حمایت برنامه توسعه ملل متحد از اقدامات زیست محیطی ایران

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با مدیر برنامه توسعه ملل متحد و رئیس پیمان آب‌وهوایی سازمان ملل متحد خواستار ارائه تسهیلات بیشتر از سوی صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه که برای شرکت در بیست و ششمین اجلاس تغییرات اقلیمی در گلاسگو حضور دارد، در ادامه دیدارهای خود امروز با آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات سلاجقه با ابراز خرسندی از همکاری مشترک با برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)، اظهار کرد: امیدواریم این همکاری‌ها بخصوص در مواردی که به دلیل تحریم نتوانسته‌ایم در حوزه محیط زیست از امکانات بین‌المللی بهره ببریم، تداوم و توسعه یابد.

وی با انتقاد از وضعیت پرداخت تسهیلات به ایران، گفت: صندوق تسهیلات جهانی محیط زیست (جف) نتوانسته به ما تسهیلات قابل‌توجهی ارائه کند، بنابراین انتظار داریم برنامه توسعه ملل متحد در این زمینه حضوری فعال داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: انتظار می‌رود در حوزه زیست محیطی با اعتمادی که تاکنون وجود داشته هم‌چنین با توجه به ظرفیت‌های بالقوه موجود در ایران، پروژه‌های بیشتری به کشور ما سپرده شود چون با این حمایت‌ها می‌توانیم ضعف‌های انتقال فناوری را نیز جبران کنیم. به دلیل شرایط آب‌وهوایی خاص ایران، خشکسالی‌، ریزگردها و گردوغبار مشکلات اساسی در حوزه زیست محیطی منطقه به وجود آورده است.

ریزگردها در رأس مشکلات

وی مهم‌ترین موضوع در این زمینه را بحث ریزگردهایی که منشأ داخلی ندارد، دانست و گفت: عمده دلیلی که می‌توان در این زمینه برشمرد شامل مشکل روان آب‌ها و سدسازی‌های خارج از سرزمین است که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است، امیدواریم UNDP به عنوان یک نهاد بین‌المللی با تدوین برنامه‌های جامع این مشکلات زیست محیطی به خصوص بحث ریزگردها و گرد و غبار را مرتفع کند. از برنامه‌هایی که در دستور کارداریم استفاده از ظرفیت‌های بالقوه از جمله استفاده از انرژی‌های پاک است.

حمایت یو ان دی پی از برنامه‌های محیط زیستی ایران

آخیم اشتاینر، مدیر برنامه توسعه ملل متحد نیز با استقبال از این ملاقات، گفت: من با ایران و مسائل زیست‌محیطی آشنایی کامل دارم و مطمئناً UNDP با کارنامه درخشانی که ازشما سراغ دارد با قاطعیت از برنامه‌های محیط زیستی و توسعه‌ای حمایت کرده و این اطمینان داده می‌شود در هر زمان که به کمک ما نیاز باشد در کنار شما خواهیم بود وتمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا محیط زیستی پاک را داشته باشید.

وی در خصوص رفع تحریم‌ها، افزود: تمام سعی‌مان را خواهیم کرد که مشکلاتی که در حوزه بین‌المللی ناشی از تحریم‌ها به وجود آمده است را مرتفع کنیم تا شاهد توسعه و پیشرفت پروژه‌ها و اقدامات صورت گرفته از جانب شما باشیم.

مدیر برنامه توسعه ملل متحد با اشاره به موضوع تغییرات اقلیمی، تصریح کرد: من به موارد مطرح شده در خصوص مسئله تغییرات آب‌وهوایی از جمله ریزگردها آشنایی کامل دارم و میدانم این مشکلی است که همه کشورها باید برای رفع آن فکر اساسی کنند. خاطرنشان می‌شود که تمام مراودات و تعاملات آینده درگیر این موضوع خواهد بود لذا باید تمام کشورها در کنار هم در جهت رفع این معضل زیست‌محیطی همکاری کنند.

همچنین علی سلاجقه و «پاتریشیا اسپینوزا» رئیس پیمان آب‌وهوایی سازمان ملل متحد در حاشیه اجلاس کاپ ۲۶ دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این ملاقات علی سلاجقه با تأکید بر اینکه اقدامات و سیاست‌های کشورمان در راستای استفاده از انرژی‌های پاک است، گفت: همواره مقوله استفاده از انرژی‌های پاک جز اولویت‌های ما به شمار می‌آید. از دیگر مواردی که همواره مورد تاکید ایران است و به شدت آن را دنبال می‌کنیم، استفاده از ظرفیت‌های نیروی جوان و نخبه دانشگاه‌ها است.

وی توجه جوامع تأثیرگذار بین‌المللی برای همکاری و حفظ محیط‌زیست را ضروری دانست و اضافه کرد: نهادهای بین المللی نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

در این ملاقات «پاتریشیا اسپینوزا» نیز با ابراز خرسندی از حضور هیأت ایرانی در این نشست، گفت: ایران یک کشور نفت خیز با ظرفیت‌های بالا است که سعی کرده مسیر توسعه و پیشرفت را طی کند. برقی کردن وسایل نقلیه و استفاده از انرژی‌های پاک در جهت توسعه، استفاده از تکنولوژی‌های نو در حمل و نقل از اقدامات خوبی است که شاهد آن هستیم.

وی با اشاره به تولید خودروی برقی در ایران، تصریح کرد: آخرین خبری که در این مورد مطلع شدم تولید خودروی برقی برای اولین بار در ایران است که توانست مجوز ورود و عرضه به بازار را دریافت کند. این قدم‌ها همه در ایجاد هوای پاک نقش سازنده‌ای خواهند داشت. همواره ما شاهد رویکرد تعاملی ایران با سایر کشورها هستیم و این رویکرد را می‌توان در کنوانسیون‌هایی که ایران حضور دارد ببینیم.

رئیس پیمان آب‌وهوایی سازمان ملل متحد تصریح کرد: همه کشورها باید دست در دست هم دهند و در کنار هم برای رفع مشکلات زیست‌محیطی تلاش کنند.

کد خبر 534605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.