مهدوی: حقابه و خسارت کشاورزان اصفهان داده شود

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر اینکه استانداران، نمایندگان مجلس جلساتی برگزار کنند تا مردم رو در روی یکدیگر قرار نگیرند، احساس رقابت نباید بین مردم ایجاد شود، گفت: جبران خسارت‌های گذشته کشاورزان امری ضروری لازم اس همه مسئولان اقدام جدی برای جبران خسارت کشاورزان اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی امروز _ جمعه ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۰_ در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان اظهار کرد: با اشاره به معضل تأمین آب اصفهان اظهار کرد: همه ما از خسارات زیادی که بر مردم اصفهان به ویژه کشاورزان شرق وارد شده رنجیده‌ایم، روز گذشته فرماندار اصفهان با ۸۰ نفر از رؤسای شوراهای شهرهای شرق اصفهان دیدار داشتند، نمایندگان اصفهان، قم و سمنان با رئیس جمهور جلسه‌ای داشتند که ایشان فرمودند راهکارهای زودبازده و میان مدت اعمال خواهد شد و اقدامات مناسبی انجام خواهد شد.

مردم اصفهان به دنبال تضییع حق دیگران نیستند

وی افزود: مردم چهارمحال، خوزستان و یزد هموطن ما هستند، انتظار می‌رود نمایندگان آن استان‌ها نیز در جلسات حضور یافته و نظرات خود را بیان کنند، مردم اصفهان به دنبال تضییع حق دیگران نیستند، اگرچه به مردم اصفهان ظلم بسیاری شده است.

مدیریت واحد برای کل مجموعه کشور خواسته مردم اصفهان است

امام جمعه موقت اصفهان گفت: مدیریت واحد برای کل مجموعه کشور خواسته مردم اصفهان است که همواره در شرایط بحرانی از جمله سیل خوزستان به کمک هموطنان خود شتافته‌اند. هیچ نگرانی و دلخوری بین مردم اصفهان و سایر استان‌ها وجود ندارد، می‌خواهیم از آبی که بیهوده در خلیج فارس ریخته می‌شود صیانت شود و به مصرف عادلانه همه مردم برسد.

خسارت گذشته کشاورزان جبران شود

مهدوی با تاکید بر اینکه استانداران، نمایندگان مجلس جلساتی برگزار کنند تا مردم رو در روی یکدیگر قرار نگیرند، احساس رقابت نباید بین مردم ایجاد شود، اضافه کرد: جبران خسارت‌های گذشته کشاورزان هم امری ضروری است که با جدیت تقاضا می‌شود دولت به آن رسیدگی کند، همه مسئولان اقدام جدی برای جبران خسارات گذشته کشاورزان اصفهان کنند.

وی ادامه داد: امید است با رعایت قانون و حقوق استان‌های همجوار و استان اصفهان، حق‌آبه همه مردم داده شده و مصوبات گذشته هم عملی شود تا همه مردم از فواید آب بهره‌مند شوند، این آب نباید به خلیج فارس بریزد تا مجدداً نیاز به تصفیه آن باشد.

هدف امامین جمعه دفاع از حدود الهی است

امام جمعه موقت اصفهان همچنین با اشاره به سخنان پیشین خود در رابطه با لزوم حفظ محاسن ظاهری توسط مسئولان، اظهار کرد: برخی نمی‌خواهند حدود الهی و حسن ظاهر را رعایت کنند و می‌خواهند آزاد باشند، البته دشمنان نیز در فضای مجازی به افراد دروغ نسبت داده و کلمات را تقطیع می‌کنند، فکر می‌کنند با این اتهام‌ها به بسیاری از مسئولان هجمه‌ای داشته و منتظرند امامین جمعه از بیان حدود الهی کوتاه آیند، هدف دفاع از حدود الهی است، مردم اجازه ندارند به صورت علنی حدود الهی را زیر پا بگذارند.

مردم اجازه ندارند به صورت علنی حدود الهی را زیر پا بگذارند

مهدوی اضافه کرد: گاهی برخی مخفیانه حسن ظاهر را رعایت نمی‌کنند، محاسن یک مؤمن در قالب حسن ظاهر انجام همه واجبات و محرمات است که یکی از آنها محاسن ظاهری برای مردها است، وقتی همه احتیاط واجب می‌کنند، همه مراجع گفته‌اند مقلد اجازه رجوع به مرجع دیگری را ندارند، بنابراین برای مقلد در عمل همچون حرام است.

