۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
جنجال ایتالیایی‌ها در تبریز!

به دنبال اقدام شخصی برای تخریب فضای سبز و قطع درختان ۵۰ ساله و احداث برج با پیشروی سه متر در یکی از کوچه‌های ۹ متری محله ایتالیایی‌های کوی منظریه تبریز، اهالی این منطقه از شهرداری، شورای اسلامی شهر تبریز و دادگستری استان آذربایجان شرقی درخواست رسیدگی و حمایت دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ظهر روز گذشته یکی از شهروندان تبریزی ویدئویی در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد و از اقدام فردی برای تخریب فضای سبز محله ایتالیایی‌ها در کوی منظریه با ادعای مالکیت زمین فضای سبز خبر داد. در حالی که این خبر در رسانه‌های محلی استان آذربایجان شرقی منتشر و با واکنش شهروندان و حامیان محیط زیست روبه‌رو شد، شهرداری با تأیید تغییر کاربری این ملک از چگونگی طی این روند، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

گلایه‌های مردم

خانم جباری از همسایه‌های این فضای سبز در این باره می‌گوید: «این شخص صاحب ملک نیست و اطلاعات دقیقی از وی و مالک اصلی در دسترس نیست، تنها می‌دانیم صاحب مالک خانمی ساکن تهران است در حالی این فرد این ادعای مالکیت دارد با رفتارهای نامعقول چندین بار با همسایه‌ها درگیر شده است.»

یکی دیگر از ساکنان کوچه معتقد است: «در سند ملک همه اهالی محله، این کوچه ۹ متری ثبت شده است، در حالی که فرد مخرب که خود را وکیل مالک اصلی معرفی می‌کند، ادعا دارد سه متر از این کوچه را با پرداخت قیمت زمین از شهرداری خریداری کرده است و بعد از ساخت ملک این کوچه شش متری خواهد شد!»

جنجال ایتالیایی‌ها در تبریز!

وی ادامه می‌دهد: ما به شهرداری و بازرسی مراجعه کرده‌ایم و آنها مدعی شده‌اند که این ملک در سال ۸۰ به فروش رسیده و کاری از دست شما بر نمی‌آید. ما در جواب در مورد درختان و جوی آب و محدوده کوچه سوال کردیم و آن‌ها گفتند جوی آب متعلق به شهرداری است و با اختیار خود شهرداری فروخته شده است. تنها با مجوز حصارکشی و بدون مجوز ساخت و ساز اقدام به این کار کرده و مدعی است در پی اخذ مجوز ساخت و ساز نیز هست و به نوعی می‌توان گفت با افراد بانفوذ نامعلومی دست به یکی کرده‌اند که پس از حصارکشی، مجوز ساخت را صادر کنند. به استانداری مراجعه کردیم و نامه‌ای تحویل آن‌ها دادیم و همچنان پاسخی دریافت نکرده‌ایم و پس از مراجعه به شورای شهر، دو نفر از اعضای شورا، برای سه شنبه هفته بعد به ما وقت رسیدگی داده‌اند.

صبوری از اهالی معترض منظریه نیز می‌گوید: «ما ساکت نخواهیم نشست و از شهرداری شکایت خواهیم کرد و به عنوان شهروند از سهل انگاری‌های پیش آمده دلگیریم.»

جوانی از ساکنان این کوچه نیز معتقد است: «ما به سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مراجعه کردیم، طی اظهاراتی که مدیرعامل سازمان داشت درختان این زمین ۴۰ ساله هستند و کسی حق شکستن حتی شاخه‌ای از درختان را ندارد تا وقتی من و شهردار منطقه سه هستیم، آن‌ها کاری نمی‌توانند از پیش ببرند و قطعاً در صورت این اتفاق با تک تک اهالی طرف هستند.»

جنجال ایتالیایی‌ها در تبریز!

حسن زاده، یکی دیگر ساکنان این کوچه، می‌گوید: «آن فرد مالک نیست و شکایت ما از شهرداری و مدیران وقت است که حدود ۲۰ سال پیش دچار تخلف شده و زمینی را که محل بازی کودکانمان، محل تردد ماشین‌ها و استقرار چندین درخت ۵۰ ساله و چندین درخت ۱۰ ساله است را نابود کرده و نفس اهالی را می‌گیرند. حرف ما این است شهرداری به جای اینکه برای اهالی گشایش مسیر ایجاد کند، برای بچه‌ها زمین بازی در نظر بگیرد و فضای سبز ایجاد کند، زیبایی‌های اینجا را حدود ۲۰ سال پیش از روی منافع عده‌ای نابود کرده است.»

وی ادامه می‌دهد: «شهرداری در ساخت و سازهای کوی ایتالیایی‌ها، تراکنش را در نظر نگرفته و حتی عبور ماشین‌ها را با مشکل تردد مواجه ساخته و حال به جای انجام وظیفه و ارائه خدمات شهری، اینگونه رفتار می‌کند.»

