دغدغه‌های دانشجویی در روزهای کرونایی

دانشجویان این روزها آموزش را از لابه‌لای سیستم‌های دانشگاهی و کلاس‌های آنلاین و فایل‌های ارسال شده توسط اساتید فرامی‌گیرند که علاوه بر اینکه تجربه متقاوتی است، مشکلاتی را نیز برای دانشجویان به وجود آورده است؛ از طرف دیگر مشکلاتی مثل افزایش شهریه دانشگاه‌ها نیز کماکان از دغدغه‌های اصلی این قشر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دانشجویان در دوره تحصیل خود با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که وجود هزینه‌های بالا از جمله این مشکلات است؛ امروزه دانشجویان نمی‌دانند بعد از اتمام دوره تحصیل به چه کاری باید مشغول شوند و دغدغه بسیاری از آنها یافتن شغلی متناسب با رشته خود است. علاوه‌بر آن شیوع ویروس کرونا نیز باعث وخیم‌تر شدن اوضاع برای دانشجویان شد و استادان نیز به علت پیشفرض خود از این شرایط میزان سختگیریشان افزایش یافته و برای دانشجویان مشکل‌ساز شده است.

پیش‌فرض برخی اساتید در مورد امتحانات مشکل‌ساز است

علی، دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه‌های دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با مشکلات دانشجویان در زمان شیوع ویروس کرونا اظهار می‌کند: در زمان شیوع ویروس کرونا سیستم به قدر لازم پیشرفته نبود و در ابتدا دانشجویان و اساتید عادت به استفاده از سامانه نداشتند؛ به همین دلیل مدتی وضعیت دروس نامعلوم بود.

وی می‌افزاید: اولین ترمی که در شرایط کرونا به صورت آنلاین برگزار شد با مشکلاتی اعم از کمبودن گنجایش سامانه روبه‌رو شدیم؛ البته تا به امروز سیستم پیشرفت کرده، سامانه‌ها تقویت شده و فقط هنگامی که حجم زیادی از دانشجویان وارد سایت می‌شوند، سیستم دچار مشکل می‌شود.

این دانشجوی رشته اقتصاد ادامه می‌دهد: اگر از این موارد بگذریم مشکلی که باعث سخت‌تر شدن شرایط کرونا برای دانشجویان شده پیشفرض برخی اساتید است که عقیده دارند دانشجو به راحتی در خانه می‌تواند تقلب کند و این موضوع باعث دشوار شدن امتحانات و روند تحصیل نسبت به زمان حضوری بودن دانشگاه‌ها شده است.

وی تصریح می‌کند: هنگامی که کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار می‌شد استاد تنها یک کتاب به عنوان کمک درسی معرفی می‌کرد و اگر دانشجو هنگام تدریس استاد به درس گوش می‌داد و یادداشت برداری می‌کرد برای امتحان مشکلی نداشت، ولی امروز به دلیل پیشفرضی که استاد در ذهن خود بدلیل تقلب دانشجو در زمان امتحان دارد، سختگیری‌ها بیشتر شد است. استاد در هنگام تدریس از چندین فایل و محتوا استفاده می‌کند و هنگام امتحان تعداد سوالات را بسیار زیاد و وقت بسیار کمی در نظر می‌گیرد که همین موضوع باعث می‌شود دانشجویان معمولاً به مشکل بخورند.

علی خاطرنشان می‌کند: برخی از استادان واقعاً شرایط بوجود آمده را درک می‌کنند، اما با روش‌های مختلف تقلب دانشجو را پوشش می‌دهند؛ به طور مثال عنوان می‌کنند قسمت زیادی از ۲۰ نمره را به فعالیت‌های کلاسی اختصاص می‌دهند، امتحان میان‌ترم را نیز به صورت شفاهی اخذ کرده و نمره بسیار کمی را به امتحان پایان‌ترم اختصاص می‌دهند که اگر دانشجو تقلب کرد آنچنان تاثیری در نمره وی نداشته باشد.

سربازی و آینده شغلی جز دغدغه‌های اصلی دانشجویان است

وی به تعویق انداختن خدمت سربازی را دلیل درس خواندن برخی دانشجویان در مقاطع بالاتر می‌داند و می‌گوید: بیشتر افراد از ترس رفتن به خدمت وارد دانشگاه می‌شوند و در این جو دانشجویی قرار می‌گیرند؛ این اشخاص حتی مقطع کارشناسی خود را نیز به دلیل آماده نبودن برای خدمت می‌گذرانند ولی هنگام درس دغدغه‌هایی دارند و نمی‌داند بعد از خواندن درس به چه جایگاهی خواهند رسید و اگر به خدمت بروند چه اتفاقی می‌افتد.

