کهنه‌مسائل اصفهان با گفتمان واحد رفع می‌شود/ بودجه ۱۴۰۱ نقطه تغییر ریل در سیاستگذاری شهر

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای رفع موضوعات شهری از گذشته بعضی ریل‌گذاری‌ها شده و خود را ملزم به پایبندی به آن می‌دانیم تا به تدریج تغییر ریل در بودجه ۱۴۰۱ اتفاق افتد و شعار "اصفهان شهر زندگی" با روشن شدن مصادیق خدمت‌رسانی به مردم شهر تحقق یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی صالحی امروز _چهارشنبه ۱۹ آبان‌ماه_ در نشست خبری فصلی سخنگوی شورای شهر اصفهان، اظهار کرد: وحدت و همگرایی بین اعضای دوره ششم شورای شهر به حد مطلوبی ایجاد شده و همگی آبادانی و توسعه شهر اصفهان را مدنظر دارند.

وی تصریح کرد: اکنون ادبیات مشترک میان اعضای شورا شکل گرفته و نتیجه آن در منشور شورای ششم گنجانده شده که به‌زودی رونمایی می‌شود تا نمودی از گفتمان مشترک میان شورا و شهرداری باشد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مجمع نیروهای انقلاب در عین همراهی در زمان انتخابات، اکنون در نقش مطالبه‌گری قرار گرفته و نایب رئیس شورا و شهردار اصفهان چند روز پیش گزارش سه ماهه از عملکرد خود را در برابر اعضای این مجمع ارائه دادند.

وی به دیدار اعضای شورای شهر با آیت‌الله مهدوی نیز اشاره و اضافه کرد: این عضو مجلس خبرگان بر انجام امور با همگرایی بیشتر و پیگیری موضوعات مدنظر مردم تاکید کرده و از منتخبان در شورای شهر و مجلس و بدنه دولت در استان حمایت کرد.

صالحی با تاکید بر اینکه کهنه مسائل اصفهان با شکل‌گیری یک گفتمان واحد رفع خواهد شد، اضافه کرد: برای رفع موضوعات شهری از گذشته بعضی ریل‌گذاری‌ها شده و خود را ملزم به پایبندی به آن می‌دانیم تا به تدریج تغییر ریل در بودجه ۱۴۰۱ اتفاق افتد و شعار "اصفهان شهر زندگی" با روشن شدن مصادیق خدمت‌رسانی به مردم شهر تحقق یابد.

وی از شفافیت و تسهیل فرایندهای اداری به ویژه در صدور پروانه ساخت‌وساز، رفع معضلات تفکیک فیزیکی، بازنگری در تراکم و ارتقا و اصلاح سیستم‌های هوشمند در شهر به عنوان اقداماتی نام برد که شورای شهر آن را پیگیری می‌کند تا آرامش در تمام ارکان شهر جاری شده و به مردم انتقال یابد.

دنبال بگیر و ببند نیستیم

صالحی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایمنا که "موضع شورای شهر در مقابل کانال‌های غیررسمی خبری که اقدام به انتشار مطالب کذب درباره شورا می‌کنند، چیست؟ " گفت: باید همه به این بلوغ برسیم که با رعایت آداب و در چهارچوب‌های قانونی انتقادات را مطرح کنیم و تا زمانی که به کیان شورا آسیبی وارد نشود نیاز به بگیر و ببند نمی‌بینیم چون اگر این کانال بسته شود، کانال دیگری شروع به انتشار مطالب می‌کند.

وی تاکید کرد: باید از یکسو صبر و تحمل مسئول بالا برود و از سوی دیگر رسانه‌ها بتوانند حقوق مخاطب را در انتشار اخبار رعایت کنند؛ به تعداد افراد جامعه برداشت متفاوت وجود دارد و شورا باید خود را در برابر آن‌ها پاسخگو بداند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به سوال دیگر درخصوص سرنوشت مصوبات اجرا نشده شورای پنجم اضافه کرد: هیأت رئیسه شورا همه مصوبات اجرا نشده را احصا کرده که در سازوکار مشخصی این موارد بررسی می‌شود. قرار است فرایندهای قانونگذاری به نحو مطلوبی اصلاح شده و طرح‌های زائد حذف و درباره آن‌هایی که راه فساد را باز می‌گذارد تجدیدنظر شود.

