نقش دست‌فروش‌های خیابانی در بهبود کیفیت زندگی شهری

شیوع بیماری کووید-۱۹، خسارات زیادی بر اقتصاد جهان به جای گذاشته است؛ جوامع بسیاری در سراسر جهان به عنوان دست‌فروش به کسب درآمد پرداخته‌اند که به نظر می‌رسد دولت‌ها نیز این شیوه را برای جبران رکود درآمدهای مالی مورد استقبال قرار داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از مهار شدن ویروس کرونا در چین، رئیس جمهور این کشور فعالیت‌های خود را برای بهبود معیشت مردم آغاز کرد و از ایجاد میلیون‌ها شغل جدید خبر داد. یکی از مشاغلی که به طور ویژه مورد تاکید وی قرار گرفت، ترویج دست‌فروشی در خیابان‌های سراسر کشور بود چرا که می‌توانست مزایای بسیاری در پی داشته باشد. جالب است بدانید که دهه‌ها پیش از تصمیمات جدید، دولت چین برای از میان برداشتن هر گونه فعالیت اقتصادی آزاد در فضاهای عمومی کوشیده بود اما اکنون، دست‌فروشی را بهترین شیوه برای رشد اقتصادی کشور می‌دانست.

بدیهی است که دست‌فروشی خیابانی از مشاغل غیررسمی به حساب می‌آید که بدون هیچ گونه حمایت اجتماعی در میان بسیاری از مردم جهان ترویج دارد. امروزه به طور تقریبی بیش از دو میلیارد نفر یعنی بیش از ۵۰ درصد جوامع شاغل جهان در اقتصاد غیر رسمی مشغول به کسب درآمد هستند که البته بخش اعظم آن‌ها در کشورهای در حال توسعه به سر می‌برند. بدون شک، دست‌فروشی خیابانی به دلایل مختلفی می‌تواند معیشت به باد رفته بسیاری از مردم جهان را در دوران پسا کرونا نجات دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حداقل سرمایه مورد نیاز برای آغاز کار اشاره کرد.

نقش دست‌فروش‌های خیابانی در بهبود کیفیت زندگی شهری

دست‌فروشی خیابانی، یک سنت قدیمی در درآمدزایی

دوره‌گردهای آمریکایی از زمان‌های دور تا به امروز، اغلب به فروش مقوله‌های مختلف از مواد غذایی گرفته تا کتاب، وسایل خانه و پوشاک مشغول بوده و از این طریق برای خود و اعضای خانواده کسب معیشت کرده‌اند. خیابان هستر نیویورک در سال ۱۸۸۶ میزبان اولین ارابه مملو از محصولات متنوع برای فروش بود که البته تعداد آن‌ها تا سال ۱۹۰۰، یعنی تنها چهار سال بعد به ۲۵ هزار مورد رسید. صاحبان این گاری‌ها به فروش همزمان انواع محصولات از عینک آفتابی گرفته تا قارچ و وسایل کوچک منزل می‌پرداختند و به همین دلیل، نسبت به فروشگاه‌ها از محبوبیت بیشتری میان مردم برخوردار بودند.

از زمان‌های قدیم، دست‌فروشی خیابانی برای بسیاری از آمریکایی‌ها، شغلی با درآمد بالا و در عین حال، مستلزم کمترین هزینه بوده که به طور ویژه‌ای مهاجران را به سمت خود جذب کرده است. بسیاری از این جوامع به هنگام ورود به ایالات متحده آمریکا از کمترین سرمایه برخوردار بوده‌اند و به همین دلیل، دوره‌گردی را برای گذراندن معیشت خود برگزیده‌اند اما به مرور زمان از همین طریق، موفق به خرید خانه و ماشین نیز شده‌اند. این در حالی است که اغلب مردم کشور و به ویژه برنامه‌ریزان شهری، دست‌فروشی را عامل مهمی برای ایجاد اختلال در فضاهای عمومی شهری به خصوص شیوع بیماری‌ها در میان مردم دانسته و تمام تلاش خود را برای پایان دادن به این شغل به کار گرفته‌اند. مغازه‌داران اغلب شاکی بوده‌اند که دوره‌گردهای خیابانی جو رقابتی نامناسبی بین خود و آن‌ها به وجود آورده‌اند و بسیاری از ثروتمندان، افراد دست‌فروش را جوامع فقیر و بیگانه تلقی کرده و آن‌ها را به طور ناجوانمردانه‌ای مورد آزار و سرزنش قرار داده‌اند.

