جنگ طایفه‌ای با سوءقصد به نخست وزیر

ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در چارچوب یک سناریوی از پیش طراحی شده برای ایجاد جنگ طایفه‌ای در عراق قابل تعریف است.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد ترور نافرجام مصطفی الکاظمی در اختیار ایمنا قرار داده است:

در واقع اقدام برخی گروهک‌های مشکوک برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، در چارچوب یک سناریو یاز پیش طراحی شده برای ایجاد جنگ طایفه‌ای در عراق قابل تعریف است.

سوءقصد به جان نخست وزیر عراق مشابه سناریوی ۲۰۰۵ میلادی در بیروت پایتخت لبنان است که در پی آن رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان ترور شد. هرچند آقای مصطفی الکاظمی از این ترور که به وسیله سه فروند پهپاد صورت گرفته است از سه فروند پهپاد، دو فروند آن توسط سامانه ضد موشکی نیروهای امنیتی سرنگون شد و تنها یک فروند پهپاد در اطراف منزل مسکونی آقای مصطفی الکاظمی سقوط کرد.

ولی این حادثه و سو قصد نافرجام یک مقدمه و هشدار مهم برای همه طرف‌های عراقی و جریان‌های سیاسی عراق است که آمریکایی‌ها در آستانه شکل‌گیری پارلمان عراق و احتمال اجرایی کردن مصوبه سال گذشته پارلمان برای اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، قصد دارند نوعی تقابل فیزیکی در کف خیابان‌ها و شهرهای عراق ایجاد کنند و طبیعتاً بازنده این درگیری‌ها هم جریان‌های نزدیک به مرجعیت و ایران هستند؛ لذا به‌نظر می‌رسد که آمریکا و برخی از رژیم‌های منطقه‌ای و مخصوصاً رژیم صهیونیستی در پشت حادثه حمله به منزل مسکونی نخست وزیر عراق قرار دارند.

آمریکایی‌ها تجربه بالایی در ایجاد جنگ طایفه‌ای در کشورهای منطقه دارند. آنچه که در افغانستان رخ داد الان در حال اجرایی شدن در عراق است. در حقیقت آمریکایی‌ها سناریوهای مشابهی در منطقه از جمله درگیر کردن طوایف مختلف در عراق و اینکه جریان‌های وابسته به مرجعیت و وابسته به ایران از صحنه عملیاتی و سیاسی حذف شوند، ایجاد کرده‌اند. اکنون اتهام زنی‌ها به جریان‌های نزدیک به ایران آغاز شده است و بسیاری از شخصیت‌های منطقه علیه جریان‌های شیعه موضع‌گیری کرده‌اند و این نشان می‌دهد سناریوی جنگ طایفه‌ای و اختلاف افکنی از سوی آمریکا و برخی رژیم‌های منطقه طراحی شده است و باید مردم عراق و جریان‌های سیاسی عراق هوشمند باشند و اجازه ندهند که این سناریو عملیاتی شود.

طبیعی است که حوادث در عراق به صورت سلسله‌وار و زنجیره‌ای اتفاق می‌افتد. به اعتراض کشیدن اعتراضات مقدمه‌ای این سناریو است. در واقع اعتراضات سرکوب شد و هفت تن جان باختند و صدها نفر زخمی شدند و این حرکت مقدمه‌ای است برای اجرایی کردن آن؛ زیرا اتهام زنی‌ها علیه الحشد الشعبی آغاز شده است. برخی از شخصیت‌های جهان عرب اتهام‌ها را مستقیماً متوجه جریان الحشد الشعبی کرده‌اند و این سناریو در حقیقت ابعاد مختلفی دارد و یکی از آنها در حقیقت ایجاد جنگ و مانع شدن از اینکه نیروهای آمریکایی در چنین فضایی از عراق خارج بشوند.

بیشتر هدف این بود که بعد از ترور مصطفی الکاظمی دادگاهی تشکیل شود و دادگاه حکم به انحلال الحشد الشعبی و عصائب اهل الحق و همچنین جریان‌های مسلح مردم عراق بدهد و طبیعتاً با هدف این است که مانند لبنان دادگاهی تشکیل بشود و این دادگاه در فرایندی طولانی اتهام‌ها را متوجه الحشد الشعبی و به صورت رسمی آن را منحل اعلام کند. ضمن اینکه نوعی تقابل بین جریان‌های شیعه-شیعه و جریان‌های شیعه-سنی در عراق به وجود بیاورد.

کد خبر 534618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.