تبدیل باشگاه «شهراندیشان» اصفهان به عقل منفصل شهر

در دومین جلسه هم‌اندیشی باشگاه «شهراندیشان» اصفهان بر استفاده از خرد نخبگان در سیاستگذاری بهتر شهر، مشخص بودن نحوه مشارکت شهراندیشان، توجه به سازوکار باشگاهی در تصمیم‌گیری برای شهر و تعیین پاداش برای ارتقای مشارکت‌ها تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: از اهداف مهم این باشگاه گسترش خدمات و ارتقای کیفیت اقدامات در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر برای شهروندان، توسعه فضای تبادل دوسویه، ایجاد اجتماعات تخصصی و تسهیل و تسریع ارتباط خبرگان با تصمیم‌گیران است.

وی با بیان اینکه میان تصمیم‌گیران و جامعه نخبگانی گسست وجود دارد و این افراد روزانه در حال تصمیم‌گیری درباره موضوعات مختلف‌اند، افزود: هر مسئله ابعاد مختلف خاص خود را دارد و باید وارد یک پژوهش اصلی شود لذا برای دوری از محدودیت‌های زمانی و لایه تعاملی مناسب‌تر با پژوهشگران می‌توان از ظرفیت هم‌اندیشان شهر استفاده کرده و با آنها طرح موضوع کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: شورا بخشی از تصمیم گیری‌های خود را با قابلیت فکر فردی پیش برده و لوایح را در مرحله نخست به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع می‌دهد. کمیسیون‌ها اگر احساس کردند که باید یک عمل فکری و پژوهشی روی آن انجام شود، موضوع را به مرکز پژوهش‌های شورای شهر ارجاع می‌دهند که طرح‌ها در مرکز پژوهش‌ها یا از طریق فضای درون سازمانی یا با عقل منفصل پاسخ داده می‌شود؛ برای راه دوم می‌توان از خرد اعضای باشگاه هم‌اندیشان بهره‌مند شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس باید ساختاری را تعریف کنیم که افراد بسته به علایق خود در آن شرکت کرده و با فکر و واکاوی مسئله، موضوعات مربوط را با ایده و راهکارهای مفید مجدد به ما باز گردانند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه فضای تبادل دوسویه در شهر اکثر اوقات محدود است، تصریح کرد: مهم‌ترین امتیازی که به نخبگان شهر می‌توان داد اهمیت و شنیدن صدای آنان است که امیدواریم این تسهیل و تسریع ارتباط در باشگاه شهراندیشان به اجرا برسد.

باشگاه شهراندیشان گام بزرگ با پیشبرد رأی اکثریت است

مرتضی نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در ادامه افزود: باشگاه شهروندی یا هر سازوکار باشگاهی دیگر یک سبک ویژه‌ای از مدیریت است و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت و لوایح مدیریتی و مشارکت طلبی و همکاری راجع به آن ارائه داد.

وی تصریح کرد: بیشتر موضوعات شهر از جنسی است که سلیقه‌های مختلف را در بر دارد لذا استفاده از ظرفیت باشگاه شهراندیشان می‌تواند یک گام بزرگ با پیشبرد رأی اکثریتی باشد.

نصوحی گفت: با ساخت یک پلتفرم و بستر الکترونیکی باید به این مهم دست پیدا کنیم و انتظار داریم که سیاست گذاری و تصمیم‌گیری مجموعه شورای اسلامی شهر اصفهان درست و دقیق باشد.

وی تاکید کرد: این فعالیت به ساختاری مانند شورای سیاست گذاری باشگاه شهروندی لازم دارد تا در عین اینکه شورا اطلاعات کل موضوعات امتیازی را ثبت و ضبط می‌کند معنادار بودن هر بازی و قواعد آن را نیز بررسی و ارائه دهد که این مسئله به روحیه مشارکتی و همکاری باز می‌گردد.

نحوه مشارکت شهراندیشان مشخص باشد

ایمان حجتی، مدیر پیشین ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان افزود: پیش از هر چیز باید از شهروندان به‌طور مشخص و بر اساس علاقه آن‌ها موضوعات پرسیده شده و مشخص باشد که قرار است شهروندان در چه زمینه‌ای مشارکت کنند تا مردم نیز راحت تر بتوانند ایده و نظرات خود را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر باید هر هفته لوایح ارسالی از طرف شهرداری در مورد موضوعاتی که نیاز به تصمیم‌گیری دارد را بررسی کند، بخشی از این لوایح به مرکز پژوهش‌های شورا ارسال می‌شود که می‌توان از ایده‌های باشگاه شهراندیشان در تصویب لوایح استفاده کرد.

حجتی گفت: در شهرداری ابزارهایی وجود دارد که قابل توسعه است، بنابراین مانند نهادهای کوچک باید از این ابزارها حمایت و صیانت شود تا رشد کرده و بتوانند نیازهای شهر را برطرف کنند.

نتیجه باشگاه شهراندیشان ترفیع و ترویج خدمات باشد

بهروز نصرآزادانی، کارشناس سازمان فاوا شهرداری اصفهان اظهار کرد: ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که هدف از نامگذاری باشگاه شهراندیشان، اندیشیدن درباره مسائل شهری است یا صرفاً به قصد باشگاه‌داری این ایده را بررسی می‌کنیم که هرکدام از این ابعاد به موضوعات مختلفی می‌پردازد.

وی افزود: همانطور که از اهداف این باشگاه مشخص است نتیجه‌گیری باید به سمت ترفیع و ترویج خدمات مدیریت شهری برای شهروندان باشد و در ازای فعالیت‌ها و هم اندیشی‌ها می‌توان پاداشی را برای شهروندان در نظر گرفت.

کد خبر 534226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.