نقش دست‌فروش‌های خیابانی در بهبود کیفیت زندگی شهری

فعالیت دوره‌گردهای خیابانی و ترویج اقتصاد غیررسمی شهری

اگرچه از زمان پیدایش دست‌فروشی در جهان تا به امروز، چالش‌های بسیاری پیش روی شاغلان این صنعت قرار گرفته است با این حال، همچنان جوامع زیادی در سراسر جهان از طریق دوره‌گردی کسب درآمد می‌کنند. به عنوان مثال، گروهی از محققان اهل کلمبیا به تحقیق در مورد دست‌فروشی خیابانی در کلانشهر کالی پرداختند و متوجه شدند که مردم به شیوه‌های مختلف و در سطوح متفاوت به کسب درآمد آزاد در فضاهای عمومی سراسر شهر می‌پردازند. برخی از دوره‌گردها با بهترین وضعیت ممکن در مرکز شهر به فعالیت مشغول هستند حال آنکه، بسیاری نیز در زاغه‌ها، ملزومات افراد فقیر را به فروش می‌گذارند. محققان کلمبیایی پس از انجام مطالعات بیشتر به نتیجه شگفت‌انگیز دیگری نیز پی بردند؛ اینکه درآمد برخی از افراد دوره‌گرد به مراتب بیشتر از حقوق بسیاری از کارمندان رتبه اول دولت است.

از دهه ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۰، مدیران در اغلب شهرهای کم‌درآمد دنیا از میان برداشتن دست‌فروشی خیابانی را در رأس برنامه‌های خود قرار داده و اقدامات موفقیت‌آمیز بسیاری نیز در این راستا اعمال کرده‌اند. حتی بسیاری از مقامات محلی اقداماتی خشونت‌آمیز به کار می‌گیرند تا دوره‌گردها را از فعالیت در این صنعت منع کنند که گاهی حتی به اشغال اموال آن‌ها نیز دست زده‌اند.

اما خبر خوش این است که، مقامات در بسیاری از نقاط دنیا نیز اخیراً دست‌فروشی را رویکردی بسیار مفید برای کاهش فقر در جوامع تصور کرده و حتی بسیاری از مردم را نیز برای فعالیت در این رسته، مورد حمایت مالی دولت قرار داده‌اند. به عنوان مثال از سال ۲۰۰۳ به بعد، مخالفت با فعالیت دوره‌گردهای خیابانی جز با تأمین فضای مناسب برای کسب درآمد آن‌ها امری غیرقانونی به حساب آمده و متخلفان از این قانون با برخورد جدی قضات مواجه شده‌اند.

نقش دست‌فروش‌های خیابانی در بهبود کیفیت زندگی شهری

ترویج دست‌فروشی طی پاندمی کرونا

بدیهی است که طی دوران شیوع کرونا، بسیاری از مردم جهان شغل خود را برای همیشه از دست داده و برخی نیز با مشکلات معیشت بسیاری مواجه شده‌اند. روشن است که دست‌فروشی خیابانی می‌تواند زندگی این افراد را تا حد زیادی رونق ببخشد چرا که مستلزم سرمایه بسیار کمی برای آغاز فعالیت و کسب درآمد است. علاوه بر این از آنجا که مردم به منظور رعایت فاصله اجتماعی کمتر مایل به حضور در فروشگاه‌های بسته هستند در نتیجه خرید از دوره‌گردها می‌تواند آن‌ها را از سلامت خود بیشتر مطمئن کند. از همه مهم‌تر اینکه تغییر در زیرساخت‌های شهری به عنوان مثال، تبدیل خیابان‌ها به پیاده‌راه‌ها و همچنین وسیع‌سازی پیاده‌روها برای تردد ایمن‌تر عابران پیاده، زمینه را برای فعالیت هر چه بیشتر دوره‌گردها فراهم آورده است.

کد خبر 534972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.