آیا واکسن کرونا باعث بروز مشکلات عصبی می‌شود؟

عوارض جانبی عصبی ناشی از دریافت واکسن کرونا شامل سردرد، میلیت عرضی، سندروم گیلن باره و فلج عصب صورت می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عوارض جانبی عصبی گزارش شده به دلیل دریافت واکسن کرونا معمولاً خفیف، کوتاه مدت و قابل کنترل است؛ با این وجود در موارد بسیار معدود این عوارض جانبی شدید است و خطر بستری شدن در بیمارستان یا بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) را افزایش می‌دهد.

گروهی از محققان به منظور بررسی احتمال بروز مشکلات عصبی پس از دریافت واکسن کرونا بررسی جدیدی انجام دادند و ۲۸ مطالعه انجام شده در این زمینه را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که عوارض جانبی عصبی ناشی از دریافت واکسن کرونا شامل سردرد، میلیت عرضی (نوعی التهاب نخاعی)، سندروم گیلن باری (GBS)، فلج عصب صورت، ترومبوز سینوس وریدی مغزی (VST) و اسکلروز چندگانه یا MS می‌شود. رایج‌ترین عارضه جانبی دریافت واکسن کرونا سردرد است و پس از آن می‌توان به GBS، VST و میلیت عرضی اشاره کرد.

در بیشتر موارد، سردرد چندین ساعت پس از دریافت واکسن آغاز می‌شود و پس از گذشت تقریباً ۴۸ ساعت بهبود پیدا می‌کند. البته در برخی موارد، سردرد شدید که هشت روز پس از واکسیناسیون رخ می‌دهد با VST همراه می‌شود. محققان معتقدند که عوارض جانبی عصبی ممکن است پس از دریافت هر کدام از واکسن‌های کرونا رخ دهد، البته میلیت عرضی معمولاً پس از دریافت واکسن آسترازنکا رخ می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Acta Neurologica Scandinavica منتشر شده است.

کد خبر 535508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.