شهر پایدار در تمامی ابعاد به توسعه رسیده است

یک دکترای شهرسازی گفت: رویکرد توسعه پایدار، شهری را پایدار می‌خواند که در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی و زیست محیطی توسعه یافته باشد.

حامد اخگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شهرنشینی گسترده طی دهه‌های اخیر موجب شده است تا امروزه بیش از ۷۰ درصد جمعیت دنیا در شهرها زندگی کنند که این خود موجب توسعه و تراکم بیشتر شده و مسائل شهری را پیچیده‌تر کرده است.

وی افزود: امروزه شهرها با مسائل گوناگونی همچون فاصله طبقاتی، آلودگی‌های زیست محیطی، ترافیک، نابرابری و بی عدالتی روبه‌رو هستند و همه این مسائل نیازمند توجه به حوزه‌ها و ابعاد مختلف شهر، و برنامه‌ریزی برای آنها است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: برنامه و طرح‌ریزی به منظور بهبود شرایط و تعیین چشم‌اندازی بهتر از آینده شهر، بدون بهره‌گیری از دیگر علوم ممکن نیست و باید تمامی ابعاد شهر توسط متخصصان علوم شهری در حوزه‌های مختلف مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: شهرهای بزرگ و پر جمعیت امروزی نیازمند برنامه‌های قوی و هدفمند در زمینه اجتماعی و فرهنگی هستند تا هویت شهری بیش از پیش حفظ و تقویت شود لذا توجه صرف به ابعاد کالبدی شهر نمی‌تواند آن شهرسازی پایدار و آرمانی را محقق کند و تا زمانی که مدیران و برنامه‌ریزان شهری به واقع به این مهم پی نبردند، نمی‌توان چندان به آینده‌ای روشن از شهرها امیدوار بود.

اخگر ادامه داد: مسائل اجتماعی و فرهنگی پیش زمینه است و چنانچه برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه‌ها انجام شود، قطعاً دستیابی به اهداف مورد نظر نیز امکان‌پذیرتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: رویکرد توسعه پایدار که امروزه مورد توجه همه دنیا از جمله جامعه شهری قرار گرفته است، بر همین نکته تاکید دارد و شهری را پایدار می‌خواند که در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، کالبدی و زیست محیطی توسعه یافته باشد؛ اگرچه دستیابی به این هدف در ابتدا دور از ذهن و آرمانی به نظر می‌رسد، اما بسیاری از شهرهای دنیا با گام‌های کوچک و هدفمند تا حد زیادی به این مهم دست پیدا کرده‌اند.

این دکترای شهرسازی گفت: شهرسازان و برنامه‌ریزان به عنوان طرح ریزان شهر نقش مهمی در تحلیل وضع موجود، تعیین اهداف و تدوین راهکارهای مؤثر دارند تا بتوان در بازه زمانی مشخص به توسعه پایدار شهری دست پیدا کرد.

کد خبر 534214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.