وی اضافه کرد: در دیدار اعضای شورا با آیت‌الله مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان بر بازنگری در طرح‌ها تاکید داشت و شورا نیز این امر را در قالب کمیسیون پایش و نظارت بر مصوبات پیگیری می‌کند تا تجارب دوره گذشته آن دوباره تکرار نشود. بررسی خواهیم کرد که کدام طرح‌ها هنوز اجرا نشده و علت آن چیست؟

صالحی خاطرنشان کرد: تذکر اعضای شورا به شهرداری نیز در ابتدا پاسخ داده نمی‌شد که این رویه پس از اصلاح و از زمانی که نماینده شهردار جدید در شورا مستقر شد، رفع شد و من به‌طور شفاهی پاسخ یکی از تذکراتم را گرفتم و قرار است به‌زودی مکتوب آن نیز به شورا فرستاده شود.

بودجه‌های منافی عدالت اصلاح می‌شود

صالحی اضافه کرد: شورای شهر در بودجه شهرداری مواردی که منافی عدالت بود را اصلاح و بر حفظ ردیف‌های بودجه در مناطق کم‌برخوردار تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد شهری موضوعات اساسی را دنبال کرده و نقش قابل توجهی برای مردم و بخش خصوصی قائل خواهیم شد، افزود: این اقدامات را با صبر و تحمل و برنامه منظم پیش می‌بریم تا بخشی از بار درآمدی را از دوش عوارض ساختمانی برداریم.

صالحی گفت: ۴۵ سازمان، شرکت، دبیرخانه و مجمع هیئت مدیره وجود دارد که هر عضو شورا به‌طور میانگین در ۱۰ مورد آن به عنوان ناظر حضور خواهد داشت.

وی اخذ وام و مشارکت بخش خصوصی برای تکمیل خطوط مترو و رینگ چهارم حفاظتی، واگذاری مشروط سامانه سرای هشت برای تسهیل فرایند خدمات‌رسانی، همکاری با دانشگاه علوم پزشکی برای مدیریت شیوع کرونا و مصوبه ساخت سیال در زمین‌های با متراژ بالا برای تسهیل امور شهروندان در مناطق را دیگر اقدامات شورای ششم شهر از ابتدای فعالیت خود دانست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شورا برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان تاکید داشت که برنامه‌های جشنواره به محلات شهر به‌ویژه محلات کم‌برخوردار برود؛ هرچند جشنواره امسال به نقطه آرمانی نرسید اما گام بلندی برای دسترسی همه کودکان شهر و استفاده از هنرمندان بومی و ظرفیت‌های شهر در آن انجام شد.

وی اضافه کرد: با کمک منتقدین و کارشناسان می‌توان اقدامات سال جاری را از حاشیه جشنواره به اصل آن تبدیل کرد تا برگزاری جشنواره برای شهر ارزش افزوده ایجاد کند.

هم‌آوایی اعضای شورا و نمایندگان مجلس

صالحی تصریح کرد: نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر به همراه دستگاه‌های اجرایی مربوطه به‌طور مشترک مشکلات اصفهان را فریاد خواهند زد چون به نظر می‌رسد این موضوع یکی از نواقص مدیریتی استان است و در جلسات کمیسیون آب و مناطق کم‌برخوردار نبود هم‌آوایی همه مسئولان مشهود است که این کمیسیون سعی در رفع آن دارد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم بگوییم در اصفهان پنج صورت مسئله مشترک داشته و همه دستگاه‌ها به آن ایمان دارند، چنین چیزی وجود ندارد. اکنون مشخص نیست که در حوزه آب و آلودگی هوا کدام موضوع اولویت دارد و این چندصدایی توجه‌ها را از مشکلات اصفهان دور می‌کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: چانه‌زنی‌های ملی برای رفع مشکلات اصفهان با تلاش نمایندگان مجلس و شورا در حال انجام است؛ البته پیش از آن باید گفتمان یکی شده و تغییر پارادایم اتفاق افتد که اولین خروجی آن باید در سفر رئیس جمهور متبلور شود.

وی با بیان اینکه فرونشست با نگاهی کارشناسی، علمی و عملی قابل رفع است، اضافه کرد: نوع پیشرفت و حرکت کالبدی شهر قابل کنترل است و با الزام شورای شهر پهنه‌بندی زمین‌ها در معاونت شهرسازی در حال انجام است تا بتوان با خطرات احتمالی فرونشست مقابله کرد.

صالحی با بیان اینکه کاهش مداخله انسانی دنبال می‌شود تا فرآیندها هوشمند شود، ادامه داد: باید بارگذاری جدید در حریم شهر تعیین تکلیف شود تا مردم دچار اشکال نباشند و خدمت‌رسانی شهرداری نیز در چهارچوب قانون باشد.

