فرهنگیان حق‌التدریس و درخواست لغو تعهد سی ساله

با وجود آنکه مجلس شورای اسلامی تاکید بسیار زیادی بر استخدام معلمان حق‌التدریسی دارد، اما وزارت آموزش و پرورش کشور هنوز ساز و کار مشخصی برای این دسته از معلمان اعلام نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق قوانین موجود در مجلس شورای اسلامی، تمام معلمان حق‌التدریس از جمله معلمان پیش دبستانی، ابتدایی، مربی ورزشی، مربی پرورشی و باید به توجه به رشته و دوره تحصیلی، جنسیت و سابقه کاری که دارند و همچنین ظرفیت استخدامی که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام می‌شود، یک دوره آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و پس از شرکت در آزمون پایان دوره و کسب نمره قبولی، به استخدام قراردادی آموزش و پرورش درآیند.

افراد با توجه به نیاز آموزش و پرورش به لحاظ جنسیت، رشته و منطقه جغرافیایی استخدام می‌شوند و پس از قبولی در آزمون استخدامی هم باید در یک دوره آموزشی نیز شرکت کنند.

تمام جزئیات استخدام و شروط تبدیل وضعیت به پیمانی

علی الهیار ترکمن تاکید کرده بود در این کارگروه چندین جلسه برای تدوین آئین‌نامه کار شد و درنهایت پیش‌نویس آئین‌نامه تدوین و به دولت آمد و آنجا در کمیسیون اجتماعی، کمیته‌های تخصصی و فرعی و کمیسیون اصلی بحث‌های متعددی شد؛ خوشبختانه روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه در هیئت دولت به تصویب نهایی رسید و هم‌اکنون این آئین‌نامه ملاک کار آموزش و پرورش است و باید آن را اجرایی کنیم.

چهار گروه مشمول آئین‌نامه استخدام چه افرادی هستند؟

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس چهار گروه مشمول دارد، اظهار کرده بود گروه نخست مربیان پیش‌دبستانی هستند یعنی افرادی که از سال ۷۹ تا ۹۱ با یکی از مراکز پیش‌دبستانی دولتی یا کلاس‌های پیش‌دبستانی ضمیمه در مدارس دولتی همکاری داشتند و حقوق‌شان را از محل حساب و اعتبار دولتی دریافت کرده‌اند و این موضوع یکی از شروط اصلی است.

وی اعلام کرده بود گروه دوم که مشمول قانون می‌شوند، حق‌التدریس‌های غیرمستمر هستند یعنی افرادی که از سال ۷۹ تا ۹۱ با آموزش و پرورش در مدارس دولتی به صورت حق‌التدریس آزاد همکاری داشتند، شناسه و کد حق‌التدریسی از آموزش و پرورش دریافت کرده‌اند و حقوق‌شان را از محل حساب و اعتبارات دولتی دریافت کرده‌اند.

گروه سوم، آموزشیاران نهضت سوادآموزی هستند یعنی افرادی که از سال ۷۹ تا ۹۲ با نهضت سوادآموزی همکاری داشتند و همکاریشان کماکان ادامه دارد و باید گواهی‌های گزینش، آموزش بدو خدمت و شناسه آموزشیاری را از نهضت سوادآموزی داشته باشند که مشمول این قانون شوند.

گروه چهارم شامل آموزش دهنده‌های مستمر نهضت سوادآموزی است یعنی افرادی که از سال ۷۹ تا قبل از ۹۲ به صورت مستمر با نهضت سوادآموزی همکاری داشته‌اند و در هر دوره حداقل ۲ نفر سوادآموز را تحت پوشش قرار داده باشند که بتوانند مشمول این قانون شوند.

شروط استخدام؛ از جنسیت تا سنوات خدمت

الهیار ترکمن گفته بود بر اساس متن قانون استخدام این افراد در سقف ظرفیت استخدامی تخصیصی سالانه‌ای است که سازمان اداری و استخدامی به وزارت آموزش و پرورش می‌دهد و اولویت به کارگیری آنها در مناطق کمتر توسعه یافته و بر اساس نیاز وزارت آموزش و پرورش به رشته، دوره تحصیلی، جنسیت و سنوات خدمت است.