این شهروند ساکن کوی منظریه با اشاره به آسفالت و جداول‌های کوچه گفت: «شهرداری در این مسئله حتی به جدول‌کشی خود نیز تعرض کرده است و آن را با مالک معامله و با این کار به اسناد املاک دیگر نیز تعرض کرده است و در صحبت‌هایشان اظهار می‌کنند که در طرح تفضیلی شهر تبریز قرار دارد و نقشه‌هایشان موجود است و جالب اینکه همان نقشه‌ها توسط همین مهندسان شهرداری بدون مراجعه و بررسی حضوری و با بی اطلاعی کامل کشیده شده و در پی آن شاهد تعرض به حق اهالی و حتی درختان منطقه هستیم.»

حسن زاده اظهار می‌کند: «ما از استانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر و مسئولان مربوطه درخواست صداقت و عدم تکرار اشتباهات مسئولان گذشته را داریم. نزدیک یک ماه است کار و زندگی‌مان مختل شده و با عده‌ای خلافکار رو به رو هستیم و امروز با اقدام به خاک‌ریزی، از اهانت و تعرض به بانوان گرفته تا ایجاد درگیری برای اهالی دریغ نکرده‌اند.»

وی ادامه می‌دهد: «بانوان نیز با مأموران تخلفات تماس گرفته‌اند، در صورت عدم حضور مأموران چه بسا اتفاقات شومی به وقوع می‌پیوست. طبق اظهارات حاضران در محله آن فرد که خود را حسین امینی معرفی کرده است، قصد حرکت با ماشین خاکبرداری به سمت جمعیت را داشته و با ادبیات توهین‌آمیز، بر روی تک تک جمعیت حاضر قیمت گذاری می‌کرده است و همچنان مدعی بوده است که اگر اراده کند، قسمتی از پارک منظریه را خاکبرداری می‌کند و کسی یا سازمان‌هایی نظیر شهرداری و شورای اسلامی شهر نمی‌توانند کاری جهت مقابله با او انجام دهند.»

احمدی یکی دیگر از اهالی محل می‌گوید: با وجود اینکه نزدیک به دو هفته از شروع این درگیری در محله می‌گذرد و همه همسایه‌ها به شهرداری، شورا، استانداری، دادگستری مراجعه و پیگیر ماجرا شدیم کسی از مسئولان برای بازدید و بررسی شرایط محلی مراجعه نکرده است! فقط کارشناسانی که از سازمان پارک‌ها مراجعه کرده بودند، درختان را ثبت و اظهار داشتند که فقط می‌توانیم اجازه‌ی عدم برداشت درختان را ندهیم و باقی امور از اختیارات ما خارج است.

ایلیا کودک ۱۰ ساله‌ای که هر روز در این پارک بازی می‌کند هم از خراب شدن آن ناراحت است و می‌گوید: این فضا محل بازی ماست و تعطیلات تابستانی خود را در اینجا می‌گذرانیم و اگر اینجا را از ما بگیرند جایی برای بازی نداریم و با بچه‌های محله‌های دیگر در اینجا جمع می‌شویم بازی می‌کنیم.

خانم میانسالی از اهالی محل نیز می‌گوید: وقتی مجلس قانون تعیین می‌کند که مصوبات قانونی در تعارض با منافع مردم نباشد، ببینید در اینجا به منافع چندین خانوار و چندین شهروند تعرض می‌شود، ما از شهرداری گله‌مندیم!

وی ادامه می‌دهد: همیشه منظریه را با کوی ایتالیایی‌ها می‌شناختند و شهرداری با استفاده از مواد و تبصره‌های عجیب در این محله برج سازی کرده است و حال شاهد آن هستیم که مالک اینجا مدعی شده است مجوز ساخت هشت طبقه را در کوچه ۹ متری که سه متر آن را هم خودش غصب کرده خواهد گرفت و کسی نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. ما در این هوای سرد بیشتر از یک هفته است که نوبتی اینجا در خیابان می‌مانیم تا افراد شرور نسبت به نابودی و خشکاندن درختان اقدام نکنند، وقتی هم آن‌ها می‌آیند اینجا ازدحام و شلوغی عجیبی ایجاد می‌شود، الان در فصل شیوع کرونا اگر مبتلا به بیماری شویم، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ از ارگان‌های مربوط می‌خواهیم برای خاتمه دادن به این شرایط هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

جنجال ایتالیایی‌ها در تبریز!

پاسخ تنها یک مسئول

پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری ایمنا همچنان ادامه دارد و علی رغم اینکه مسئولان شهری قول داده‌اند پاسخگوی مطالبات مردم این محله باشند تنها مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز به پاسخ اجمالی بسنده کرده است.

داریوش نوین، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تبریز با اظهار بی اطلاعی از شرایط صدور تغییر کاربری برای این قطعه زمین می‌گوید: این ملک در دوره‌های قبلی با استناد به کمیسیون ماده پنج با تغییر کاربری از فضای سبز به مسکونی فروخته شده و بعد از سه دوره خرید و فروش به دست مالک فعلی رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مسئله توسط کارشناسان سازمان در حال بررسی است، اهالی محله هم برای شکایت به سازمان مراجعه کردند و قول مساعد دادیم که مجوز جابه‌جایی و قطع حتی یک نهال را هم صادر نخواهیم کرد و تا تعیین تکلیف نهایی این مشکل در کنار اهالی خواهیم بود.

کد خبر 535651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.