کم عمق بودن زلزله یکی از دلایل تخریب سازه‌ها بعد از زمین لرزه‌

رییس پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله گفت: در ایران اکثر زلزله‌ها از نوع کم عمق پوسیده‌ای است و این عمق کم یکی از دلایل تخریب سازه ها بعد از زلزله به شمار می رود.

به گزارش ایمنا، حمید زعفرانی در وبینار تخصصی چهارمین سالگرد زلزله ۲۱ آبان سال ۱۳۹۶ سرپل ذهاب با بیان اینکه این زلزله در منطقه لرزه زمین ساختی زاگرس در مرز ایران و عراق رخ داده بود، گفت: ساختارهای لرزه زمین ساختی ایران عموماً منطقه زاگرس را جدا و متمایز از سایر ساختارها کرده است و وقوع یک زلزله با بزرگای ۷.۳ و ۷.۴ در دوره زلزله خیزی دستگاهی کشور که از سال ۱۹۰۰ به بعد است، یک پدیده جدید بود و از جنبه زلزله شناسی نیز خوشبختانه با توسعه شبکه شتاب‌نگاری ایران در سال‌های اخیر از این زلزله یک بانک داده ارزشمندی را در اختیار ما قرار داد که می‌تواند منشأ بسیاری از مطالعات و بررسی‌های مهندسی باشد.

وی ادامه داد: چهار سال از زلزله سرپل ذهاب می‌گذرد، اما همچنان شاهد هستیم که برخی از مطالعاتی که انجام شده در سال‌های اخیر با استفاده از این منابع داده‌ای است که منتشر شده و در سال‌های آینده نیز منتشر خواهد شد.

رئیس پژوهشکده زلزله‌شناسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به مشخصات زلزله سرپل ذهاب، تصریح کرد: منطقه‌ای که زلزله سرپل در آن رخ داد، در راستای تنش غالب شمال غرب-جنوب شرق را داشت و مطالعات بعدی نشان داد که زلزله سال ۹۶ این منطقه از این مکانیزم پیروی کرده است.

وی، زلزله سرپل ذهاب سال ۹۶ را یک زلزله معکوس با مؤلفه امتداد لغز توصیف کرد و ادامه داد: بر اساس آخرین برآوردهایی که از مشخصات این زمین لرزه انجام شده است، در اکثر مطالعات برای این زلزله عموماً یک راستای شمال-غربی-جنوب شرقی برای صفحه گسل و یک شیب صفحه گسل ملایم حدود ۱۵ درجه را پیشنهاد می‌کنند و همانطور که از رژیم لرزه خیزی ایران انتظار داریم، این زلزله یک زلزله کم عمق در اعماق کمتر از ۲۰ کیلومتر بوده است.

زعفرانی ادامه داد: در ایران اکثر زلزله‌ها از نوع کم عمق پوسیده‌ای است و گرچه در نواحی معدودی مانند سواحل مکران زلزله عمیق‌تر هم داریم، ولی در تقریباً سراسر فلات ایران، زلزله‌های کم عمق ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر رخ می‌دهد و زلزله سرپل ذهاب نیز از این دسته زلزله‌ها بوده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 535390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.