۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
سرود جمشید

پوستر فیلم مستند «سرود جمشید» درباره زندگینامه استاد جمشید مظاهری، در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان رونمایی شد.

محمدرضا رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه موضوع اصفهان، اصفهان شناسی و ضرورت شناخت اصفهان و پاسداشت آن دیرزمانی است که در اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: این تفکر در ما نیز وجود داشت و پرداختن به این موضوع را در سال ۱۳۹۷ با بازشناسی هویت تاریخی منطقه چهار اصفهان آغاز کردیم و قدر مسلم وقتی در مورد هویت تاریخی آن صحبت می‌کنیم. خودبه‌خود هم باید در مورد مکان و هم در مورد آدم‌ها به‌عنوان سازندگان آنها صحبت کرد و ازآنجاکه افتخار داشتیم استاد جمشید مظاهری نیز شهروند این منطقه بودند طبیعتاً اول به دلیل وجه اصفهان شناس بودن و چهره شاخص بودن ایشان و دوم به دلیل مسئله محوری که برای ما وجود داشت یعنی بحث اهمیت اصفهان و ضرورت توجه به اصفهان به این موضوع فکر کردیم که از زحمات ایشان قدردانی کرده و بتوانیم واسطه‌ای باشیم که استاد را به سایر افراد و البته به نسل آینده نیز معرفی کرده و به همین دلیل به فیلم مستند فکر کردیم.

وی ادامه داد: با توجه به ارتباطی که وجود داشت و ارادتی که شخصاً از گذشته به استاد مظاهری داشتم و این موضوع را می‌دانستم که از ایشان اطلاعات و تصاویر و فعالیت‌های ضبط شده‌ای وجود دارد با محسن صفوی فر (فیلمساز) صحبت کردیم و این پیوند برقرار شد و از ساختن فیلم مستندی درباره استاد مظاهری حمایت کردیم. این فیلم در قالب مستند توسط ایشان تولید شده است و یکم آذرماه همزمان با روز اصفهان نمایش داده خواهد شد و امیدواریم نمایش عمومی‌تر آن نیز به زودی آغاز شود.

رئیس اداره فرهنگی اجتماعی منطقه چهار شهرداری اصفهان بابیان اینکه جمشید مظاهری فردی با ابعاد متعدد بود، گفت: استاد مظاهری فقط یک بُعد ندارد و دارای ابعاد متعددی است. یک بعد ایشان معلم بودن و بعد دوم پژوهشگر و مؤلف بودن او است که دیدگاه‌هایشان در وادی تاریخ اصفهان و در بحث ادبیات بسیار صاحب نظر و ارزشمند بوده است. به نظر من جایگاه او وقتی معلوم می‌شود که بفهمیم در کجا ایستاده‌اند؟ او در جایی ایستاده است که بدون اینکه مانعی برای رشد و تعالی و توسعه باشد ما را با گذشته خود پیوند می‌دهد و این جایگاه بسیار خاصی است. ما شخصیت‌های علمی اندکی را داریم که در میانه بایستند و بتوانند ما را با گذشته پیوند داده و در عین حال در اکنون بتوانیم با آنها زندگی کنیم و بتوانیم برای اکنون خود تصمیم درستی بگیریم.

رهبری افزود: جایگاه استاد مظاهری به گونه‌ای است که بین ما و گذشته تاریخی خود و خاصه اصفهان پیوند عمیق و درستی ایجاد می‌کند و این بزرگ‌ترین خصلت و ویژگی او است. ضمن اینکه خصلت‌های فردی وی نیز نگفتنی است، استاد مظاهری به گونه‌ای بود که اگر مثلاً ایشان را در فضای کتابفروشی‌ها می‌دیدیم به هر سوالی که می‌پرسیدیم پاسخ داده و آنچه را می‌دانست در اختیار دیگران می‌گذاشت و گشاده دستانه علم خود را نثار افرادی می‌کرد که طالب آن بودند. حتی خاطراتی وجود دارد که او کتابی را برای شخصی که در زمینه‌ای پژوهش می‌کرد، می‌خرید.

رهبری با بیان اینکه مهم برای ما این است که او برای فضای ما و برای فرهنگ امروز ما چه پیشنهادی دارد، اضافه می‌کند: پیشنهاد بزرگ مظاهری این است که به ما می‌گوید پیشینه‌تان را بشناسید و این پیشینه جایی قرار گرفته است که ما را با گذشته‌مان ارتباط می‌دهد و در عین حال راه را برای توسعه امروزمان هموار می‌کند، به همین دلیل است که استاد جمشید مظاهری جایگاه ممتازی دارد و در آینده از او بیش از اکنون سخن گفته خواهد شد.

استاد مظاهری در جایگاه یک اصفهان شناس

همچنین محسن صفوی فر نویسنده، کارگردان، تصویربردار و تهیه کننده فیلم مستند «سرود جمشید» نیز به خبرنگار ایمنا گفت: مسئله عمده‌ای که وجود دارد این است که اگر به جغرافیای اصفهان نگاه کنیم آنچه مشخص است در خصوص تاریخ و هویت شهری کمتر به شخصیت‌های آن نگاه شده و بیشتر به سراغ بناها رفته‌ایم، در حالی که اصفهان شخصیت‌های بسیار بزرگی داشته است اما متأسفانه نه خیلی آن‌ها را می‌شناسیم و نه نتوانسته‌ایم زندگی آن‌ها را ثبت کنیم و از این رو من شخصاً احساس می‌کردم که جایگاه و شخصیت استاد جمشید مظاهری به گونه‌ای است که باید بازتاب پیدا کند و به همین دلیل ساختن فیلم مستندی درباره او را شروع کردم و منطقه چهار شهرداری نیز به من اضافه شد و کمک کرد.

وی ادامه داد: استاد مظاهری استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان بودند و در عین حال که جایگاه وی معلمی و استادی بود که البته جایگاه مهمی است اما یکی از وجوه شخصیتی ایشان اصفهان شناسی بود و من سعی کردم به استاد مظاهری در جایگاه یک اصفهان شناس و تأثیری که از اصفهان گرفته و تأثیری که بر روی اصفهان گذاشته است نگاه کنم.

این فیلمساز در خصوص حمایت دستگاه‌هایی مانند شهرداری برای تولید فیلم نیز اظهار کرد: شهرداری نباید به صورت مستقیم در تولید فیلم دخالت کند و بیشتر باید بسترهای لازم را برای ساختن فیلم توسط فیلمسازان فراهم کند و این همان کاری بود که رهبری در شهرداری منطقه چهار برای ما انجام داد. این موضوع بسیار حساس است که آیا شهرداری به مقوله ساختن فیلم ورود کند یا خیر، کمااینکه پیش از این در ساختن فیلم نیز وارد شده و نتیجه مثبتی نگرفته است. بنابراین شهرداری‌ها و سایر نهادها اگر در مقام تهیه کننده و تولیدکننده وارد شوند نتیجه خوبی نخواهند گرفت اما مهم این است که اگر بتوانند برای تولید فیلم‌ها بسترسازی کنند که یک قسمت از ایجاد بسترها، سرمایه گذرای برای تولید فیلم توسط فیلمسازان است.

به گزارش ایمنا، آئین رونمایی از پوستر فیلم مستند «سرود جمشید» امروز یک‌شنبه _بیست و سوم آبان‌ماه_ در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد و اول آذرماه همزمان با روز اصفهان نیز مراسم رونمایی از از فیلم، ساعت ۱۶ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود.

کد خبر 535289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.