تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در تعارض با حقوق بین‌الملل است

وزیر نفت گفت: استفاده از ابزار تحریم‌های یک‌جانبه ازسوی آمریکا علیه ایران قوانین جهانی و چندجانبه‌گرایی را تخریب و معیشت توده‌های مردم را هدف قرار می‌دهد و در تعارض با اصول و مقررات حقوق بین‌الملل است.

به گزارش ایمنا، جواد اوجی -وزیر نفت- در بیست و سومین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) با بیان اینکه مایه خوشوقتی است که به‌عنوان وزیر نفت ایران، برای نخستین بار در جمع شما حاضر می‌شوم، اظهار کرد: لازم می‌دانم از کشور دوست، بولیوی برای برگزاری این نشست سپاسگزاری کنم، امیدوارم این نشست، بتواند با اتخاذ تصمیم‌های مؤثر و راهبردی گام دیگری همسو با تحقق اهداف مجمع بردارد.

وی با بیان اینکه در دو سال گذشته، در نتیجه شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا، اقتصاد جهانی و به‌تبع آن، بازار گاز متحمل آسیب‌های قابل‌توجهی شده است که آثار آن الگوهای تولید و مصرف انرژی جهان را حتی در میان‌مدت با تغییرات و تحولات اساسی روبه‌رو خواهد کرد، افزود: با وجود همه دشواری‌های دو سال گذشته، کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز توانسته‌اند با پایبندی به اصول و اهداف تصریح شده در اساسنامه مجمع چالش‌ها و بی‌ثباتی‌های موجود در بازار گاز را مدیریت کنند.

وزیر نفت به نقش کلیدی گاز در دوره گذار انرژی اشاره کرد و گفت: گاز طبیعی نقشی مهم و کلیدی در دوره گذار به یک سیستم پایدار انرژی با کربن کمتر دارد و به‌دلیل مزیت‌های محیط زیستی و اقتصادی، حتی با وجود توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، می‌تواند برای ارتقای اطمینان از تأمین پایدار انرژی جزئی از راهبرد جهانی انرژی سبز برای مقابله با آثار تغییر اقلیم باشد.

اوجی تصریح کرد: منابع فراوان و گسترده گاز طبیعی در ایران و دیگر نقاط مختلف جهان امکان دسترسی همگانی به انرژی پاک و مقرون به صرفه را برای رسیدن به هدف هفتم توسعه پایدار مصوب سازمان ملل متحد فراهم می‌کند.

وی تأکید کرد: جهان باید به مسئولیت مشترک اما متفاوت کشورهای توسعه یافته نسبت به کشورهای در حال توسعه توجه کند و فرصت مناسبی برای گذار انرژی این کشورها را فراهم کند.

وزیر نفت با بیان اینکه انتقال فناوری وعده‌ای ۵۰ ساله است که هنوز با سختی‌های بی‌شماری روبه‌روست و کشورهای در حال توسعه به‌ویژه کشورهای صادرکننده گاز نیاز بیشتری به چنین فناوری‌هایی دارند، گفت: ظهور سیاست‌های جدید برای به صفر رساند کربن، کاهش مقدار کربن تولید شده از فرآیند چرخه تولید گاز طبیعی را ضروری کرده است.

اوجی ادامه داد: در بلندمدت باید امکان استفاده از فناوری‌های جدید نظیر جذب کربن، بهره‌برداری و ذخیره‌سازی و یا هیدروژن آبی و کاهش نشت گاز متان مدنظر کشورهای توسعه یافته قرار گیرد، در غیر اینصورت سخنرانی‌های جذاب سران شرکت کننده در COP۲۶ در حمایت از قرارداد پاریس و مبارزه با تغییرات اقلیم تنها یک سخنرانی تلقی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه امنیت تقاضای گاز طبیعی یکی از پارامترهای مهم برای تضمین سرمایه‌گذاری کافی و افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی در بلندمدت است، اظهار کرد: در این خصوص گفت‌وگوی سازنده و همکاری با کلیه طرف‌های درگیر اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان می‌تواند امنیت عرضه و تقاضای گاز طبیعی را تضمین کند و در نهایت به نفع دو طرف خواهد بود.

وزیر نفت گفت: معتقدم ارتقاء همکاری‌های کشورهای عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در زمینه‌های مختلف فناوری، توسعه و ثبات بازار گاز بیش از پیش ضروری است.

اوجی با بیان اینکه افزایش چشمگیر و ناگهانی اخیر قیمت گاز طبیعی و ال‌ان‌جی در اروپا، آسیا و آمریکا که تا به حال بی‌سابقه بوده است نشان‌دهنده آسیب‌پذیر بودن کشورهای توسعه‌یافته در مقابل نوسانات پیش‌بینی نشده تحولات انرژی است، گفت: این تحولات بیانگر نیاز به افزایش بیشتر همکاری‌ها و سیاست‌زدایی کردن از جریان تولید انرژی در جهان است.

وی افزود: راهبرد اساسی برای غلبه بر چالش‌های امنیت انرژی جهان، نه رویکردهای سیاسی و تحریم‌های یکجانبه بلکه بازگشت به منطق اقتصادی و چندجانبه‌گرایی است.

وزیر نفت با بیان اینکه استفاده از ابزار تحریم‌های یک‌جانبه از سوی آمریکا علیه ایران قوانین جهانی و چندجانبه‌گرایی را تخریب و معیشت توده‌های مردم را هدف قرار می‌دهد و در تعارض با اصول و مقررات حقوق بین‌الملل است، اظهار کرد: این نگرش نمی‌تواند حافظ صلح و امنیت بین‌المللی از جمله پرداختن مؤثر به موضوع تغییر اقلیم، سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری در حوضه انرژی به‌ویژه گاز طبیعی باشد.

وی با تأکید بر اینکه دستیابی به اهداف متعالی تشکیل مجمع کشورهای صادرکننده گاز بیش از گذشته به همکاری و هماهنگی اعضا نیاز دارد، افزود: ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین دارندگان مخازن گاز طبیعی و یکی از بزرگترین دارندگان شبکه توزیع داخلی گاز طبیعی در جهان آمادگی دارد برای هرگونه همکاری در این زمینه پیشگام شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران از هرگونه همکاری جمعی یا دو جانبه با کشورهای تولیدکننده گاز به گرمی استقبال می‌کند و همه تلاش خود را برای حفاظت از منافع صادر کنندگان گاز و ثبات بازار گاز به کار خواهد بست، تصریح کرد: اطمینان دارم که با ارتقای همکاری و همبستگی میان ما، ضمن مواجهه با چالش‌های تغییرات اقلیمی، آینده‌ای روشن در پیش‌روی کشورهای GECF است.

اوجی در پایان گفت: ایران در دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته به همکاری سازنده و حمایت مؤثر از GECF همسو با حفاظت از منافع جمعی کشورهای عضو ادامه خواهد داد.

منبع: تسنیم

کد خبر 535870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.