بخواهد با حضور در برجام مسائل دیگری را در راستای آن اعلام کند، ایران نخواهد پذیرفت و به همین دلیل در حال ارسال پالس و سیگنال است تا بگوید که در خصوص هیچ مسئله‌ای جز برجام گفت‌وگو و مذاکره نخواهد کرد.

محرابیان خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر بایدن نیز برای بازگشت به برجام با چالش‌های جدی در کنگره آمریکا روبه‌رو است، زیرا صدور حکم کاخ سفید توسط بایدن برای بازگشت به برجام قطعاً با مخالفت جمهوری خواهان روبه‌رو خواهد شد.

کد خبر 536160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.