سیل نقدینگی؛ گریبان‌گیر اقتصاد ایران

تا زمانی که پمپاژ پول در اقتصاد بدون اینکه رشد اقتصاد محقق شود در حال انجام است قیمت‌ها همچنان رشد خواهد کرد، مشکل اقتصاد ایران پمپاژ نقدینگی به درون جامعه است، اگر دولت آقای رئیسی نتواند در دوران ریاست جمهوری خود برای کنترل نقدینگی کاری کند، شاهد تورم‌های شدیدتری در سال‌های آینده خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که "ایمان کرمی؛ کارشناس اقتصادی" در اختیار این رسانه قرار داده است: در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی ضمن نظارت بر کالاهای اساسی به صورت روزانه قیمت اقلام خوراکی را اعلام کند.

جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی گزارش‌های جداگانه‌ای از تلاش برای تنظیم بازار و قیمت کالاها ارائه کردند.

دولت تصمیم دارد که از تمامی ظرفیت‌های اقتصادی خود برای کنترل و تثبیت قیمت‌ها استفاده کند، برخی معتقدند این تصمیم می‌تواند وضعیت اقتصادی کشور را بهبود بخشد، اما در این نوشتار سعی شده این موضوع از دیدگاه دیگری بررسی شود.

اگر در کشور تنها یک کالا و به ازای آن کالا یک ریال پول وجود داشته باشد، قیمت آن کالا هم یک ریال خواهد شد، اما اگر موجودی پول در کشور دو ریال شود، طبیعتاً پول بیشتر به دنبال همان کالای محدودی است که وجود دارد و قیمت آن به دو ریال افزایش می‌یابد. در همین شرایط و با دارا بودن سرمایه دو ریالی اگر کالای دیگری هم ساخته شود همچنان قیمت افزایش یافته و شاهد تورم خواهیم بود. در این مثال در مثالی رابطه بین پول و کالا کاملاً مشخص است.

در سال‌های اخیر رشد اقتصادی تقریباً در محدوده صفر درصد بوده است یعنی آن مقدار کالا و خدماتی که در سال‌های گذشته تولید و ارائه می‌شده همچنان در همان حجم در حال ارائه است، اما این موضوع همزمان با حجم نقدینگی هرساله با رشد بالایی همراه شده که این موضوع خطرناکی است.

در آخرین گزارش بانک مرکزی که شهریور ماه ارائه شد، میزان نقدینگی از چهار هزار میلیارد تومان عبور کرده و رشدی بالغ بر ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته داشته است، در این شرایط همانند مثالی که گفته شد، پول بیشتر به دنبال کالا و خدمات محدودی که در اقتصاد وجود دارد، خواهد بود و حاضر است با قیمت بالاتری تقاضا کند که منجر به افزایش پلکانی قیمت‌ها می‌شود.

در چنین شرایطی سرکوب قیمت‌ها و ثابت نگه داشتن آن اثرات منفی بیشتری به دنبال خواهد داشت زیرا کنترل و تثبیت هزینه‌های تولید ممکن نبوده و در نهایت شاهد کاهش حاشیه سود و اقتصادی نبود تولید بوده که کاهش بهره‌وری و توسعه نیافتن فعالیت‌های اقتصادی را به دنبال دارد، بنابراین می‌توان گفت قیمت گذاری دستوری و تثبیت قیمت‌ها سال‌های زیادی بوده که گریبانگیر تولید کننده است.

نتیجه‌گیری:

تا زمانی که پمپاژ پول در اقتصاد بدون اینکه رشد اقتصاد محقق شود در حال انجام است قیمت‌ها همچنان رشد خواهد کرد، هیچ ستاد و کارگروهی نیز توانایی کنترل قیمت‌ها را نخواهد داشت، مشکل اقتصاد ایران پمپاژ نقدینگی به درون جامعه است که ارتباطی با دیدگاه‌های مختلف سیاسی و دولت‌ها نداشته و در تمامی دوره‌ها در حال انجام است. اگر دولت آقای رئیسی نتواند در دوران ریاست جمهوری خود برای کنترل نقدینگی کاری کند، شاهد تورم‌های شدیدتری در سال‌های آینده خواهیم بود، بنابراین لازم است دولت به جای درمان موقت، جراحی اقتصادی کند.

نگاهی آماری به اطلاعات پولی کشور

سیل نقدینگی؛ گریبان‌گیر اقتصاد ایران

سیل نقدینگی؛ گریبان‌گیر اقتصاد ایران

در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به شهریور ۱۳۹۹ شاهده رشد پایه پولی و ضریب فزاینده به ترتیب ۳۹.۹ درصد و ۰.۷ درصد بوده‌ایم.

ضریب فزاینده در شهریور ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۹ رشد ۳.۵ درصدی داشته است.

رشد پول از شهریور تا شهریور ۳۵ درصد.

رشد شبه پول از شهریور تا شهریور ۴۱ درصد.

رشد پول از شهریور تا اسفند ۱۸ درصد.

رشد شبه پول از شهریور تا اسفند ۱۷ درصد.

کد خبر 534617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.