ممنوعیت نقل‌وانتقال تا ۱۰ سال، استخدام به شکل پیمانی

وی با اشاره به موردی دیگر در آئین‌نامه استخدام معلمان حق‌التدریس تاکید کرده بود در آئین‌نامه اشاره شده است نقل‌وانتقال این افراد تا ۱۰ سال از محل خدمتی که برایشان تعیین شده غیرممکن است و قانوناً نمی‌توانند تا قبل از ده سال تقاضای نقل و انتقال بدهند و به جای جدید منتقل شوند بر اساس مواد ۴۲ و ۴۵ قانون مدیریت خدمات کشوری این افراد به پیمانی تبدیل وضعیت و استخدام آموزش و پرورش می‌شوند.

مورد دیگری که در قانون وجود دارد، این است که مربیان پیش‌دبستانی و حق‌التدریسان غیرمستمر باید علاوه بر شرایطی که تعیین شده است دوره آموزشی یک ساله را در دانشگاه فرهنگیان سپری کنند و نمره قبولی را در آزمون پایان دوره اخذ کنند و بعد از اینکه قبول شدند و شرایط استخدام را طی کردند با توجه به نیاز آموزش و پرورش در یکی از مشاغل دبیری، آموزگاری، هنرآموزی، مربی امور تربیتی، مراقب سلامت و مشاور تحصیلی به کار گرفته می‌شوند. این نکته هم مهم است که در متن آئین‌نامه اشاره شده، مربیان پیش‌دبستان و حق‌التدریس‌های غیرمستمر واجد شرایطی که نتوانند دوره یک ساله را طی کنند و نمره قبولی در دوره بگیرند به خدمت آنها در آموزش و پرورش خاتمه داده می‌شود و دیگر با آنها قرارداد حق‌التدریس منعقد نمی‌شود.

فرهنگیان حق‌التدریس و درخواست لغو تعهد سی ساله

خداحافظی با افرادی که نتوانند شروط لازم را کسب کنند

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرده بود خواهش بنده از ذینفعان قانون این است با صراحتی که در قانون و متن آئین‌نامه اجرایی است، تلاش خود را بکنند که بتوانند شرایط را کسب کنند چرا که از این به بعد دیگر موضوعی به اسم جا مانده نداریم و قانون هم تعیین تکلیف کرده است هر فردی نتواند شرایط را طی کند به خدمتش در آموزش و پرورش خاتمه داده می‌شود و ما باید به سمت نیروی‌های دیگر برویم.

الهیار ترکمن درباره تعیین تکلیف استخدامی این افراد برای مهر ۹۸ گفته بود در صحبت‌های اولیه که با سازمان اداری و استخدامی کشور داشتیم صحبت از استخدام ۱۳ هزار نفر بود، ولی آنها ما را احاله می‌دادند به نهایی شدن آئین‌نامه و بحث‌شان این است که آئین‌نامه تصویب و مفادش مشخص شود که بر اساس آئین‌نامه نظرشان را در خصوص مجوزهای سال ۹۸ اعلام کنند، البته در متن قانون اشاره شده است که این قانون دوره زمانی ۳ ساله دارد یعنی تا پایان برنامه ششم باید اجرایی شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره تأمین منابع اعتباری اجرای قانون استخدام معلمان حق‌التدریس اعلام کرده بود دوستان نگران این موضوع نباشند، آنچه که در جدول شماره ۹ قانون بودجه برای وزارت آموزش و پرورش پیش‌بینی شده بود به این وزارتخانه ابلاغ نشده است و براساس تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و سقف بودجه اعلامی به دولت این مورد در داخل آن دیده نشده است اما چون قانون است ما موظف به اجرا هستیم و خیلی از بابت منابع اعتباری دوستان احساس نگرانی نکنند و نگویند پول آن کجاست، موضوع را بر اساس مفاد قانون مدیریت می‌کنیم و آنچه برای ما مهم است اجرای دقیق مفاد آئین‌نامه و وارد کردن مشمولین به چرخه تبدیل وضعیت و تساوی قانون برای همه است که ان‌شاءالله مورد عمل قرار خواهد گرفت.

صدور حکم استخدام پیمانی از مهر ۹۸

الهیار ترکمن درباره این موضوع که بر این اساس به نظر می‌رسد افراد مشمول سال تحصیلی جدید باید دوره آموزشی را طی کنند و تعیین تکلیف استخدامی آنها به مهر ۹۹ موکول می‌شود، عنوان‌کرد: افرادی که مشمول قانون شده و برای دوره آموزشی معرفی می‌شوند وقتی دوره را طی کردند و قبول شدند، تاریخ استخدام پیمانی‌آنها به مهر ۹۸ برمی‌گردد و این طور نیست که بگذارند استخدام پیمانی آنها را برای سال بعد صادر کنند فقط با توجه به صراحت قانون افراد باید تلاش کنند که شرایط را احراز کنند.