آغاز فرایند شفافیت و فساد ستیزی در مدیریت شهری

وی اضافه کرد: باشگاه شهراندیشان در تلاش برای تعامل بیشتر با نخبگان و مردم بوده و جلسات کارشناسی آن نیز علنی و با حضور مدیران گذشته برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: در کمیسیون‌های شورا نیز از اعضای سابق شورای شهر برای انتقال تجربه دعوت شد چون قرار است تجارب را بشنویم اما اینکه کدام را اعمال کنیم، بنا بر سیاست‌های شهر انجام می‌شود زیرا برای کسب تجربه این افراد هزینه شده و باید از این دانش و تجربه استفاده شود.

وی افزود: اعضای شورای شهر هر هفته کمیته‌های نظارتی شرکت می‌کنند که تاکنون تعداد آن به ۱۰ جلسه رسیده است؛ علاوه بر جلسات مردمی اعضای شورا هفت جلسه ملاقات مردمی نیز توسط رئیس شورا برگزار شده است.

صالحی با بیان اینکه از سامانه سوت‌زنی بعد از تصویب طرح شفافیت رونمایی خواهد شد، گفت: این سامانه در سه سطح نظارتی شورا، مجموعه‌های بازرسی شهرداری و سایر دستگاه‌ها اجرایی فعال خواهد بود و ضمانت اجرایی و ارائه گزارش دقیق آن به مردم در سامانه اعمال می‌شود.

وی افزود: در تلاش هستیم تا با کمک مردم بتوانیم به‌جای ساختارهای هیجانی و مداخلات غیرعقلانی، در فرایندی منطقی و معمول با حمایت از سوت‌زن‌ها و صیانت از آبروی افراد در مدیریت شهری، گزارش تخلف و فساد به مرحله اجرا برسد تا شورا در امر مقابله با فساد روسفید شود.

پاسخ به حواشی تکریم و معارفه شهردار اصفهان

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در واکنش به حواشی مراسم تکریم و معارفه شهردار اصفهان، گفت: برای هر اقدامی گذشته و فرایندهایی وجود داشته که بعضی از آن‌ها دچار اشکال است و شورا باید هرکدام را در چهارچوب و سازوکار مشخصی رفع کند.

وی ادامه داد: باید موازین قانونی تکریم و معارفه مانند آنچه در این دوره برای فرم‌های تغییر و تحول از سوی وزارت کشور اتفاق افتاد، رقم بخورد تا در چهارچوب مشخص و با یک شیوه‌نامه همه چیز مشخص و مدون باشد.

صالحی اظهار کرد: حداقل هزینه نسبت به ادوار قبل در این مراسم اتفاق افتاد اما با این حال ممکن است در شروع کار به دلیل نبود همخوانی میان اعضای شورا و مدیریت شهری، مواردی پیش آید که سعی می‌کنیم نقایص را در آینده اصلاح کنیم.

نسبت به بحران آب بی‌تفاوت نیستیم

وی با تاکید بر توجه شورای شهر در اجرای پروژه‌های کلان عمرانی روی زمین مانده، عدالت‌محوری و محله‌محوری در راستای رفع مشکلات اساسی شهر، خاطرنشان کرد: رفتن به سمت بودجه‌های سیاستی و مستمر، سهام‌گردانی، تغییر شیوه‌های مشارکت، اخذ اوراق مالی، صندوق پروژه از جمله اقدامات مدیریت شهری برای افزایش ظرفیت‌های درآمدی شهر خواهد بود.

صالحی ادامه داد: معاونت خدمات شهری برای استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز برنامه داشته و شیرین‌سازی نیز در مرحله تحقیقات است تا بتوانیم حفظ و نگهداشت فضای سبز را به نحو مطلوبی انجام دهیم؛ همچنین در فرایند انتخاب نوع مدیریت‌های پیمان نیز اقداماتی شده است.

وی اضافه کرد: رسیدگی به موضوع آب وظیفه مستقیم شهرداری نیست ولی نمایندگان مردم در شورا نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند و لازم است نسبت به دغدغه مردم کنش و واکنش نشان داده و مطالبه‌گری و رایزنی ملی داشته باشند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری علاوه بر آنکه خود در موضوع آب ذی‌نفع است و به دنبال جمع کردن سایر ذی‌نفعان نیز بوده و قصد دارد تمام آن‌ها را در یک مسیر هم‌راستا کند.

