۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
راهکار مقابله با صاعقه چیست؟

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد گفت: تنها عامل ایمنی در برابر صاعقه وجود چاه ارت در ساختمان‌ها است.

عنایت الله راهنورد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: فصل پاییز با صاعقه همراه است که باید نکات ایمنی برای پیشگیری از حادثه از سوی شهروندان رعایت شود.

وی با بیان اینکه این امر در ساختمان‌های مسکونی موجب سوختن وسایل برقی منزل همچون یخچال، تلویزیون و … می‌شود، افزود: هنگام صاعقه ساختمان‌هایی که دارای چاهک ارت (سیم انتقال جریان الکتریسیته به زمین) نیست، برق با فشار قوی وارد ساختمان می‌شود که داشتن محافظ برای لوازم برقی لازم است، اما مهمترین امر استفاده از سیم ارت به عنوان تنها عامل مقابله با صاعقه است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهرکرد تصریح کرد: در ساختمان‌هایی که از حدود پنج سال پیش احداث شده، سیم ارت وجود دارد و نبود چاهک ارت توسط ناظران سازمان نظام مهندسی ساختمان تأیید نخواهد شد، اما ساختمان‌هایی که این امکان را ندارند، می‌توانند در مواقع بارندگی و صاعقه دستگاه‌های برقی را از پریز برق خارج کنند، همچنین می‌توانند با درخواست از برق‌کاران فنی محل زندگی خود برای ساختمان چاه ارت ایجاد کنند.

وی ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود در زمان صاعقه تا حد امکان از منزل خارج نشوند و ترجیحاً تلفن همراه نداشته باشند که دریافت کنندگی جریان الکتریسیته قوی توسط تلفن همراه در مواردی موجب مرگ افراد شده است.

راهنورد با بیان اینکه شهروندان هنگام خروج از منازل در موارد ضروری از پوشش‌هایی که جریان الکتریسیته را دریافت نمی‌کند مانند لباس‌های پلاستیکی که عایق هستند، استفاده کنند، تصریح کرد: تمامی خودروهای شخصی و اصناف باید دارای کپسول آتش نشانی باشد که در انواع حریق‌های احتمالی و رسیدن آتش نشانی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر شهروندان این کپسول‌ها را خریداری کنند، آتش نشانی شارژ این کپسول‌ها را به صورت رایگان انجام خواهد داد، گفت: نحوه استفاده از کپسول نیز در ایستگاه‌های آتش‌نشانی به صورت رایگان ارائه خواهد شد.

کد خبر 534610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.