وی درباره جمعیت جامعه هدف قانون استخدام معلمان حق‌التدریس گفت: جامعه هدف ۱۱۲ هزار نفر است که باید شروط تعیین شده را به دست بیاورند و افرادی که موفق به کسب شرایط می‌شوند طی مدت سه سال قطعاً تبدیل وضعیت می‌شوند افرادی هم که شروط را به دست نمی‌آورند قطعاً به خدمت‌شان در آموزش و پرورش خاتمه داده می‌شود.

جزئیات صدور حکم استخدام پیمانی معلمان حق‌التدریس از مهر ۱۴۰۰

۲۹ دی ماه سال گذشته بود که جزئیات برگزاری دوره آموزشی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در دانشگاه فرهنگیان و رجایی اعلام شد.، بر این اساس پرداخت هزینه دوره آموزشی بر عهده خود افراد است. هزینه دوره آموزشی در دانشگاه شهید رجایی ۱۸ میلیون و ۶۸۱ هزار و ۴۴۸ ریال و در دانشگاه فرهنگیان ۱۵ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۷۰۳ ریال است.

صدور حکم استخدام پیمانی برای این گروه از افراد نیازمند طی کردن مراحلی از جمله قبولی در آزمون پایان دوره (اصلح) است که عبارتند از:

در اجرای قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۳ شهریور ۹۷ مجلس شورای اسلامی و قانون تفسیر الحاق یک ماده به تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۵ اردیبهشت ۹۹ مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله به اطلاع معرفی شدگان به دوره مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی می‌رساند با توجه به مفاد دستورالعمل‌های مورخ دوم آذرماه ۹۸ و پنجم آذر ۹۹ مشمولین قانون با کسب امتیاز لازم و در سقف ردیف‌های تخصیص یافته بر اساس مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور که از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان سهمیه خدمتی مورد تأیید قرار گرفته از طریق مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و امور اداری به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ارسال شده است.

معرفی شدگان این مرحله می‌توانند با رعایت موارد ذیل جهت گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی طبق آئین نامه اجرایی بند ۳ قانون مزبور مصوب جلسه ۱۷ شهریور ۹۸ هیئت وزیران اقدام کنند.

موارد مهم این صدور حکم استخدام پیمانی عبارتند از:

۱. تمام افراد مشمول استخدام در این مرحله باید قبل از جذب و تبدیل وضعیت، تأییدیه گزینش را کسب کنند نحوه انجام مراحل گزینش مطابق قوانین و مقررات مربوط متعاقباً از طریق دبیرخانه هیأت مرکزی گزینش به افراد مشمول قانون اعلام خواهد شد.

۲. با توجه به ضوابط عمومی استخدام، اخذ گواهی صحت مزاج (آزمایشات و معاینات بدو استخدام) و عدم سو پیشینه از مرجع مربوطه قبل از پایان پودمان اول آموزشی حداکثر تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ الزامی است.

۳. افراد مشمول قوانین فوق‌الذکر که به دلیل محدودیت در ردیف‌های استخدامی صادره از سوی مراجع قانونی، امکان معرفی آنها برای گذراندن دوره مهارت آموزی در این مرحله فراهم نشده اعلام می‌دارد در ادامه فرآیند استخدام افراد مشمول با رعایت قوانین و مقررات و اخذ مجوزهای قانونی لازم از مراجع ذیصلاح برای تبدیل وضعیت آنان و معرفی به دوره یکساله مقررات آموزشی اقدام خواهد شد.

۴. اطلاع‌رسانی به افراد مشمول قانون در سقف مجوزهای تخصیصی، جهت ثبت‌نام و شرکت در دوره مهارت آموزی، به عهده اداره کل آموزش و پرورش سهمیه خدمتی است.

