آیا اختلالات خواب خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ را افزایش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اختلالات خواب خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ را ۳۱ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین اختلالات خواب و ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن مطالعه جدیدی انجام دادند و ۳۶۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا را مورد ارزیابی قرار دادند. پژوهشگران عوامل تأثیرگذار دیگر مانند چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری ریوی، سرطان و سیگار کشیدن افراد شرکت کننده در مطالعه را نیز در نظر گرفتند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که اختلالات خواب باعث مبتلا شدن افراد به بیماری کووید -۱۹ نمی‌شود، اما زمانی که فرد به این بیماری مبتلا شود اختلالات خواب می‌تواند خطر بروز علائم شدید بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن را به میزان ۳۱ درصد افزایش دهد. هنوز دلیل این اتفاق که چرا افراد مبتلا به اختلالات خواب معمولاً نوع شدید بیماری کووید -۱۹ را تجربه می‌کنند مشخص نشده است، اما متخصصان معتقد هستند که التهاب عامل اصلی این اتفاق است، اختلالات خواب از جمله آپنه انسدادی خواب نیز باعث افزایش التهاب می‌شود.

به گفته پژوهشگران، آپنه انسدادی خواب باعث کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود، در این صورت التهاب افزایش پیدا می‌کند و بیماران در معرض علائم شدید بیماری کووید -۱۹ قرار می‌گیرند. نتایج مطالعاتی از این قبیل مشخص می‌کند که چه افرادی در معرض ابتلاء به نوع شدید بیماری قرار دارند، در این صورت می‌توان این خطر را تا حدودی کاهش داد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Network Open منتشر شده است.

کد خبر 535666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.