تحقق برندسازی شهری با شناسایی دقیق جاذبه‌ها و پتانسیل‌ها

یک دکترای شهرسازی گفت: برندینگ شهری در زمینه‌های مختلف فرهنگی، کالبدی و طبیعی امکان پذیر است. از این رو باید در ابتدا اولویت‌ها مشخص و ظرفیت‌های زیست‌محیطی هر شهر و منطقه شهری مورد توجه قرار گیرد تا برنامه‌ها و طرح‌های در نظر گرفته شده به نتیجه برسد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: رقابت‌پذیری میان شهرها در دنیای امروزی در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه گردشگری مورد توجه مدیران و متخصصان علوم شهر قرار دارد و برنامه‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در این راستا برندسازی شهری با توجه به زمینه‌ها و پتانسیل‌های هر شهر از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نیاز است هر شهر حداقل در یک زمینه برند باشد و حوزه نفوذ خود را در این زمینه تا جایی که می‌تواند گسترش دهد.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: تحقق برندینگ شهری موجب جذب سرمایه‌گذار و رونق و شکوفایی شهر می‌شود و زمینه را برای سرمایه‌گذاری در سایر حوزه‌ها نیز فراهم می‌کند، البته در این راستا باید زیرساخت‌ها و بسترهای مورد نیاز نیز فراهم آید.

وی ادامه داد: هوشمندسازی شهر، تأمین بودجه مورد نیاز، ایجاد زیرساخت‌های سازگار با محیط زیست، فراهم آوردن بسترهای فرهنگی و اجتماعی، همگی در راستای برندسازی شهر از اهمیت زیادی برخوردار است.

اخگر تاکید کرد: برنامه‌ریزی برای ساخت سیما و منظری متناسب با تاریخ و پیشینه شهر باید در اولویت برنامه‌ها و طرح‌های شهری باشد چرا که تصویر ذهنی که مخاطبان و گردشگران از شهر دارند، نقش مهمی در برندسازی شهری ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروزه کمتر به ظرفیت‌ها و پیشینه تاریخی شهرهای کشور توجه می‌شود و بیشتر طرح‌های وارداتی و غیربومی که سنخیتی با تاریخ و فرهنگ ما ندارد، مورد توجه قرار می‌گیرد که البته در این زمینه نیز شهرهای ما برند نشده‌اند.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه تحقق برندینگ شهری منوط به شناسایی دقیق جاذبه‌ها و پتانسیل‌های هر شهر و منطقه شهری، و برنامه‌ریزی برای برند کردن آنها است، افزود: برنامه‌ریزی بر روی برندینگ شهری در بازه زمانی بلند مدت امکان‌پذیر است و در این راستا معمولاً باید بر روی ویژگی‌های منحصر به فرد هر شهری سرمایه گذاری کرد تا آن شهر در سطوح و مقیاس‌های مختلف برند و بنام شود.

وی گفت: برندینگ شهری در زمینه‌های مختلف فرهنگی، کالبدی و طبیعی ممکن است، از این رو باید در ابتدا اولویت‌ها مشخص شود و ظرفیت‌های زیست محیطی هر شهر و منطقه شهری مورد توجه قرار گیرد تا برنامه‌ها و طرح‌های در نظر گرفته شده به نتیجه برسد.

کد خبر 534998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.