ضوابط مربوط به نحوه برگزاری دوره یکساله مهارت‌آموزی

۱. بر اساس بند سه شرایط شیوه نامه استخدام مشمولین ماده ۲ آئین نامه اجرایی مورخ ۳۰ شهریور ۹۸ هیئت وزیران، مشمولین ملزم به گذراندن دوره مهارت آموزی و موفقیت در آزمون جامع اصلاح هستند. شرایط، ضوابط و زمان برگزاری آزمون جامع اصلح از طریق دانشگاه مجری دوره مهارت آموزی اعلام خواهد شد. رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی دانشگاه برای همه مهارت آموزان الزامی است.

۲. ثبت نام و شرکت در دوره مهارت آموزی در دانشگاه‌های وابسته بر اساس فهرست تأیید شدگان نهایی و در سقف مجوزهای ردیف استخدامی صرفاً با اخذ معرفی‌نامه اداره کل آموزش و پرورش استان سهمیه خدمتی برای دانشگاه مجری دوره امکان‌پذیر خواهد بود. مشمولین تأیید شده باید ضمن اخذ معرفی‌نامه از استان سهمیه خدمتی نسبت به مراجعه و ثبت نام در دوره مهارت آموزی در دانشگاه تعیین شده اقدام کنند.

حقوق معلمان حق‌التدریس طبق آخرین مصوبات ۱۴۰۰-۱۴۰۱

معلمان حق‌التدریسی گروهی از معلمان شاغل در وزارت آموزش و پرورش هستند که استخدام رسمی ندارند و آموزش و پرورش نیز تعهدی در استخدام آنها ندارد. معلمان حق‌التدریسی برای رفع نیاز به معلم در برخی مناطق به ویژه مناطق محروم در حال فعالیت هستند و به نسبت معلمان رسمی، مزایای کمتری به آنها تعلق می‌گیرد. غالب معلمان حق‌التدریسی در مراتب پایین‌تری مثل ابتدایی و پیش دبستانی مشغول به تدریس هستند و حقوق کمتری نیز دریافت می‌کنند که بیشتر مواقع نیز با چند ماه تأخیر پرداخت می‌شود.

حقوق و مزایای معلمان حق‌التدریسی

از مسائلی مهمی است که باید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و اخیراً طبق مصوباتی که به تصویب رسیده است، تلاش شده تا تسهیلات بیشتری به این دسته از معلمان ارائه شود.

در حاضر دو دسته معلمان حق‌التدریسی در آزمون و پرورش در حال فعالیت هستند؛ دسته اول معلمان حق‌التدریس آزاد که حدود ۳۲ هزار نفر را شامل می‌شوند و به استخدام قراردادی آموزش و پرورش درآمده‌اند و مشمول قانون تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس هستند، این دسته از معلمان از سال ۹۴ در آموزش و پرورش مشغول می‌باشند.

دسته دوم معلمان شاغل حق‌التدریس هستند یعنی نیروهای رسمی – پیمانی آموزش و پرورش که باید حداقل ۲۴ ساعت در هفته تدریس کنند. این دسته از معلمان اگر ۶ ساعت اضافه‌تر در هفته نیز تدریس کنند، ماهیانه حقوق ۲۴ ساعت تدریس اضافه را دریافت خواهند کرد و در حق بازنشستگی آنها نیز محاسبه می‌شود.

مقدار ساعت حق‌التدریس برای سال تحصیلی جاری

طرح افزایش مقدار ساعات تدریس معلمان حق‌التدریسی بر اساس نیاز منطقه اجرا می‌شود و معلم حق‌التدریسی که وارد طرح معلم تمام وقت شود، شش ساعت اضافه کاری در هفته برای او دائمی محاسبه می‌شود. در واقع هر معلمی که حق‌التدریسی اضافی بگیرد، از میزان ساعت حق‌التدریس کلی او کاسته می‌شود و بر ساعت موظف وی اضافه خواهد شد.

در طرح معلم تمام وقت، معلمان به ازای کسر ۶ ساعت از حق‌التدریس‌شان و قرار گرفتن آن در اضافه تدریس ماهیانه، ۲۴ ساعت اضافه تدریس در ماه برای آنها منظور خواهد شد که میزان حقوق این تعداد ساعت کاری تقریباً معادل حقوق همان ۲۴ ساعت حق‌ التدریس‌شان است ولی با این تفاوت که این مبلغ را در انتهای هر ماه دریافت می‌کنند و در حق بازنشستگی نیز محاسبه می‌شود.

