احتمال بازگشت زنان به اعتیاد ۱۹ برابر بیش از مردان/۱۲۰هزار معتاد سهم اصفهان از اعتیاد کشور

معاون پیشگیری بهزیستی استان اصفهان گفت: از آمار معتادان کشور حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مربوط به استان اصفهان است و حدود هشت تا ۱۰ هزار نفر مصرف‌کنندگان مواد مخدر در کشور زنان هستند. تمایل زنان معتاد برای درمان کمتر و احتمال بازگشت به سمت موادمخدر پس از درمان در آنها ۱۹ درصد بیش از مردان است.

علی‌اکبر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به جمعیت معتادان استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به آمار مطرح شده در کشور دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر مصرف‌کننده مواد وجود دارد که از این آمار حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر مربوط به استان اصفهان است.

وی افزود: جوانان معمولاً اعتیاد خود را با سیگار، حشیش و گل شروع کرده و افرادی که تبدیل به مصرف‌کننده دائمی شده‌اند هروئین، تریاک و شیشه مصرف می‌کنند. نوع مواد مخدر مصرفی در افراد بسته به بازار و قیمت متفاوت است. بر اساس تخمین‌های آماری یا کسانی که برای درمان مراجعه می‌کنند، تقریباً حدود هشت تا ۱۰ هزار جمعیت مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور از زنان هستند.

انگ اجتماعی اعتیاد زنان بیشتر از مردان است

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با اشاره به آسیب‌زننده‌تر بودن اعتیاد زنان تصریح کرد: اعتیاد زن به شدت آسیب‌زننده‌تر از اعتیاد مرد است وقتی یک زن در خانواده درگیر اعتیاد شود، ابتدا کانون خانواده دچار فروپاشی می‌شود و نمی‌تواند به وظایف مادری و همسری خود عمل کند، انگ اجتماعی اعتیاد زنان بیشتر از مردان است و خانواده معمولاً سریع‌تر زن معتاد را طرد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سپس زن معتاد به خیابان پناه برده و به آسیب‌های دیگر به ویژه HIV دچار می‌شود و در نتیجه باعث آسیب بیشتر برای جامعه می‌شود. تمایل زنان معتاد برای درمان کمتر و احتمال بازگشت به سمت مواد مخدر پس از درمان در آن‌ها ۱۹ درصد بیشتر از مردان است.

ابراهیمی ادامه داد: بهزیستی استان اصفهان در حوزه پیشگیری اعتیاد شامل ۱۳۴ مؤسسه مردم نهاد است که در جهت پیشگیری از اعتیاد، ارتقای سلامت روان اجتماعی، درمان اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. بهزیستی، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، شورای هماهنگی مواد مخدر، دادگستری و نیروی انتظامی به طور مستقیم با اعتیاد درگیر هستند و دستگاه‌هایی مانند شهرداری، اداره ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه و سپاه نیز غیرمستقیم به کمک سایر دستگاه‌ها برای جلوگیری از پیشرفت پدیده اعتیاد آمده و همین هم‌افزایی منجر به جلوگیری از رشد آسیب می‌شود.

کد خبر 535252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.