وی ادامه داد: در کمیسیون‌های شورا برای اصفهان پساکرونا به ویژه در حوزه گردشگری برنامه‌ها بررسی و گردشگری داخلی با توجه به ظرفیت‌های شهرداری احیا می‌شود.

صالحی خاطرنشان کرد: لایحه حمایت از اصحاب رسانه فعال شده و شیوه آن را در نشست با مدیران رسانه معین خواهیم کرد.

زیرساخت‌های شهرداری در حمله هکرها آسیب ندید

وی اضافه کرد: در جریان هک شدن پمپ بنزین هیچکدام یک از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شهرداری مثل اصفهان کارت مشکلی نداشت بلکه رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی پس از این اتفاقات برای آن بود که فشار تقاضا روی پمپ بنزین کم شود و شهرداری می‌خواست حق خود را در مسئولیت اجتماعی ایفا کند.

صالحی خاطرنشان کرد: زیرساخت مدیریت شهری و مجاری آسیب‌دیده در جریان هک این سیستم‌ها شناسایی و احتمال اختلال‌ها در آینده بررسی شد؛ پس از آن علی‌رغم پیش‌بینی‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده است.

شورای ششم، شورای همه مردم اصفهان است

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی و اجتماعی برنامه "اصفهان ۱۴۰۵" دچار ضعف بوده و به‌صورت کالبدی طرح‌ریزی شده است، ادامه داد: برنامه جامع نیز دچار موازی‌کاری شده و بین شهرداری و دستگاه‌های استانی به ویژه در بافت فرسوده اختلاف است که امیدواریم تلاش‌ها جمع‌بندی شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: الگوی شهر زندگی توسط شهردار اصفهان شهر هم‌گرا تعریف شده است و اعضای شورا نیز خود را به همه مردم پاسخگو می‌دانند و در باشگاه هم‌اندیشان و انتخاب شهردار این امر محقق شد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد کارآفرینی شهرداری در راستای بهبود کسب‌وکار شهری و افزایش ظرفیت‌ها برای کسب درآمدهای پایدار احیا می‌شود.

آخرین وضعیت ایجاد شهرداری بافت تاریخی اصفهان

صالحی درباره آخرین وضعیت ایجاد شهرداری بافت تاریخی در اصفهان، گفت: اقداماتی در گذشته برای این موضوع شده اما چون یک ساختار جدید است باید بار دیگر کارشناسی شود.

وی اضافه کرد: حفظ و حراست از بافت و مقابله با اشکالات در ساخت‌وسازهای حریم آثار تاریخی باید در تعریف این شهرداری گنجانده شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ویژگی بارز شورای ششم بازتاب نگرانی مردم راجع به موضوعات مختلف بوده و یقیناً اگر قرار باشد ساختاری ایجاد یا پروژه‌ای اجرا شود، باید افکار عمومی نسبت به آن قانع شود.

وی ادامه داد: شفاف‌سازی جشنواره کودک در جلسه کمیسیون تلفیق هفته آینده بررسی و گزارشی از هزینه‌ها، عملکردها و دستاوردهای ادوار گذشته به شورا ارائه می‌شود.

صالحی دلیل تأخیر در ارائه این گزارش را تغییر مدیرکل اداره ارتباطات شهرداری دانست.

استعفایی از صادقیان به شورا ارائه نشده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه انتصاب جدید غلامحسین صادقیان یکی از اعضای شورا قابل بررسی است، افزود: ابتدا باید مشخص شود که شرایط کاری و شخصی این عضو شورا مغایر با قانون است یا خیر و اگر مشخص شد که انتصاب جدید منافاتی با عضویت در شورا ندارد، باید تمایل آقای صادقیان به ادامه دادن بررسی شود.

وی با بیان اینکه شورا تاکنون استعفا و گزارشی از وضعیت این عضو دریافت نکرده است، اظهار کرد: اینکه در صورت کنار رفتن آقای صادقیان از شورای شهر چه کسی و چگونه جایگزین می‌شود در حوزه اختیارات شورا نبوده و مراجع دیگر باید تصمیم بگیرند.

صالحی اضافه کرد: پروژه تئاتر چهارباغ پس از آزادسازی، اکنون در فاز یک بوده و باید طرح‌های آن تصویب شود.

وی گفت: شورا به دنبال تحول در حوزه‌های فرهنگی شهر است و حمایت از اقشار آسیب‌دیده از کرونا مانند هنرمندان را در برنامه دارد.

کد خبر 534462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.