مسلمانان مجوز کوتاه کردن ریش خود را ندارند

وی ادامه داد: گاهی در احتیاط واجب مرجع مشهور دوم فتوا به ترخیص و جواز داده است که مقلدان مرجع اول می‌توانند به مرجع دوم رجوع کنند، این موضوع در محاسن عنوان نشده و احتیاط واجب فقط در استفاده از تیغ نبوده و حتی اجازه کوتاه کردن محاسن نیز داده نشده است.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: سکوت در برابر این موضوعات جایز نیست، عدالت ظاهری ایجاب می‌کند که حدود الهی بیان شود، برخی پیش از این به بهانه انتخابات سکوت می‌کردند و همچنان هم سکوت می‌کنند، رعایت حدود الهی وظیفه است و در جامعه باید رعایت شود، رفتار ظاهری در جامعه باید حسن، حسن و نیکو بوده و احتیاط‌های واجب هم رعایت شود.

مهدوی همچنین با اشاره به اینکه سه‌شنبه ۲۵ آبان ماه روز حماسه و ایثار مردم اصفهان است، اضافه کرد: به همین مناسبت از روز شنبه به عنوان هفته گرامیداشت حماسه و ایثار اصفهان نامگذاری شده است، در این روز حدود ۳۷۰ شهید در اصفهان از میدان امام تشییع شده و در گلستان شهدا دفن شدند، در همان ماه شهدای فراوان دیگری هم داشتیم که برخی تعداد شهدای آن ماه را بیش از هزار نفر می‌دانند.

وی ادامه داد: در تاریخ ۲۵ آبان ماه دوباره مردم اصفهان به جبهه اعزام شدند که نشان‌دهنده حماسه، ایثار، شجاعت و ازخودگذشتگی مردم است که اکنون هم باید در بین مردم وجود داشته باشد.

حفظ روحیه ایثارگری و مقابله با دشمنان ضروری است

امام جمعه موقت اصفهان گفت: روز گرامیداشت حماسه و ایثار نه فقط برای مردم اصفهان و خانواده شهدا بلکه برای همه مردم ایران و در کل تاریخ هشت سال دفاع مقدس روزی استثنایی بود که امروزه هم باید این حالت حفظ شود، همچون برخورد دلاورمردان نیروی دریایی با سارقان نفت که افتخار دیگری برای ایران بود.

مهدوی اضافه کرد: بسیجیان، مجاهدان انقلابی همواره باید با حفظ همین روحیه در برابر دشمنان مقاومت کنند، ما هیچ‌گاه شروع کننده جنگ نخواهیم بود، آمریکای جنایت کار حدود دو سال پیش با خروج از برجام فکر می‌کرد می‌تواند از تعهدات خود صرف نظر کند و با شکل قانونی تحریم‌ها را برای ایران بیشتر کرده و از طرفی از اروپایی‌ها خواسته بود ایران را پای میز مذاکره نگه دارد تا پای تعهدات خود بایستد.

اهرم تحریم‌ها با تقویت اقتصاد خنثی می‌شود

وی ادامه داد: مجلس انقلابی با تصویب قانونی اجرای این تعهدات را محدود کرد و به دنبال آن غنی سازی مجدداً آغاز شده و عزت و اقتدار ایران افزایش یافت. پس از آن اروپایی‌ها مجدداً بر برجام اصرار کردند، دولت سعی کرد با تاکید بر از بین بردن اثر تحریم‌ها با تکیه بر توان داخلی، صادرات به کشورهای همسایه، مقابله با واردات و قاچاق و در واقع تقویت اقتصاد اهرم تحریم را خنثی کند.

کمک به کنترل تورم اولویت دارد

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در راستای کنترل تورم گفت: لازم است همه کمک کنند تا از تورم جلوگیری شود، روز گذشته نیز به دستور ریاست جمهور افزایش قیمت خودرو منتفی شد، از ایشان تقاضا می‌شود با کسانی که این اقدامات خلاف قانون را انجام می‌دهند برخورد کنند تا درس عبرتی برای دیگران شود.

حفظ وحدت بر ابراز عقاید اولویت دارد

مهدوی همچنین اظهار کرد: برخی به بهانه حفظ عقاید شیعه بر ابراز و ترویج علنی این عقاید اصرار دارند و آن را در مجامع عمومی مطرح کرده و به وحدت ایراد می‌گیرند، در حالی که ائمه از شیعیان خواسته‌اند با استدلال و تعقل مرزهای اعتقادی خود را داشته و ابراز آن در مجامع عمومی و علنی نهی شده و خوش‌رویی در برخورد با مخالفان را مورد تاکید قرار داده‌اند.

وی افزود: با خوش‌رویی با مخالفان حتی می‌توان با استدلال آنها را به عقاید حق جذب کرد و مطیع ولایتشان کرد و حداقل اگر جذب نشوند در این حالت ضرری به شیعیان وارد نخواهند کرد.

خطیب جمعه اصفهان گفت: لازم است در جامعه برای حفظ وحدت تلاش کرد، اهل بیت علیهم‌السلام اعتقادات خود را در برابر مخالفان با تندی اظهار نکرده و با هدف جذب و حفظ وحدت ظاهری برای ایستادن در مقابل دشمن مشترک با آنها به خوبی برخورد می‌کردند.

کد خبر 534845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.