لبنان - ایران/ سه امتیاز جامانده در سرزمین زیتون!

شکست تلخ یک بر صفر سال ۲۰۱۳ در بیروت، پایتخت لبنان و ملقب به عروس آسیا، خاطره تلخی را در ذهن طرفداران ایرانی نهاده است که امروز فرصت جبرانش برای اسکو و شاگردانش وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیدار امروز تیم ملی مقابل لبنان آخرین مصاف شاگردان اسکوچیچ در مرحله رفت نهایی انتخابی جام جهانی خواهد بود؛ جایی که ایران باید در بیروت و استادیوم صیدا از ساعت ۱۵:۳۰ به وقت تهران به میدان برود. ملی‌پوشان هم اکنون با ۱۰ امتیازی که از چهار مسابقه قبلی دشت کرده‌اند، صدرنشین گروه هستند اما نفس‌های کره‌جنوبی را به شدت در تعقیب خود حس می‌کنند. از طرفی لبنان با پنج امتیاز، تیم سوم گروه است و خود را همچنان به صعود امیدوار می‌داند.

خودزنی به سبک طارمی-اسکو

اگر چه جدول و نمایش‌های قابل قبول شاگردان دراگان اسکوچیچ خیال بسیاری را از بابت صعود بی‌دردسر آسان کرده بود اما مسیر این تیم آرام هموار نماند و خیلی زود حاشیه به سوی تیم ملی آمد. مصاحبه اسکوچیچ با یک سایت کرواسی و واکنش تند مهدی طارمی به اظهار نظر سرمربی تیم ملی در توئیتر، جرقه جنجال را روشن کرد و با دعوت نشدن طارمی، این آتش شعله‌ورتر شد.

انتقادها و موضع‌گیری‌های اهالی فوتبال خیلی زود به دو گروه متفاوت تقسیم‌بندی شد تا همه حواس‌ها به جای تمرکز بر روی دو دیدار حساس با لبنان و سوریه، به سمت درگیری طارمی-اسکوچیچ پرت شود. حالا باید تنها امیدوار بود این دو قطبی به وجود آمده در ماه‌های حساس فوتبال ملی ایران ضربه‌ای به تیم ملی وارد نکند تا سومین جام‌جهانی پیاپی را تجربه کنیم.

تمرین در چمن مصنوعی؛ چه نیازی به اعزام زودهنگام بود؟

ملی‌پوشان که از روز یکشنبه اردوی خود را در بیروت بر پا کرده‌اند، شرایط تمرینی چندان مناسبی در پایتخت لبنان نداشته‌اند. آن‌ها پس از یک روز قرنطینه، دوشنبه و سه شنبه در چمن مصنوعی تمرین کردند که همین موضوع نارضایتی بیشتر بازیکنان تیم ملی را به دنبال داشت چرا که تمرین در چمن مصنوعی ریسک مصدومیت را بالاتر می‌برد. اینکه فدراسیون فوتبال بدون اطلاع یا حتی اطلاع از کمپ تمرینی، تیم ملی را این قدر زود به بیروت اعزام کرده، کمی قابل تأمل است و نگرانی درباره مصدومیت بازیکنان آن جایی بیشتر می‌شد که ایران باید سه‌شنبه هفته آینده در امان به مصاف سوریه برود.

لبنان با چهار دیدار خانگی و هزار آرزو

تیم ملی لبنان اگر چه از جمله قدرت‌های درجه دوم خاورمیانه به شمار می‌رود اما تاکنون نمایش خوبی در مسابقات انتخابی جام‌جهانی از خود به جا گذاشته است. آن‌ها که از سید ششم به این گروه اضافه شدند و از کمترین شانس میان تیم‌های گروه برخوردار بودند، با ۲ تساوی و یک پیروزی ارزشمند بالاتر از سوریه، عراق و امارات در جایگاه سوم گروه A قرار گرفته‌اند. لبنان هر چهار مسابقه قبلی خود را در خانه رقبا به میدان رفته و مصاف با ایران، اولین تجربه میزبانی آن‌ها در این دوره از رقابت‌ها است.

نکته جالب اینجا است که لبنان چهار دیدار پیاپی خود را در خانه برگزار خواهد کرد و تنها اوایل فروردین ماه برای دیدار برگشت، احتمالاً به تهران سفر خواهد کرد. همین موضوع می‌تواند زنگ خطری به ویژه برای ایران و کره باشد که شاید خودشان را صعود کننده بدانند. شاگردان ایوان هاشک امیدوارند با کسب امتیازات لازم دست به شگفتی بزرگی بزنند و برای نخستین بار پا به جام‌جهانی بگذارند.

