بهترین زمان برای تعویض روغن خودرو

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: بهترین زمان تعویض روغن موتور که به آن زمان طلایی نیز گفته می‌شود درواقع زمان درج شده در دفترچه راهنما موتور است؛ علاوه‌بر آن در برخی خودروها نوع روغن موتور نیز پیشنهاد شده که با استفاده از آن عمر قطعات داخل موتور افزایش می‌یابد.

مجتبی ناظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن بیان اینکه خنک‌کاری، پاک‌کنندگی و روانسازی جزء وظایف روغن موتور است، اظهار کرد: یک روغن موتور مناسب باید این سه کار را به درستی انجام دهد.

وی افزود: روغن موتور توسط اویل پمپ که اصطلاحا به آن قلب موتور نیز گفته می‌شود در مجاری روغن پمپاژ می‌شود که نقش مهم و حیاتی دارد. اویل پمپ همانند قلب در بدن انسان که خون را داخل رگ‌ها در تمامی بدن پمپاژ می‌کند، وظیفه پمپاژ روغن را در مجاری به‌عهده دارد.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه‌داد: غلظت روغن یکی از خواص مطرح آن است و روغن موتور براساس ویسکوزیته یا غلظت دسته‌بندی می‌شود. پایین بودن عدد ویسکوزیته نشان دهنده غلظت کم روغن و بالاتر بودن آن نشان دهنده غلیظی بودن آن است.

چرا به تعویض روغن نیاز خواهیم داشت؟

وی با اشاره به اینکه روغن موتور یکی از مواد مصرفی داخل موتور است، گفت: این مواد طی مدتی کارکرد، خاصیت ویسکوزیته خود را از دست می‌دهد و از استاندارد خارج می‌شود؛ با از دست دادن خاصیت ویسکوزیته خواص روغن از بین رفته و دیگر نه می‌تواند روان‌کاری را درست انجام دهد، نه برای خنک‌کاری مناسب است.

ناظمی اضافه کرد: با از بین رفتن خواص روغن در نتیجه به قلب خودرو فشار زیادی وارد می‌شود؛ این فشار باعث افزایش دما و اصطکاک قطعات داخل موتور می‌شود. مناسب نبودن روغن نیز باعث درگیر شدن قطعات و ایجاد براده داخل موتور می‌شود که در نهایت منجر به از کار افتادن موتور نیز خواهد شد.

دلایل کاهش روغن موتور

وی متذکر شد: با توجه به میزان کار روزانه ماشین باید گاهی اوقات مقدار روغن خودرو را چک کرد به طور مثال اگر خودرو مسافت زیادی را در روز طی می‌کند حداقل دو روز یک‌بار یا هفته‌ای یک‌بار باید روغن آن چک شود. برای چک کردن مقدار روغن موتور ابتدا باید نشانگر موتور را خارج کنیم؛ با خارج کردن آن خطوطی را بر روی نشانگر مشاهده می‌کنیم که با L و H مشخص شده‌ است.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه‌داد: H نشان دهنده بیشترین سطح روغن و L پایین‌ترین سطح آن است که اگر روغن از آن سطح کمتر بود می‌توانیم به کم بودن روغن موتور پی‌ببریم؛ بعد از آگاهی از کمبود روغن باید دلایل کاهش آن بررسی شود که این دلایل می‌تواند از وجود عامل‌های مختلفی از جمله روغن سوزی یا روغن‌ریزی باشد که در این صورت باید به مکانیک مراجعه شود.

وی افزود: در برخی از خودروها نیز حرارت موتور بالا است که باعث بخار شدن روغن و خارج شدن آن از موتور می‌شود، به همین دلیل باید بسته به میزان حرارت موتور و شرایط کارکرد، روغن موتور مناسبت انتخاب شود. یکی دیگر از دلایل کاهش روغن کمپرس موتور است که باعث بخار روغن و کاهش یافتن آن می‌شود.

بهترین زمان برای تعویض روغن

ناظمی بهترین زمان تعویض روغن را زمان درج شده در دفترچه خودرو دانست و اظهار کرد: زمان مناسب تعویض روغن موتور ممکن است در دفترچه خودرو ذکر شده یا روی بسته‌بندی‌های روغن موتور درج شده باشد.

وی افزود: مقدار کارکرد برای موتورهای ثابت مانند موتورهای نیروگاهی که حرکت نمی‌کنند به صورت ساعتی محاسبه و برای موتورهای متحرک مانند خودرو بر طبق مسافت طی شد مناسب‌ترین زمان تعویض روغن مشخص می‌شود.

این کارشناس مکانیک خودرو خاطرنشان کرد: بهترین زمان تعویض روغن موتور که به آن زمان طلایی نیز گفته می‌شود درواقع زمان درج شده در دفترچه راهنما موتور است؛ علاوه‌بر آن در برخی خودروها نوع روغن موتور نیز پیشنهاد شده که با استفاده از آن عمر قطعات داخل موتور افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: با تعویض به موقع روغن موتور در ابتدا کمک بزرگی به خودمان کرده‌ایم زیرا از اصطکاک، خرابی قطعات و به تعمیر افتادن موتور جلوگیری کرده‌ایم. علاوه‌بر آن هنگامی که خاصیت روغن موتور از دست برود سوختن آن نیز آسان‌تر می‌شود یعنی با کم شدن غلظت روغن راحت‌تر بخار می‌شود که این روغن سوزی ضربه بزرگی به محیط زیست وارد خواهد کرد.

کد خبر 534647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.