استبداد علیه اقتصاد چین

عرصه اقتصاد بین‌الملل در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مهم و چشمگیری از نیمکره شرقی تا غربی بود که در این مطلب به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص اقتصادی بین‌المللی طی هفت روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

روسیه از استخراج کنندگان ارز مجازی مالیات می‌گیرد

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند استخراج ارز مجازی باید رسماً به عنوان یک کسب و کار شناخته شده و مالیات برای آن وضع شود. مقامات وزارت توسعه اقتصادی و وزارت اقتصاد روسیه عقیده دارند استخراج ارزهای مجازی با تعریف یک فعالیت تجاری مطابقت دارد و قبول کردن آن به‌عنوان یک کسب‌وکار به دولت اجازه می‌دهد برای آن مالیات وضع کند.

طبق گفته نایب رئیس سازمان توسعه اقتصاد دیجیتال در وزارت توسعه اقتصادی روسیه، به رسمیت شناختن صنعت استخراج ارز مجازی به عنوان یک کسب‌وکار هم به نفع دولت است و هم به نفع استخراج کنندگان.

وی در حاشیه اجلاس بلاکچین گفت: دولت می‌تواند با دریافت مالیات از استخراج ارز مجازی سود ببرد و استخراج کنندگان هم می‌توانند درآمد خود را قانونی کنند.

بحران‌های متوالی در اقتصاد چین

چین در حال بررسی هزینه بحران‌های متعدد در اقتصاد کشور است، از اختلال در بازار کالا و سقوط بازار انرژی گرفته تا کنترل ویروس کرونا و افزایش قیمت کالاها. پیامد این ضربه‌های متوالی به اقتصاد چین پایین آمدن پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی این کشور از ۷.۹ درصد به پنج درصد بوده است.

کند شدن روند رشد اقتصاد در چین به آسیا و سراسر دنیا هم سرایت و بازارهای متعدد مانند بازار فولاد و آهن که وابسته به فعالیت ساخت‌وساز در این کشور هستند را مختل کرده‌است. دراین‌بین، کمبود برق در ماه گذشته تولید کارخانه‌ای در چین را محدود کرده و شاخص مدیران خرید در این کشور را پایین آورده است. به‌طوری‌که تولید در چین برای اولین‌بار از آغاز همه‌گیری کرونا وارد رکود شده است.

بازار انرژی اروپا با آشفتگی مواجه شد

روسیه روز دوشنبه همسو با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور برای عرضه بیشتر گاز به اروپا اقدامی انجام نداد و این مسئله نگرانی اروپا از کمبود عرضه، قیمت‌های بالا و وابستگی به انرژی مسکو را با نزدیک شدن به زمستان تشدید کرد.

از نشانه‌های این نگرانی‌ها این بود که قیمت شاخص گاز تی‌تی‌اف هلند –شاخص گاز اروپا– برای ماه دسامبر در ساعت‌های اولیه معاملات روز دوشنبه (۱۷ آبان‌ماه) ۱۰ درصد افزایش یافت و سپس اندکی کاهش یافت.

روسیه یک‌سوم گاز مورد نیاز اروپا را تأمین می‌کند و افزایش قیمت گاز تک‌محموله‌ای به‌طور مستقیم خانوارها و مشاغل را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برخی سیاستمداران اروپایی نگران هستند که مسکو از این شرایط برای اهداف سیاسی استفاده کند و روسیه را به دستکاری بازار برای بالا بردن قیمت‌ها متهم کرده‌اند، روسیه این موضوع را رد کرده است.

توقف صادرات افغانستان از راه بندر چابهار

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان اعلام کرد که از سه ماه پیش تاکنون، روند صادرات این کشور از راه بندر چابهار ایران متوقف شده است.

به گفته مسؤولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، به علت چالش‌های فنی در بندر «نوا شیوا» هند، بازرگانان نمی‌توانند کالاهای خود را از راه بندر چابهار صادر کنند.

یونس مومند، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: «من فکر می‌کنم به سبب اینکه سلسله مشکلات در بندر نوا شیوای هند وجود دارد، از همین‌رو تاجران صادرات نمی‌کنند.»

آمارهای این نهاد نشان می‌دهد که از راه این بندر، هر ۱۵ روز یک کشتی حامل مواد غذایی به افغانستان انتقال می‌یابد، اما صادرات این کشور هنوز هم متوقف است.

این در حالی است که بیشتر روغن و بوره از امارات و دیگر کشورها از راه بندر چابهار به افغانستان وارد می‌شوند.

از سویی دیگر نیز، برخی از کارشناسان مسائل اقتصادی چالش‌های سیاسی در افغانستان را عامل کندی صادرات در این بندر می‌دانند.

کاهش تولیدات ناخالص داخلی افغانستان، افت کشاورزی و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها نیز بر کاهش روند صادرات از راه بندر چابهار سایه افکنده است.

اکنون افغانستان بخش زیادی از فرآورده‌هایش را از راه بندرهای کراچی و واگه پاکستان به جهان صادر می‌کند و از همین رو نقش بندر چابهار کمرنگ شده است.

کد خبر 534621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.