۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
افزایش قیمت خودرو لغو شد؟

پس از اتمام دوره شش ماهه از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت برای محصولات خودروسازان، طی دو روز اخیر قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو و سایپا مشمول افزایش قیمت شد، به دستور رئیس جمهور و باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی سال‌های اخیر با رایزنی‌های که شورای رقابت داشت دوباره به چرخه قیمت‌گذاری خودرو برگشت و در حالی این اتفاق افتاد که این بار راه حل خود برای قیمت‌گذاری و فروش را به نحوی تعیین کرد که بارها در حداقل دو سال اخیر مورد نقد قرار داشته است؛ از جریان قرعه کشی گرفته تا محاسبه قیمت، در ابتدا قیمت‌گذاری هر فصل انجام می‌شد و در آخرین تصمیم به شش ماه یک بار تغییر کرد و زمان آخرین قیمت گذاری در پایان آبان ماه به اتمام می‌رسد و باید قیمت جدید اعلام شد.

مدیریت بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد

پس از اتمام دوره شش ماهه از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت برای محصولات خودروسازان، طی دو روز اخیر قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشمول افزایش قیمت و بر این اساس قیمت‌های جدید برای نیمه دوم سال جاری اعلام شد.

افزایش متوسط ۱۵ تا ۱۹ درصدی قیمت محصولات ایران‌خودرو

فرشاد مقیمی، مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در رابطه با میزان افزایش قیمت محصولات اظهار کرد: در حوزه محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو ما بر اساس فرمول گذشته شورای رقابت و طبق تورم بخشی که لحاظ می‌شد، به تازگی با اعلام درصد تورم بخشی توسط بانک مرکزی، بر اساس همان چارچوب و فرمول، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعداد را به خودروسازان اعلام کردند و ما نیز طبق آن اقدام کردیم.

وی ادامه داد: ایران‌خودرو به طور متوسط در خودروهای مختلف از ۱۵ درصد تا ۱۹ درصد بابت تورم بخشی افزایش قیمت داشته است اما در برخی از خودروها از همه این ظرفیت هم استفاده نکردیم. در بحث تورم‌های بخشی هیچ گونه سودی لحاظ نشده است. بعضاً در برخی از خودروها نیز برای آن دسته از مشتریانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت‌نام کردند و سود مشارکت هم ندارند، تورم اردیبهشت ماه مربوط به سال ۱۳۹۹ را هم لحاظ نکرده‌ایم و آن‌ها با عدد پایین‌تر از قیمت اعلامی، خودرو را دریافت می‌کنند.

مدیرعامل ایران‌خودرو افزایش قیمت پژو ۲۰۶ را ۱۸.۱ درصد اعلام کرد که به ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. برای کسانی که تا پایان سال ۱۳۹۹ ثبت نام کردند و سود مشارکت به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، قیمت خودرو ۱۳۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود و طبق دعوتنامه، خودرو را تحویل خواهند گرفت.‌

۱۹ هزار میلیارد تومان کل بدهی ایران‌خودرو به قطعه‌سازان

مقیمی با بیان اینکه کل بدهی ما به مجموع قطعه‌سازان حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان است، گفت: در موضوع پرداخت بدهی به قطعه‌سازان، چنانچه این بدهی‌ها روند کاهشی نداشته باشند، نمی‌توان رشد تولید را انتظار داشت.

قیمت محصولات سایپا به طور متوسط ۱۶ درصد افزایش یافته است

سید جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در رابطه با تأثیر به‌روز شدن قیمت محصولات بر بازار آزاد، اظهار کرد: طبق اهداف وزارت صمت که برنامه‌ریزی شده و ما نیز مکلف به اجرا شده‌ایم، به دنبال این هستیم که علاوه بر تعهداتی که در طول سال جاری وجود دارد، تا پایان امسال افزایش تولید داشته باشیم و به طور مداوم عرضه هم خواهیم داشت. با افزایش عرضه، التهابات در بازار کاهش خواهد یافت.

وی در رابطه با تأثیر افزایش قیمت بر تولید نیز گفت: برنامه‌ریزی شده است که حداقل ۱۰ درصد افزایش تولید در سال جاری داشته باشیم. سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار دستگاه تولید داشتیم و امسال این عدد به ۴۴۰ هزار دستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه از خودروهای کف پارکینگ هم حدود ۱۰ هزار دستگاه به بازار عرضه خواهد شد. در مجموع حدود ۵۰ هزار دستگاه تا انتهای سال افزایش عرضه خواهیم داشت. در طول هفته گذشته و هفته اخیر، افزایش تولید ۲۰۰ دستگاهی در روز داشته‌ایم و تولید هفتگی سایپا از ۷۵۰۰ به ۸۵۰۰ دستگاه افزایش یافته است.

شورای رقابت طی چند روز اخیر بیانه‌هایی مبنی بر اینکه بازار همچنان انحصاری است و قیمت‌گذاری بایستی توسط این شورا صورت گیرد، صادر کرده است. در این رابطه سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در رابطه با واکنش وزارت صمت به این اظهارات شورای رقابت، اظهار کرد: هماهنگی‌ها و مجوزهای لازم در زمینه افزایش قیمت خودروها اخذ شده است اما این عدم هماهنگی با شورای رقابت به نوعی تقصیر بنده بوده است و بایستی هماهنگی با شورای رقابت نیز انجام می‌شد. موضوع تنظیم بازار خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده است.

تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شد

وی افزود: سازوکاری که برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ شده، این است که قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه خواهد شد. در این میان نکته مهم این است که برای تعهدات خودروسازان تا پایان سال، این افزایش قیمت اعمال نخواهد شد. تنها افزایش قیمت از محل تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام کرده است، اعمال می‌شود.

به دستور رئیس جمهور؛ افزایش قیمت خودرو منتفی شد

به دستور رئیس جمهور و با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صنعت، معدن و تجارت از خودروسازان خواست تا قیمت محصولات خود را که طی دو روز اخیر مشمول افزایش قیمت شدند، به قیمت‌های قبل بازگردانند و بر این اساس افزایش قیمت خودروهای داخلی منتفی شد.

پس از اتمام دوره شش ماهه از آخرین قیمت‌گذاری شورای رقابت برای محصولات خودروسازان، طی دو روز اخیر قیمت جدید محصولات ایران‌خودرو و سایپا مشمول افزایش قیمت و بر این اساس قیمت‌های جدید برای نیمه دوم سال جاری اعلام شد.

هرچند که شورای رقابت چندان رضایتی از این تصمیم وزارت صمت مبنی بر ارائه مجوز افزایش قیمت به خودروسازان نداشت، اما اعلام شده است دستور لغو افزایش قیمت خودروهای داخلی توسط رئیس جمهور صادر شده و وزارت صمت به خودروسازان ابلاغ کرده که قیمت محصولات مشمول افزایش قیمت نشود و به حالت قبل بازگردند.

این در حالیست که از روز گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو فروش فوق‌العاده محصولات خود با قیمت‌های جدید را به مرحله اجرا درآورد اما حالا این گروه خودروسازی باید قیمت محصولات عرضه شده را به قیمت‌های پیشین برگرداند و احتمالاً باید بخشنامه جدید برای بیست و پنجمین فروش فوق‌العاده منتشر کند؛ البته مهلت ثبت‌نام پایان فردا شب (جمعه) به اتمام می‌رسد.

البته شورای رقابت طی چند روز اخیر بیانه‌هایی مبنی بر اینکه بازار همچنان انحصاری است و قیمت‌گذاری بایستی توسط این شورا صورت گیرد، صادر کرده است.

کد خبر 534803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.