قرص پاکسلووید ۸۹ درصد در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا موثر است

مطالعات نشان می دهد قرص «پاکسلووید» (Paxlovid) که با داروی قدیمی‌تری به نام «ریتوناویر» تجویز می‌شود، ۸۹ درصد در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ و بستری شدن در بیمارستان بیماران پرخطر موثر است.

به گزارش ایمنا، شرکت داروسازی فایزر صدور مجوز استفاده اضطراری قرص پاکسلووید را از اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا درخواست کرده است. در صورت صدور این مجوز، پاکسلووید اولین قرص برای درمان کووید -۱۹ خواهد بود که به بازار عرضه می شود.

«آلبرت بورلا»، رئیس و مدیر اجرایی فایزر در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار کرد: معتقدیم که درمان‌های ضد ویروسی خوراکی می‌تواند نقشی حیاتی در کاهش شدت عفونت‌های کووید -۱۹، کاهش فشار بر سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و نجات جان‌ها ایفا کند.

این شرکت بر اساس توافق نامه‌ای که با سازمانی به نام «مدیسینز پتنت پول» (MPP) امضا کرده است، اجازه داد که قرص ضدویروسی که برای درمان کووید -۱۹ تولید می‌شود به طور گسترده‌تری در کشورهای کم درآمد توزیع شود.

این توافقنامه، سازمان MPP مورد حمایت سازمان ملل، فایزر را قادر می‌سازد که تا با اعطای مجوز برای تولید ژنریک، این قرص را توزیع کند. هدف از این قرارداد این است که این قرص را در برخی از فقیرترین کشورها که حدود ۵۳ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، در دسترس قرار دهد.

این توافق شامل کشورهای با درآمد کم و متوسط در جنوب صحرای آفریقا و همچنین کشورهایی است که در پنج سال گذشته درآمد متوسط رو به بالا داشته‌اند و فایزر اعلام کرد که حق امتیاز مجوزهای این قرص را مطالبه نخواهد کرد.

شرکت داروسازی «مرک» نیز دارویی برای درمان ویروس کرونا ابداع کرده است که اکنون تحت بررسی فدرال قرار دارد.

منبع: ایرنا
کد خبر 536057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.