ضعف‌های فدراسیون لبنان

عملکرد فدراسیون لبنان در چند وقت اخیر باعث شده است تا نتواند شرایط را برای تیم ملی این کشور فراهم کند. در حالی که قرار بود این بازی با حضور تماشاگران برگزار شود، این موضوع از سوی مقامات AFC رد شد. سنگ دیگری که بر سر راه لبنانی‌ها سبز شد، مشکل پخش تلویزیونی در مرزهای این کشور بود که نتوانست حق پیش بازی را بخرد و تا این لحظه گمان می‌شود فرکانسی در اختیار شبکه‌های تلویزیونی این کشور قرار نگیرد. شاید تنها امتیاز مثبت فدراسیون فوتبال لبنان، فعال‌سازی سامانه وی‌ای‌آر در ورزشگاه بود.

این در حالی است که لبنان سابقه چندانی در مسابقات انتخابی ندارد. آن‌ها که از سال ۱۹۸۶ در تمامی مقدماتی‌های جام‌جهانی در قاره کهن حضور داشته‌اند، فقط دو بار طمع حضور در دور گروهی نهایی را کسب کرده‌اند و جالب‌تر که هر دو بار، با ایران و کره‌جنوبی هم مسیر شده‌اند. لبنان در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ با وجود بردن ایران، کاری را از پیش نبرد و با عنوان پنجمی از صعود بازماند.

عامل شکست کیروش مقابل لبنان، آماده در لیست حریف

حضور در لبنان همواره کار را برای تیم‌های ایرانی دشوار کرده است. در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ و در عین ناباوری تیم ملی با هدایت کارلوس کیروش در بیروت زمین گیر شد و با یک گل مقابل لبنان شکست خورد. تک گل لبنان در آن مسابقه را محمد حیدر به ثمر رساند که نامش در لیست این تیم برای دیدار امروز هم به چشم می‌خورد. وجه تشابه جالب این مسابقه، خط خوردن‌های جنجالی مهره‌های تأثیر گذار تیم ملی است؛ جایی که در شکست یک بر صفر، کیروش که رحمتی را کنار گذاشته بود، به دانیال داوری اعتماد کرد و حالا اسکوچیچ نیز در شرایطی مشابه، باید در جست‌وجو جانشین طارمی باشد.

هاشک پر قدرت در دفع، ضعیف در حمله

فوتبال تیم‌های منطقه شمال غرب خاورمیانه، اغلب با تقلید از ترکیه و اروپای شرقی، درگیرانه و فیزیکی است. لبنان هم از این قاعده مستثنی نیست. آمار نشان می‌دهد لبنانی‌ها در سه دیدار ابتدایی خود تنها یک گل دریافت کرده‌اند اما به همان میزان نیز در خط حمله با ضعف روبه‌رو هستند. این تیم سه گل در مرحله نهایی این تورنمنت به ثمر رسانده که همه آن‌ها، تنها در مصاف با سوریه به ثمر رسیده است.

محمد قدوح، خطرناک‌ترین مهاجم لبنانی‌ها است که دو گل از سه گل تیمش را او، وارد دروازه کرده است. او توانست با نیمکت نشین کردن هیلال الحلوه، خود وظیفه گلزنی در خط آتش تیم ملی لبنان را در اختیار بگیرد. البته الحلوه با توجه به تجربه‌ای که داشت، توسط هاشک در بازی با کره‌جنوبی از ابتدا در ترکیب قرار گرفت و شاید هاشک برای مصاف با دیگر قدرت گروه نیز چنین تصمیمی بگیرد.

ربیع عطایا؛ از روزهای خوش با ذوب‌آهن تا تیم ملی

نام آشناترین مهره لبنان در بازی امروز برای هواداران ایرانی، به طور قطع ربیع عطایا هافبک سابق ذوب‌آهن است. او که در روزهای اوج گاندوهای اصفهانی توپ می‌زد، در مسابقه‌های اخیر یکی از ستون‌های تیم هاشک بود و این سرمربی حساب زیادی به روی بازیکن سابق ذوب‌آهن باز کرده است. از طرفی عطایا با نوع بازی بازیکنان ایرانی آشناتر از سایرین است و ملی‌پوشان باید دقت بیشتری درباره مهار او به خرج دهند.

بدشانسی‌های لبنان در آستانه دیدار با ایران

بدشانسی‌های فراوان لبنانی‌ها و مصدومیت بازیکنان مختلف و البته تأثیرگذارشان، به پاشنه آشیل این تیم بدل شده است. مهدی خلیل، گلر نخست لبنان چند ماهی است با مصدومیتش از ناحیه زانو دست و پنجه نرم می‌کند. او که همانند عطایا تجربه حضور در ذوب‌آهن را در کارنامه دارد، می‌توانست کارگشای تیمش در این مرحله از مسابقات باشد. بدشانسی‌های لبنان آنجا تکمیل شد که حسن معتوق، کاپیتان این تیم که رکورددار بیشترین گل و سابقه بازی در تیم ملی لبنان است، از ناحیه کتف با مصدومیت روبه‌رو شد تا او هم این دیدار حساس را از دست بدهد.

کد خبر 534624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.