۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
سرمایه ۳۲۰ هکتاری

فضاهای سبز شهری با تولید اثرات مثبت محیط زیستی و ارائه فضا برای تفرج و تماس با طبیعت به محیط زیست شهر کمک می‌کند به طوری که در پژوهش‌های مختلف ثابت شده است فضاهای سبز به خصوص پارک‌ها با ارائه انواع مختلف تفریحات باعث افزایش کیفیت زندگی مردم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی معضلات زیست‌محیطی آن، وجود فضای سبز و گسترش آن را برای همیشه ناگزیر و غیرقابل امتناع کرده است. امروزه مفهوم وجودی شهرها به عنوان موجودات زنده، بدون وجود فضای سبز مؤثر در اشکال گوناگون ناممکن است.

رسیدگی به فضاهای سبز شهری به عنوان تلطیف کننده هوای شهرها تعریف افراطی از کارکرد آن نیست زیرا به نوعی بیان کننده حداقل کارکرد آن در مفهوم اکولوژیک شهرها است که از دیدگاه تأمین نیازهای زیست‌محیطی شهرنشینان و از نظر تأمین فضاهای فراغتی و بستر ارتباط و تعامل اجتماعی آن جایگاهی حائز اهمیت دارد.

استقرار پارک‌های شهری از یک سو به جهت تأثیری که بر کیفیت زندگی شهری دارند و از سوی دیگر به جهت بار مالی بدون بازگشت مستقیم سرمایه و سود که برای شهرداری‌ها به جای می‌نهند، ارزش بررسی گسترده را دارد.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز قزوین به عنوان مهمترین رکن توسعه و حفاظت از فضای سبز شهر خدمات بسیاری برای شهروندان انجام داده است و زیر ساخت‌‎ها و بسترهای مناسبی برای شادابی و آرامش برای مردم فراهم کرده است.

وجود ۲۲ بوستان بزرگ و دو هزار و ۵۰۰ هکتار باغستان سنتی در قزوین فضای این شهر را برای شهروندان تلطیف کرده است؛ جهت آگاهی هر چه بیشتر از روند حفظ و توسعه این فضاها گفت‌وگویی با محمدصالح صالحی، سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد؟

سازمان پارک‌ها و فضای سبز با هدف ایجاد و توسعه کمّی و کیفی فضای سبز پایدار و متنوع تشکیل شده است که به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های مهم شهرداری، خدمات بسیاری به شهروندان ارائه می‌دهد.

این سازمان حفاظت از فضای سبز همچنین ایجاد فضاسازی برای پارک‌های احداث شده را بر عهده دارد تا محیطی امن و دلچسب را برای شهروندان فراهم کند.

در شش ماهه نخست سال‌جاری چه اقداماتی توسط این سازمان انجام شده است؟

احداث فضای سبز بازارچه مهدیه با کاشت ۱۷۰ بوته گل و گیاه، احداث فضای سبز دو بوستان محلی صنایع دستی و طلیعه، احداث بوستان ۱۲ هزار متر مربعی در محله دباغان در مدت ۲۲ روز شامل طراحی، بسترسازی، احداث فضای سبز، احداث بازیگاه کودک و حفظ و نگهداری روزانه ۳۲۰ هکتار فضای سبز شهری از جمله اقدامات صورت گرفته توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قزوین در شش ماهه نخست امسال بوده است.

روند تعمیرات و نگهداری زیرساخت‌های فضای سبز را تشریح کنید.

اجرای طرح لوله‌گذاری آب خام به طول ۹ هزار و ۴۰۰ متر در بستر حاشیه شرقی بلوار امیر کبیر، امام علی (ع) و رفیوژ خیام شمالی انجام شده است.

فنس‌کشی استخر ذخیره آب، حفر چاه، تأمین برق فضای سبز و پارک‌ها، رنگ‌آمیزی ۹۵۰ پایه چراغ برق، تعمیر و بازسازی ۳۰۰ سطل زباله، اصلاح و افزایش ضریب سیستم روشنایی ۲۲ بوستان به منظور ارتقای سطح امنیت و کاهش مصرف انرژی، ایجاد مجتمع گلخانه‌ای آموزشی و تفریحی، عملیات برق‌رسانی به مخازن بوستان‌های ریحانه و سلام و بازسازی کامل الکتروپمپ ایستگاه پمپاژ آب بوستان دهخدا از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا به شمار می‌رود.

