نمایشگاه عکس حماسه حضور به روایت «مهدی جانی‌پور»

تعداد پانزده عکس از آثار «مهدی جانی‌پور» پیشکسوت عکاسی خبری با عنوان «حماسه حضور» به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره ۳۷۰ شهید عملیات محرم سال ۶۱ در ایوان عمارت تاریخی سعدی اصفهان در معرض بازدید عموم قرار داده شده است.

مهدی جانی پور در گفت‌وگو با به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: عکس‌های نمایش داده شده در ایوان عمارت تاریخی سعدی ۱۵ قطعه عکسی است که مسئولان این نمایشگاه از میان حدود ۵۰۰ عکس انتخاب کردند که من در ۲۵ آبان ۱۳۶۱ از مراسم تشییع شهدای عملیات محرم عکاسی کردم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات محرم سال ۶۱ افزود: آن سال از هر قشری و از هر شغلی برای تشییع شهدا آمده بودند، مردم و مسئولین شهر و استان اصفهان و حتی ایران از پیر و جوان در این مراسم حضور داشتند و شهدا را از میدان امام (ره) تا گلستان شهدا تشییع کردند.

این هنرمند پیشکسوت عکاس تأکید کرد: من برای عکاسی در بسیاری از مراسم‌ها شرکت کرده بودم ولی آن روز چنان جمعیتی آمده بودند که در هیچ زمان دیگری ندیده بودم. میزان حضور مردم حتی از مراسم تشییع شهدای غواص و شهید حججی نیز بسیار بیشتر بود. وقتی به میدان امام (ره) آمدم بسیار شلوغ بود و اصلاً فکر نمی‌کردم که چنین جمعیتی در کل میدان امام تا خیابان‌های اطراف حضور داشته باشند.

جانی پور ادامه داد: وقتی به پیشنهاد یکی از بچه‌ها به بالای عالی‌قاپو رفتم از دیدن چنین جمعیتی شوکه شدم. حتی حوض پر آب میدان نیز پر از جمعیت بود. در این مراسم چنان جمعیتی از مردم حضور داشتند که تعجب کرده بودم. بعد از آن نیز به بالای بازار مسگرها رفتم و دیدم حتی خیابان حافظ و فلکه شکرشکن و خیابان احمدآباد نیز سرشار از جمعیت است و شنیدم که می‌گفتند مردم در خیابان نشاط و هاتف و دروازه دولت و خیابان سپه و استانداری هم حضور داشته‌اند.

آن روز، روز عجیبی بود. از پیر و جوان و هرکسی آمده بودند. بازاری‌ها بازار را تعطیل کرده بودند، دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل کرده بودند و همه مردم فقط به خاطر شهدا در مراسم تشییع آن‌ها شرکت کردند. شهدا جانفشانی و ایثار کرده بودند و از همه قشری در بین این شهدا بود؛ دکتر، روحانی، مهندس، دانشجو، دانش‌آموز، کشاورز و کارخانه‌جات همه آمده بودند، جایی و قشری نبود که شهید نداده باشند و همه جا تعطیل بود.

وی گفت: آن روز روزی به یادماندنی بود و آن جمعیت دیگر تکرار نشد. آن سال مردم به خاطر شهدا آمدند و من دیدم که دو تابوت را به هم چسبانده‌اند و متوجه شدم آن‌ها پدر و پسر بوده‌اند. همان روز هم ۷۰۰ نفر از نیروهای مردمی بسیجی به جبهه رفتند. یک هفته بعد از روز تشییع نیز یک کاروان پنج هزارنفری از میدان امام (ره) به جبهه اعزام شدند که امام خمینی فرمودند: در کجای دنیا شهری مثل اصفهان سراغ دارید که سیصد و اندی شهید را روی دست‌هایشان تشییع کردند و خم به ابرو نیاوردند؛ معذالک باز هم یک کاروان پنج هزار نفری از این استان به جبهه رفتند.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه عکس حماسه حضور می‌توانند همه روزه تا ۲۷ آبان از ساعت ۱۶ به ایوان تاریخی عمارت سعدی مراجعه کنند.

کد خبر 535690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.