٩ هزار پورت VDSL در استان وجود دارد

مدیر مخابرات منطقه اصفهان گفت: حدود ٩٣٣ هزار پورت ADSL در استان وجود دارد که ٧٢١ هزار پورت مشغول به کار است. VDSL یکی از سرویس‌های جدیدی است که سرعت بالاتری نسبت به ADSL دارد و حدود ٩ هزار پورت VDSL در حال حاضر در استان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسماعیل قربانی، مدیر مخابرات منطقه اصفهان صبح امروز _پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰_ در نشست خبر اصحاب رسانه اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۵۰ در چهارچوب یک شرکت دولتی تأسیس شد و امروز مفتخریم که در ۵۰ سالگرد تأسیس شرکت حضور داریم. تا پیش از سال ۷۳ تنها تلفن ثابت وجود داشت اما بعد ورود تلفن همراه بستر جدیدی ایجاد شد و با توسعه ارتباطات و اینترنت وابستگی جامعه به ارتباطات و مخابرات بیشتر شد و امروز تصور دوری از فضای ارتباطی قابل تصور نیست، بعد از سال ۸۸ بیش از ۵۰ درصد مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد.

وی افزود: باید پذیرفت که مخابرات در قالب یک ساختار خصوصی تلقی می‌شود اما وظیفه‌ی مهمی را بر عهده دارد تا بستر ارتباطی برای اپراتورها و مردم ایجاد کند. در این راستا مخابرات یک تعهد ملی دارد تا حیات صنعت ارتباط کشور را حفظ کند. از سال ۹۵ هر استان به عنوان یک منطقه مخابراتی تلقی شد، طی سال‌های گذشته همواره سعی شده است توسعه و گسترش خدمات مخابرات حفظ شود.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان تاکید کرد: تعرفه‌های مخابراتی در طی سال‌های گذشته نه تنها افزایش نداشته است بلکه کاهش یافته زیرا یک دقیقه مکالمه ۴۵ ریال درون استان اصفهان محاسبه می‌شود. قطعاً به دلیل اینکه مخابرات از بودجه دولتی تأمین اعتبار نمی‌شود باید بتواند هزینه‌های های خود را حفظ و ارتقا دهد. انتظار مردم از مخابرات تلفن نیست بلکه یک سیستم پر سرعت اینترنت است زیرا این شرکت به یک پیشران خدمات جامعه تبدیل شده است، بنابراین شرکت مخابرات طی سال‌های گذشته خدمات خود را نسبت نیازهای مردم ارتقا دهد.

قربانی ادامه داد: در حال حاضر بیش از سه میلیون خط تلفن ثابت وجود دارد که از این تعداد حدود دو میلیون و ٥٠٠ هزار خط تلفن ثابت مشغول به کار است و حدود ٦٠٠ هزار خط تلفن ثابت کارکرد ماهانه ندارد، ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان اصفهان ۴۶/۳۳ درصد است؛ یعنی به ازای هر ١٠٠ نفر شهروند اصفهانی ٤٦ خط تلفن ثابت وجود دارد، علی رغم مشکلات مخابرات وظیفه دارد به سرعت خرابی‌های ایجاد شده در سطح مدار را برطرف کنند و در این راستا میانگین زمان رفع خرابی سه ساعت و ۱۸ دقیقه محاسبه شده است.

وی ادامه داد: سرویس دیتا و اینترنت یکی از سرویس‌هایی که طی ۱۰ سال گذشته رو به توسعه بوده است، که به دلیل شیوع بیماری کرونا طی در سال گذشته شاهد افزایش پنج برابری از این سرویس بودیم. در این راستا سرعت مصرف اینترنت استان اصفهان در سال ٩٨ حدود ٣٣ گیگابیت بر ثانیه بود اما در حال حاضر سرعت مصرف اینترنت استان به ١٥٥ گیگابیت بر ثانیه است، متناسب با این موضوع حدود ٤٠ گیگابیت بر ظرفیت اینترنت استان در هفته گذشته افزود شده است، این موضوع سرعت اینترنت را در استان به ٢٥٠ گیگابیت ارتقا بخشیده است.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان تاکید کرد: حدود ٩٣٣هزار پورت ADSL در استان وجود دارد که ٧٢١ هزار پورت مشغول به کار است، VDSL یکی از سرویس‌های جدیدی است که سرعت بالاتری نسبت به ADSL دارد و حدود ٩ هزار پورت VDSL در حال حاضر در استان وجود دارد.

قربانی ادامه داد: سرویس مبتنی بر فیبر نوری یکی از موضوعاتی است که طی سال‌های گذشته استان اصفهان به یکی از استان‌های پیشران این سرویس تبدیل شده است، زیرا آینده تلفن ثابت در بستر این سرویس تعریف خواهد شد و در طی پنج سال آینده همه مشترکین تلفن ثابت به سرویس فیبر نوری مجهز خواهند شد.

وی یادآور شد: قطعاً سرعت اینترنت به یکی از مهمترین موضوعات در برنامه‌ی هفتم توسعه تبدیل خواهد شد و پیش بینی می‌شود که حداقل سرعت در این برنامه جامعه به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش یابد اما رسیدن به این حداقل سرعت بدون ایجاد زیر ساخت‌های فیبر نوری قابل دسترسی نیست.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان ادامه داد: در حال حاضر استان اصفهان حدود ۶۷ هزار پورت پرسرعت قابل واگذاری وجود دارد که از این تعداد حدود ۲۸ هزار پورت فعال است. امیدواریم این آمار در طی سال‌های آینده افزایش یابد زیرا پورت پر سرعت به دلیل کاهش هزینه‌ها برای مخابرات مطلوب است همچنین برای حاکمیت نیز قطعاً در راستای ارتقا کسب و کارهای دیجیتال و خدمات الکترونیک از افزایش پورت پر سرعت بهرمند خواهد شد.

قربانی خاطرنشان کرد: استان اصفهان یکی از استان‌های برتر در حوزه تلفن همراه است؛ زیرا ضریب نفوذ و کیفیت ارتباطی استان نسبت به مابقی استان‌ها بیشتر است. در این راستا در حال حاضر حدود هفت میلیون ۴۰۰ هزار مشترک همراه اول در استان وجود دارد، که ضریب نفوذ تلفن همراه در استان اصفهان ۱۳۸/۳۸ درصد است که بیش از هزار ۶۵۵ سایت همراه اول در استان وجود دارد و ۱۱۲ شهر استان اصفهان تحت پوشش نسل چهارم خط تلفن همراه هستند. همچنین مصرف ماهیانه شبکه تلفن همراه در استان اصفهان به یک میلیون ۳۳۳ هزار گیگابایت بر ثانیه رسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود هزار و ۴۳۳ روستا استان اصفهان دارای ارتباط ثابت هستند که از این تعداد حدود ۹۲۱ هزار روستا داری خط تلفن ثابت خانگی هستند، مخابرات ایران از سال ۸۸ تکلیفی قانونی مبنی بر ارائه خدمات در روستاها ندارد، اما طی سال‌های گذشته مخابرات بسیاری از نیازهای ارتباطی روستاها را با کمک دولت برطرف کرده است.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر ارتباطات به یک المان مؤثر در اکوسیستم زندگی جامعه تبدیل شده است و قطعاً مخابرات ایران به عنوان مهمترین عامل حیات اکوسیستم دیجیتال در کشور تلقی می‌شود.

کد خبر 534724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.