مطالبات معلمان حق‌التدریس از رئیس جمهور

معلمان حق‌التدریس در سال گذشته با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس در ترم دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با تولید محتوا، تهیه کلیپ‌های صوتی-تصویری و ویدئوهای آموزشی، تدریس در منزل را شروع کردیم. با توجه به مشکلات سامانه شاد آموزش و پرورش مجبور به تدریس در سامانه‌های دیگر شدیم که بابت استفاده از آن متحمل خرید بسته‌های اینترنتی هم می‌شدیم. مزید بر این در منزل در ساعات تدریس، اعضای خانواده ناچار به سکوت بودند تا در ارسال فایل صوتی زنده در تدریس به دانش‌آموزان خللی به وجود نیاید.

اکنون که یک سال از آن زمان می‌گذرد، آموزش و پرورش برای پرداخت حق‌التدریس سال تحصیلی گذشته، حق‌التدریس اسفند ۹۸ و نیمه دوم فروردین ۹۹ را حذف کرده است و از طریق امور مالی ادارات مناطق آموزش و پرورش مطلع شدیم که فقط ۵۴ درصد از حق‌التدریس اردیبهشت‌ماه ۹۹ و ۱۰ روز از ماه خرداد را چند روز پیش پرداخت کرده‌اند. در ضمن سال گذشته پایان سال تحصیلی ۲۳ تیرماه اعلام شد و معلمان خرداد را به طور کامل در خدمت آموزش و پرورش بودند و در سال جاری نیز از ۱۵ شهریور، خدمت را آغاز کرده‌اند.

«ما معلمین هیچ دریافتی بابت حق‌التدریس از آموزش و پرورش نداشته‌ایم؛ اکنون نیز ۴۵ روز حذف شده و ماه‌های اردیبهشت و خرداد را به ۴۰ روز تقلیل داده‌اند و از آن مقدار هم تنها ۵۴ درصد را پرداخت کرده‌اند. این موارد در کنار تورم سرسام‌آور موجود، باعث ناراحتی همه فرهنگیان شده است. با توجه به این موضوع، چرا آموزش و پرورش حق‌التدریس فرهنگیان را در مدت زمان کرونا نه تنها به طور ناقص بلکه فقط ۵۴ درصد پرداخت کرده است ما با امضای این کارزار خواهشمندیم به این موضوع رسیدگی و احقاق حق فرمایید.»

فرهنگیان حق‌التدریس و درخواست لغو تعهد سی ساله

درخواست لغو تعهد سی ساله فرهنگیان

در خبرها اعلام شده است که اخیراً بیش از شش هزار فرهنگی حق‌التدریس در شرف پیمانی شدن با امضای یک کارزار و مخاطب قرار دادن رئیس جمهور خواهان لغو تعهد سی ساله خود به آموزش و پرورش شده‌اند که متن این این کارزار عبارتند از:

«اینجانبان جمعی از معلمان آموزش و پرورش که پس از سال‌ها رنج و مشقت و زحمت در آموزش و پرورش در قالب نیروهای پیش‌دبستانی، خرید خدمات آموزشی، نهضت سوادآموزی، مراقبان سلامت، طرح امین و… با طی نمودن دوره یکساله دانشگاه فرهنگیان و قبولی در آزمون‌های مربوطه در حال تبدیل وضعیت از حق‌التدریس به پیمانی هستیم، به استناد «تبصره ۴ ماده واحده نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش» مصوب جلسه ۸۳۳ مورخ ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی ملزم به امضای تعهدنامه‌ای شده‌ایم که تا پایان خدمت سی ساله حق جابه‌جایی درون یا برون سازمانی را نداریم و در صورت جابجایی ضمن قطع رابطه استخدامی مجبور به پرداخت خسارت نیز خواهیم بود.

با توجه به اینکه این قانون و تعهد ذکر شده با تمامی تعهدات سایر کارکنان دولت و دیگر مستخدمین آموزش و پرورش تاکنون مغایر است و تعهدات قبلی حداکثر ده سال بوده و هیچ گونه تبصره‌ای برای نقل و انتقالات اضطراری مستخدمین جدید پیش‌بینی نشده و این موضوع با روح عدالت منافات دارد، از آن مقام عالی استدعا دارد دستور فرمائید این موضوع با قید فوریت در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً طرح و اصلاح گردد تا از دغدغه خاطر و بی‌انگیزه شدن و فرسودگی باطن کسانی که بعد از سال‌ها رنج و مرارت امید استخدام را در دل خویش داشته‌اند، جلوگیری شود.»

کد خبر 536112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.