در مسیر روند تعمیرات و نگهداری زیرساخت‌های فضای سبز، اصلاح و بهسازی سیستم آبیاری قطره‌ای کمربند سبز، مرمت و رفع خطر میله‌های فلزی قنات آخوند، آغاز عملیات حفاری برای برق‌رسانی به بوستان امام علی (ع)، گندزدایی و ضدعفونی مستمر بازیگاه‌ها پارکی و سرویس‌های بهداشتی سطح شهر و اجرای عملیات و نوسازی خط انتقال آب به کمربند سبز از قزوین نیز انجام شده است.

در فصل سرد سال با وزش باد مواجه هستیم و در این زمان خطر سقوط درختان تهدیدی جدی است؛ آیا درختان خطرآفرین شهر (درختانی که از داخل پوک شده) شناسایی شده‌اند و برنامه ویژه‌ای در این باره دارید؟

علاوه بر حفظ درختان و فضای سبز، برای ما حفظ جان شهروندان از اهمیت بیشتری برخوردار است و اجازه نمی‌دهیم درختی موجب به خطر افتادن سلامت شهروندی شود و به همین جهت سازمان پارک‌ها و فضای سبز روزهای جمعه هر هفته را برای هرس کردن سرشاخه درختانی که امکان سقوط آنها به دلیل وزش باد وجود دارد، در نظر گرفته است.

شهروندان چنانچه موردی از احتمال سقوط یا خطرآفرین بودن درختان در سطح معابر و خیابان‌های شهر مشاهده کردند، می‌توانند مراتب را از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند تا نیروهای مربوطه در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شده و نسبت به پیرایش یا رفع خطر درختان اقدام کنند.

البته سرشاخه یا تنه تعدادی از درختان با دکل‌های برق تداخل پیدا کرده که با هماهنگی اداره برق نسبت به ایمن‌سازی آنها اقدام می‌شود.

با توجه به برگ‌ریزان پاییزی درختان، این برگ‌ها چه سرنوشتی خواهند داشت؟

این روزها ریزش برگ‌های زرد پاییزی نظر هر شهروندی را به خود جلب می‌کند که جمع‌آوری برگ‌های پاییزی درختان توسط نیروهای فضای سبز انجام می‌شود.

زیبایی برگ‌ریزان در بعضی از خیابان‌ها و معابر سطح شهر جاذبه خاصی ایجاد می‌کند که چنانچه نظافت شهر را تحت تأثیر قرار ندهد، نسبت به جمع‌آوری آنها دیرتر اقدام می‌شود تا مردم هنگام قدم‌زدن در آن‌ها، حال و هوای پاییز را بیشتر احساس کنند.

سازمان پارک‌ها و فضای سبز جهت استفاده شهروندان از این فضا همکاری لازم را خواهد داشت؛ بی‌شک درختان پهن برگ، برگ ریزان زیبایی دارند که انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند از این رو هر فضایی که بتواند شادابی را برای شهروندان در چارچوب قانون فراهم کند، دریغ نخواهیم کرد.

نحوه نظارت بر فعالیت پارکبانان شهر و جلوگیری از هدر رفت آب فضای سبز چگونه انجام می‌شود؟

حفظ و نگهداری ۳۲۰ هکتار فضای سبز شهر قزوین اولویت اصلی فعالیت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر قزوین است، در این راستا پارکبانان تحت نظارت کامل هستند و برابر وظایف تعریف شده توسط یک ناظر و کارشناس کنترل می‌شوند تا نسبت به استفاده بهینه از آب و هرس درختان اقدام شود.

چنانچه در انجام وظایف محوله تخلف یا سهل‌انگاری صورت گیرد، طبق دفتر گزارش کار که بازرسان و کارشناسان ارائه می‌دهند، مراتب مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا تذکرهای لازم، اخطارها یا برخوردهای قانونی با فرد خاطی انجام شود.

سامانه پاسخگویی ۱۳۷ شهرداری چه نقشی در مدیریت فضای سبز دارد؟

شهروندان به عنوان بازوان تصمیم‌گیری و مشاوره با خادمان خود در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری ارتباط گسترده‌ای دارند و در شش ماهه نخست امسال به یک هزار و ۶۰۰ درخواست مردمی پاسخ داده شده یا پیگیری لازم انجام شده است که بازتاب مثبتی در رفع مشکلات داشته است.

کد خبر 535336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.