این دانشجوی اقتصاد ادامه می‌دهد: دانشجو از ۲۰ تا ۳۰ سالگی خود را صرف درس خواندن می‌کند و فکر اینکه اگر بعد از درس خواندن به جایی نرسد همیشه وی را آزار می‌دهد؛ درواقع اگر دانشجویی به آینده خود اطمینان داشته و این دغدغه‌ها را نداشته باشد در زمینه علم و پژوهش رشته خود موفق می‌شود. به طور کلی نبود این دغدغه‌ها می‌تواند بسیار موثر واقع شود و باعث افزایش کیفیت مطالعه در دانشجو خواهد شد.

وی تاکید می‎‌کند: اطمینان نداشتن از وضعیت اشتغال در زمنیه تخصصی دانشجو بزرگترین مشکل پیشروی وی است؛ به عنوان مثال یک مهندس مکانیک دوست ندارد شغلی نامرتبط با رشته‌اش انتخاب کند، ولی بوده‌اند کسانی که شغلی نامرتبط با رشته‌شان برگزیده‌اند؛ البته ناگفته نماند اگر دانشجو در زمینه تخصصی خود تلاش کند، می‌تواند مشغول به کار شود؛ ممکن است تمامی دانشجویان موفق نشوند، ولی درصد زیادی از دانشجویان موفق به فعالیت در شغل مرتبط با رشته خود خواهند شد.

افزایش شهریه دانشگاه‌ها با وجود تعطیلی به دلیل کرونا

مریم، دانشجوی رشته پزشکی یکی از دانشگاه‌های آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، می‌گوید: رشته پزشکی دانشگاه آزاد دو قسمت است که نیمه ابتدای آن در دانشگاه و نیمه دوم آن در بیمارستان آموزش داده می‌شود؛ بخش بالینی این رشته نیز شهریه‌ای جداگانه دارد و درواقع بعد از رسیدن دانشجو به نیمه دوم تحصیل مقدار شهریه افزایش پیدا می‌کند؛ به گونه‌ای که اگر برای هر واحد درس تئوری ۵۰ هزار تومان هزینه می‌کردیم هنگام وارد شدن به بیمارستان برای هر واحد درس عملی ۴۰۰ هزار تومان هزینه لازم است. شهریه هرساله از سمت دانشگاه شامل ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش قیمت می‌شود.

وی می‌افزاید: در بهمن ماه سال گذشته، علاوه بر افزایش ۲۵ درصدی شهریه در مهرماه همان سال همسان‌سازی انجام و هر واحد عملی به ۷۰۰ هزار تومان رسید؛ این تغییر در شرایط کرونا اعمال شد که طبق دستور وزارت علوم حدود یک سوم زمان آموزش دانشجویان حذف شده بود.

این دانشجو رشته پزشکی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا خیلی موضوعات را مورد تاثیر قرارداد و متاسفانه دانشگاه آزاد نیز طبق قانون خود عمل نکرد و همسان‌سازی را علاوه بر افزایش شهریه مهرماه انجام داد، صحبت دانشجویان با واحدها و نامه‌نگاری به سازمان مرکزی نیز تاثیری نداشت و جوابی نگرفتیم! اینکه دانشجو دغدغه شهریه را داشته باشد بسیار دردناک است مخصوصاً در رشته پزشکی که به اندازه کافی سختی دارد و متاسفانه کسی پاسخگو نیست.

وی تصریح می‌کند: شیوع کرونا باعث آنلاین شدن کلاس‌های حضوری شد که به معنای حذف هزینه برق، آب و گاز از واحدها نیز می‌شود زیرا کلاس حضوری به برق، کولر یا بخاری نیاز دارد که تمامی این مسائل حذف شده بود، ولی باز هزینه شهریه همان است و تنها تاثیری که داشت در قسمت بالینی بود زیرا نمی‌توان کار عملی را به صورت آنلاین برگزار کرد و نبود مریض برابر با نبود آموزش و در نتیجه نبود استاد است که من نمی‌دانم هزینه پرداخت شده دانشجو بابت چه چیزی دریافت می‌شود!

مریم اضافه می‌کند: دوران کارآموزی دانشجو پزشکی ۲۴ ماه است و با حسابی سرانگشتی حدود یک سوم این دوره تعطیل بود، ولی شهریه آن به صورت کامل دریافت شد؛ همچنین افزایش و همسان‌سازی نیز به آن افزوده شد؛ درواقع با وجود کرونا کاهش هزینه که نداشته‌ایم هیچ، بلکه افزایش شهریه نیز داشته‌ایم به نحوی که حتی در سال دوبار افزایش شهریه را تجربه کردیم.

وی تاکید می‌کند: در رشته‌ای مثل پزشکی که مثلاً شهریه‌ای حدود ۲۰ میلیون دارد افزایش ۲۰ درصدی آن نیز عددی قابل توجه است و این مسئله‌ای است که کسی پیگیری نمی‌کند و هیچ مسئولی جوابگو دانشجویان نیست.

کد خبر 535917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.