روابط فرهنگی خود را با اتریش گسترش می دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سفیر کشور اتریش در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی در این دیدار بر تعمیق و گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم در دوره حضور سفیر جدید اتریش در تهران در کنار فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی، فعالیت‌ها و روابط فرهنگی و هنری نیز بیش از پیش گسترش یابد.

وی تصریح کرد: در کشورمان نسبت به اتریش دورنمای فرهنگی وجود دارد و این کشور را با هویت و ماهیت فرهنگی در ایران می‌شناسیم. این ویژگی منحصر به فردی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی است که مردم و حوزه نخبگی ما چنین نگاهی به آن داشته باشند.

رئیس شورای هنر با اشاره به پیشینه دانشگاهی و تدریس در دانشگاه تهران به عنوان یکی از اساتید این دانشگاه گفت: قبل از حضورم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه کاری ام در دانشگاه تهران، مطالعات روابط خارجی بود؛ به همین دلیل در دوره جدید فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تلاش می‌کنیم تا به تعمیق روابط با کشورهای خارجی به ویژه کشور اتریش که سابقه روابط در طول چند قرن با آن داریم، بپردازیم.

اسماعیلی ادامه داد: در طول تاریخ سابقه همکاری‌های مشترک با کشور اتریش داریم و تفاهم نامه‌های فرهنگی خوبی بین دو کشور در سال‌های ۱۳۵۵ و همچنین در سال ۱۳۹۸ امضا شده که بر اساس این دو تفاهم نامه و علایق مشترک فرهنگی، ارتباطات فرهنگی و هنری‌مان را گسترش می‌دهیم.

وی افزود: در حال حاضر بخش فرهنگی سفارت اتریش در تهران فعالیت‌های متنوعی دارد و ما هم از فعالیت‌های فرهنگی و هنری این سفارتخانه در تهران استقبال می‌کنیم و انتظار داریم دولت اتریش هم فضای فعالیت‌های فرهنگی و هنری مناسب برای رایزنی فرهنگی و سفارتخانه ما در وین فراهم کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی باید در یک تعامل دو سویه بین دو کشور باشد و با توجه به تنوع فرهنگی ایران اگر زمینه‌های کار فرهنگی در اتریش فراهم شود به تعمیق بیشتر روابط دو کشور کمک می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت گفت‌وگوهای ادیان میان دو کشور ادامه داد: از گفتگوهای بین ادیان بین دو کشور استقبال می‌کنیم.

اسماعیلی همچنین بر گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سینمایی، نمایش، موسیقی و هنرهای تجسمی تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: دولت سیزدهم و رئیس جمهور محترم توجه ویژه ای به گسترش تعاملات فرهنگی و هنری با دیگر کشورها دارند و آن را مقدمه سایر تعاملات در بخش‌های اقتصادی و سیاسی می‌دانند.

وی گفت: با این رویکرد انتظار داریم بر اساس تفاهم نامه‌های موجود این سیاست را اجرایی کنیم و اگر در حوزه‌هایی به تفاهم جدید برای گسترش تبادلات فرهنگی و هنری دو طرف نیاز است، آمادگی امضای تفاهم نامه را داریم.

اسماعیلی در پایان خطاب به سفیر جدید کشور اتریش در تهران گفت: امیدواریم در دوره مأموریت شما در تهران شاهد اتفاقات خوبی در حوزه تعاملات فرهنگی و هنری دو کشور باشیم.

در این دیدار «ولف دیتریش هایم» سفیر کشور اتریش در تهران، گفت: مقوله فرهنگ در کشور اتریش جایگاه ویژه ای دارد و در روابط دیپلماسی روابط فرهنگی نسبت به دیگر روابط پر رنگ است.

وی افزود: در این راستا ۳۰ انجمن اتریش در خارج از کشور داریم که یکی از این انجمن‌ها در کشور ایران است و از جنبه تاریخی قدمت این انجمن در ایران به ۶۰ سال می‌رسد.

دیتریش هایم با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی و هنری کشور ایران ادامه داد: ایران دارای سابقه تاریخی و تمدنی بلندی است و اتریش علاقه مند به معرفی این تاریخ و فرهنگ در کشور خود است.

سفیر اتریش در تهران در بخش دیگری از سخنان خود بر گسترش آموزش زبان بین دو کشور تاکید کرد.

وی با مقایسه تاریخ تمدنی دو کشور ایران و اتریش گفت: کشور ایران دارای سابقه تمدنی دیرینه‌تر و پر اهمیت تر است و ما در مدارس خود از تاریخ ایران سخن می‌گوئیم و تلاشمان این است که با شرکای خود و کشورهایی که همکاری مشترک با آن‌ها داریم، این تعاملات فرهنگی و هنری را در حوزه‌های مختلف نمایشی، سینمایی، موسیقی و هنرهای تجسمی و … داشته باشیم.

دیتریش هایم با اشاره به سابقه موسیقی در کشور اتریش افزود: کشور اتریش در حوزه موسیقی شناخته شده است و در زمینه‌های کلاسیک و مدرن تعاملات خوبی با کشور ایران دارد.

وی گفتگوهای بین ادیان میان دو کشور در جهت گسترش تعاملات فرهنگی و هنری را از ضروریات برشمرد و گفت: در تعامل فرهنگی دو کشور گفتگوهای بین ادیان میان ایران و اتریش با قدمت بیش از ۲۵ سال وجود دارد. در سال ۲۰۱۵ رئیس‌جمهور وقت اتریش یادداشت و برنامه‌ای در این زمینه امضا کرد و ما آن را همچنان به رسمیت می‌شناسیم.

کد خبر 535873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.