فضاهای بی‌دفاع شهری تهدید کننده امنیت شهری و اجتماعی است

یک کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: فضاهای شهری جرم‌زا که از آن با عنوان فضاهای بی‌دفاع شهری نیز یاد می‌شود، نسبت به سایر فضاهای شهری قابلیت بیشتری برای بروز جرم دارد.

عبدالمطلب کریم‌زاده در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل شهری به ویژه در کلانشهرها، مسئله جرم و ناامنی است، اظهار کرد: همه ساله هزاران نفر قربانی خشونت‌های پیدا و پنهان می‌شوند و تهدیدهای ناشی از دریافت و احساس ناامنی به وسیله اقشار مختلف اجتماعی به خصوص زنان، کودکان و سالمندان، در بسیاری از فضاهای شهری کشور ما امری انکارناپذیر است.

وی افزود: محققان عرصه جرم‌شناسی و مطالعات شهری به این نتیجه رسیده‌اند که با تأثیر گذاشتن بر محیط فیزیکی و موقعیت بزهکار و بزه دیده، با هدف دشوار یا سلب کردن امکان وقوع جرم و کاستن از جاذبه‌های محیطی بزهکاری، می‌توان از آمار جرایم کاست.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه امنیت اجتماعی و به طور کلی امنیت، ارتباط مستقیمی با فضا و ساخت و ساز شهری دارد، خاطرنشان کرد: فضاهای نامناسب شهری، فضاهای بی‌دفاع، محلات ناامن، شهرهایی با معماری صرفاً مردانه، همه و همه از عوامل تهدید کننده امنیت شهری و اجتماعی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: فضاهای بی دفاع شهری محصول تعامل پیچیده‌ای هستند که فقدان موانع نمادین و واقعی، نبود تعریف حوزه‌ای مشخص و نبود امکانات نظارتی اعم از نظارت طبیعی اجتماعی و فیزیکی، موجب شده است میزان جرایم و آسیب‌های اجتماعی در آنها قابل توجه باشد.

کریم‌زاده ادامه داد: ویژگی اصلی فضاهای بی‌دفاع شهری، فقدان یا کاهش امکان نظارت اجتماعی و ایجاد امنیت برای وقوع انواع آسیب‌های اجتماعی و جرایم است.

وی به چندین مورد از کم ضرر تا پر ضررترین معضلات فضاهای بی‌دفاع اشاره کرد و گفت: حاشیه‌نشینی، کارتن‌خوابی، گذاشتن زباله، ادرار در فضای باز، تکدی، محل تجمع ولگردان، انواع سرقت‌ها، تعرض به دختران و زنان، و قتل از معضلات فضاهای بی دفاع شهری است.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری به نمونه‌هایی از فضاهای بی دفاع شهری با توجه به ساختار و فرم فیزیکی آنها اشاره کرد و گفت: فضاهای بی‌دفاع ممکن است در تقاطع دو بزرگراه شکل بگیرد، همچنین فضاهای مجاور کاربری‌های بزرگ ولی کم‌رفت و آمد، فضاهای مجاور ساخت و سازهای نیمه‌کاره و رها شده، جنگل‌کاری‌هایی که از یک سو به حاشیه بزرگراه‌ها مجاور و از سوی دیگر فضاهای مسکونی منتهی شده، از جمله فضاهای بی دفاع شهری محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: نبود ارتباط بین فرم و عملکرد فضا، نداشتن متولی یا حضور نداشتن مالک، نبود روشنایی و عدم رؤیت بصری از ویژگی‌های فضاهای بی‌دفاع شهری است. کنج‌ها، زیرگذرها، زیر ‌پله‌ها، ساختمان‌های نیمه تمام، رها شده یا متروکه، طرح‌های در دست اجرا، فضاهای بدون کارکرد یا بدون کارکرد مناسب و سطوح فرو رفته و برآمده به صورت افقی یا عمودی، از فضاهای بی دفاع شهری است.

کد خبر 534533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.