اصفهان فریادرس ندارد/ زمان وعده و وعیدها برای احیای زاینده‌رود گذشته است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان امروز در مقابل تهدیدها و بحران‌های فراوان فریادرسی ندارد، گفت: سال‌هاست که با شعار برخورداری، محرومیت‌های متعدد استان از سوی مسئولان کشوری نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی امروز (یکشنبه) در هفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک میلاد امام حسن عسکری (ع) و گرامیداشت روز ایثار و حماسه مردم اصفهان، اظهار کرد: ۳۹ سال پیش در چنین روزهایی مردم شهر گنبدهای فیروزه‌ای با بدرقه باشکوه فرزندانشان حماسه ساز شده و گوشه گوشه این شهر با حجله ۳۷۰ شهید تزئین شد.

وی افزود: مردم در ۲۵ آبان ۶۱، پیکر ۳۷۰ شهید عملیات محرم را با شکوهی مثال‌زدنی و بی نظیر بر دوش خود تا گلستان شهدا همراهی کردند که این تشییع بی مانند گواه استقامت و مرد روزهای سخت بودن مردم این دیار است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: عملیات محرم برگ زرینی در دفتر قطور مبارزات، مقاومت و ایثارگری مردم اصفهان است، استانی که در طول جنگ هم بیشترین شهید را تقدیم نظام اسلامی کرد.

وی به جایگاه حماسه ۲۵ آبان ۱۳۶۱ در بیان امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب پرداخت و گفت: از ۲۰۰ هزار شهید جنگ تحمیلی ۲۳ هزار تن متعلق به استان اصفهان بوده و تاریخ گواهی می‌دهد که مردم این خطه از جغرافیای ایران زمین، هرگز در برابر مشکلات و بحران‌هایی که کشور با آن مواجه بوده دست روی دست نگذاشته‌اند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: مردم اصفهان همواره فریادرس بوده‌اند و چه آن زمان که از جانشان برای دفاع از تمامیت ارضی کشور گذشتند چه در سال‌های بعد و در عرصه‌های مختلف همواره نگینی بر انگشتر ایران بوده‌اند.

نورصالحی با بیان اینکه استان اصفهان امروز در مقابل تهدیدها و بحران‌های فراوان فریادرسی ندارد، خاطرنشان کرد: سال‌هاست که با شعار برخورداری، محرومیت‌های متعدد استان از سوی مسئولان کشوری نادیده گرفته شده است.

وی تصریح کرد: کشاورزان استان برای مطالبه حقابه خود به بستر خشک زاینده رود پناه آورده‌اند و با مسالمت و نجابت پیگیر مطالبه به‌حق خود هستند. کاهش بارندگی و کم شدن حجم سد زاینده رود به دلیل تغییرات اقلیمی بر سر جای خود اما نمی‌توان منکر نظام ناعادلانه تقسیم آب در حوضه آبریز زاینده رود شد.

مدل برداشت از زاینده‌رود باید تغییر کند

نورصالحی گفت: در کل مسیر زاینده‌رود ساکنان هر منطقه می‌خواهند آب بیشتری برای خود برداشت کنند که در نتیجه نابودی این سرمایه جمعی را سبب می‌شود. این مدل برداشت را باید تغییر دهیم و آن را تبدیل به یک مدل مشارکتی و شفاف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید دقیقاً مشخص شود که چه کسی در کل مسیر چه میزان آب برداشت می‌کند که این امر قابل مدیریت است، افزود: هزاران سال بود که مردم این منطقه با نظارت خود بر قنات‌ها مصرف آب را کنترل می‌کردند، اما در دهه‌های اخیر با مدیریت دولتی شاهد این بحران‌ها هستیم.

نورصالحی اضافه کرد: رئیس جمهوری در دیدار با مجمع نمایندگان استان قول پیگیری مسئله آب را داد و روز جمعه به دستور او وزیر نیرو به اصفهان سفر کرد و از نزدیک با بحران خشکسالی و تأثیر آن بر اکوسیستم منطقه آشنا شد.

وی با بیان اینکه استاندار، فرماندار، شهردار و نمایندگان پارلمان شهری اصفهان بارها بر پیگیری حق کشاورزان و به طور کلی مطالبات مردم استان در این زمینه تاکید کرده‌اند، ادامه داد: ستاد احیای زاینده رود که به دستور رئیس جمهور تشکیل شده، باید به معنای واقعی کلمه با فعالیت جهادی و ستادی تشکیل شود و با ارائه برنامه مشخص و هدفمند برای حیات دوباره زاینده رود تلاش کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زمان وعده و وعیدها برای احیای زاینده رود یا بهتر بگوییم نجات زندگی در فلات مرکزی ایران گذشته و اگر دیر بجنبیم و دست روی دست بگذاریم روزی می‌رسد که برای جبران فرصتی باقی نمانده است.

تهیه پیش‌نویس منشور شورای ششم

وی با اشاره به دغدغه اعضای شورای شهر ششم برای تحقق شعار «اصفهان، شهر زندگی»، گفت: برای جامه عمل پوشاندن به وعده‌ای که به مردم داده‌ایم و به پشتوانه ۱۲۰ ساعت کار کارشناسی و اعلام نظر تخصصی نخبگان و مدیران شهری در مرکز پژوهش‌های شورا پیش‌نویس منشور شورای شهر تهیه و تنظیم شده است.

نورصالحی خاطرنشان کرد: در چهار سال آینده تمام اقدامات، برنامه‌ها، طرح‌ها و پروژه‌هایی که در سطح شهر اصفهان اجرا می‌شود با انطباق و هماهنگی این سند در قالب لوایح در شورا تصویب و توسط مدیریت شهری اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر پیش‌نویس تهیه شده در اختیار مدیران اجرایی استان قرار گرفته و امید است که با همکاری و مشارکت مردم شاهد تحقق و اجرای مفاد این سند برای تبدیل کردن اصفهان به شهری زیست‌پذیرتر باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از نخبگان شهر درخواست کرد که با مطالعه منشور شورای ششم در درگاه شورا و با اعلام نظر به تکمیل و غنای آن بیفزایند.

کد خبر 535185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.