علائم رایج کمبود مواد معدنی در بدن چیست؟

علائم رایج کمبود مواد معدنی در بدن شامل خستگی و ضعف شدید، گرفتگی عضلات و درد مفاصل، ضربان قلب نامنظم، بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن و مشکلات گوارشی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مواد معدنی و مواد مغذی به بهبود عملکرد بدن کمک شایانی می‌کند؛ بنابراین زمانی که میزان مواد معدنی موجود در بدن کاهش پیدا کند، فرد قادر نخواهد بود فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد. بدن انسان به مواد معدنی متنوعی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم نیاز دارد هر کدام از این مواد معدنی نقش خاصی در بدن دارند. با این حال، کمبود هر کدام از مواد معدنی در بدن باعث بروز علائم خاص می‌شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

خستگی و ضعف شدید

کمبود هر نوع ماده معدنی باعث می‌شود افراد احساس خستگی، ضعف و بی حالی شدید داشته باشند. در صورتی که افراد دچار کمبود منیزیم یا کمبود آهن شوند احساس خستگی شدید خواهند داشت و نمی‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند. آهن نقش بسیار مهم و اساسی را در بدن به عهده دارد، این ماده معدنی به تولید هموگلوبین و میوگلوبین کمک می‌کند. هموگلوبین پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون است که اکسیژن را از ریه‌ها به همه اعضای بدن انتقال می‌دهد. میوگلوبین نیز پروتئینی است که اکسیژن مورد نیاز ماهیچه‌ها را فراهم می‌کند؛ بنابراین کاهش میزان آهن موجود در بدن باعث کاهش سطح هموگلوبین می‌شود، این بدان معنا است که اکسیژن کمتری به بافت‌ها و عضلات بدن می‌رسد و فرد انرژی لازم را دریافت نمی‌کند.

گرفتگی عضلات و درد مفاصل

کلسیم نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان و دندان‌ها به عهده دارد و از آن‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این به کنترل رگ‌های خونی، اعصاب و هورمون‌ها کمک می‌کند. کاهش سطح کلسیم بدن باعث بروز مشکلات سلامتی مانند ضعف عضلانی، گرفتگی و درد مفاصل می‌شود. در صورتی که کمبود کلسیم موجود در بدن درمان نشود باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود و خطر ابتلاء به استئوپنی افزایش پیدا می‌کند.

ضربان قلب نامنظم

مواد معدنی مانند منیزیم، آهن و کلسیم نقش مهمی در بدن به عهده دارند و کمبود هر کدام از آن‌ها در بدن باعث ایجاد ضربان قلب نامنظم می‌شوند. زمانی که بدن دچار کمبود آهن می‌شود و با سطح پایین هموگلوبین رو به رو می‌شود، قلب مجبور است برای پمپاژ اکسیژن به اعضای بدن با شدت بیشتری نتپد، بنابراین فرد دچار ضربان قلب نامنظم می‌شود. کمبود منیزیم نیز باعث بروز خطر مشابهی می‌شود. با توجه به اینکه افزایش ضربان قلب یا ضربان قلب نامنظم می‌تواند نشانه بروز بسیاری از بیماری‌ها باشد، افراد باید هنگام بروز آن‌ها به پزشک مراجعه کنند.

بی حسی و سوزن‌سوزن شدن بدن

بی حسی و سوزن‌سوزن شدن بدن نشان دهنده کمبود مواد معدنی است. مؤسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) اعلام کرده است که سوزن‌سوزن شدن بدن می‌تواند نشانه احتمالی کمبود منیزیم باشد. علاوه بر این، کمبود کلسیم در بدن نیز می‌تواند باعث بروز بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان دست شود.

مشکلات گوارشی

کمبود مواد معدنی در بدن باعث بروز مشکلات گوارشی مانند نفخ، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و استفراغ می‌شود. کمبود کلسیم ممکن است منجر به نفخ و دل درد شود، کمبود روی نیز باعث از دست دادن اشتها و استفراغ می‌شود. علاوه بر این، کمبود دیگر مواد معدنی باعث مختل شدن عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و خطر ابتلاء به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

کد خبر 534232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.