فعالیت ۳ موبایل سنتر برای کاهش آسیب اعتیاد در مناطق حاشیه‌ای

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: استان اصفهان دارای سه موبایل سنتر در شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر و لنجان است که تقریباً هر روز به پاتوق‌های معتادان در مناطق حاشیه‌ای سرکشی کرده و به معتادان خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

علی‌اکبر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در مقابله با اعتیاد سه نوع سیاست وجود دارد؛ سیاست مقابله با عرضه که توسط نیروهای انتظامی، امنیتی، بسیج و سپاه انجام می‌گیرد، سیاست مقابله با تقاضا که به آن پیشگیری و درمان گفته می‌شود و تلاش بر این است که افراد مصرف را شروع نکنند یا اگر به مصرف روی آوردند، هرچه سریع‌تر به سمت درمان سوق داده شوند و سیاست سوم پایش آسیب نام دارد که برای افراد درگیر اعتیاد که تمایلی به ترک ندارند یا در اعتیاد بسیار پیش رفته‌اند و احتمال ابتلاء به بیماری‌هایی دارند و معمولاً بی‌خانمان یا در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، به کار می‌رود.

خدمات سیار و ثابت پایش آسیب

وی در خصوص خدمات کاهش آسیب، ادامه داد: خدمات کاهش آسیب از سال ۱۹۰۵ در انگلستان شروع شده و تقریباً در تمام کشورهای جهان وجود دارد، تلاش می‌شود با برنامه‌هایی آسیب‌های بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، بدنی در افراد معتاد کاهش یابد و از ابتلای آنها به بیماری‌هایی مانند HIV و بیماری‌های منتقل شونده جنسی جلوگیری شود. نوعی از خدمات کاهش آسیب در مناطق پاتوق معتادان که بیشتر در حاشیه شهرها است و نوع دیگری از خدمات به صورت سیار ارائه می‌شود که موبایل‌سنتر نام دارند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان افزود: موبایل سنترها خودروهایی مجهز به خدمات و امکانات اولیه بهداشتی، خدمات پانسمان، غذا، آب، سرنگ، وسایل پیشگیری، وسایل مصرف ایمن همراه با افراد آموزش دیده است که وارد پاتوق‌ها شده و به معتادان خدمات لازم را ارائه می‌دهند. از معتادان هر سه ماه آزمایش HIV گرفته می‌شود تا در صورت وجود خطر ابتلاء، هرچه سریع‌تر شناسایی و به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ارجاع داده شوند. استان اصفهان دارای سه موبایل سنتر در شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر و لنجان است که تقریباً هر روز به پاتوق‌ها سرکشی کرده و به معتادان خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به وضعیت اعتیاد در حاشیه شهرها، اظهار کرد: افراد حاشیه‌نشین شهرها اکثراً مهاجر هستند؛ افرادی که به دلیل خشکسالی، بیکاری، فقر و … از سرزمین مادری خود به این مکان‌ها رانده شده‌اند. چنین افرادی به شدت احساس تبعیض کرده و این حس تبعیض باعث به وجود آمدن احساس ناکارآمدی می‌شود؛ بنابراین آنها شروع به آسیب زدن به اموال دیگران یا ارتکاب جرایم مختلف می‌کنند و در نهایت دست به آسیب‌رساندن به خود می‌زنند که یکی از این آسیب‌ها اعتیاد است. تراکم جمعیت، نداشتن تحصیلات، پناه‌آوردن معتادان کارتن‌خواب در شب به مکان زندگی آنها و… افراد ساکن در آن مناطق را مستعد آسیب می‌کند.

عزم جدی برای راه‌اندازی کمپ فدک

ابراهیمی در خصوص راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ فدک استان اصفهان، خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه شهرداری و بهزیستی باید در مراکزی با کمک یکدیگر به ساماندهی معتادان خیابانی و کارتن‌خواب اقدام کنند؛ در همین راستا شهرداری اصفهان عزمی جدی برای راه‌اندازی پروژه عظیم کمپ ماده ۱۶ فدک داشته و برای به نتیجه رسیدن چنین پروژه عظیمی فرصت لازم است. طبق قول‌های داده شده فازهایی از کمپ ماده ۱۶ فدک تا پایان سال جاری راه‌اندازی می‌شود. راه‌اندازی این کمپ کمک بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر اصفهان می‌کند.

کد خبر 535253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.