بورس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکسته و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند صعودی تداوم یابد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _دوشنبه ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد سه هزار و ۴۹۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۳۴ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد ۲۳۷ واحدی در سطح ۳۸۴ هزار و ۹۲۹ قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۲۴ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۰۶ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۲۸ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۲۳۱ واحد رسید.

بورس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۸ هزار و ۸۷۰ و ۵۷ هزار و ۴۴۸ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۹ میلیارد و ۷۶ و دو میلیارد و ۳۹۹ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکسته و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند صعودی تداوم یابد.

بورس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

درآمد حاصل از بورس معاف از مالیات است

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: اخذ مالیات از محل درآمدهای حاصل از فعالیت در بورس، منتفی است.

چهار درخواست بورسی بخش خصوصی از دولت

نمایندگان بخش‌خصوصی در هفتمین گردهمایی مجازی خود در کمیسیون بازار پول و سرمایه در حضور نمایندگانی از سازمان بورس و فرابورس، ضمن بیان توقعات خود از بازار سرمایه، پیشنهاداتی برای بهبود سازوکارهای این بازار ارائه کردند. توسعه بازار سرمایه، تسهیل ورود شرکت‌ها به این بازار، حذف قیمت گذاری دستوری و آگاهی بخشی به بازیگران بازار سرمایه از مهمترین مطالبات مطرح شده در این نشست بود.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو باید لغو شود

سید حسین حجتی رئیس سازمان حراست کل کشور و معاون وزیر اطلاعات در بازدید از شرکت ایران خودرو تاکید کرد: سازمان حراست کل کشور از تمام ظرفیت‌های خود برای اصلاح قیمت گذاری خودرو و رفع موانع تولید استفاده خواهد کرد.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل تولید، قیمت‌گذاری دستوری است به طوری که اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار سبب ایجاد رانت و فساد شده و این امر باید اصلاح شود.

ثبات، کلیدی‌ترین نکته در بازار سرمایه است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه مشترک با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد: مهم‌ترین عاملی که به نگرانی‌ها در بازار سرمایه دامن می‌زند، بی ثباتی است و البته این در حالی است که متغیرهای کلان بازار سرمایه در شرایط مطلوبی است. با این وجود امیدوارم با حضور دکتر صالح آبادی در کسوت ریاست کلی بانک مرکزی زبان مشترک بین هر دو بازار بهبود یابد.

وی افزود: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه حدود هشت هزار هزار میلیارد تومان است و کوچک‌ترین تغییری در آن حائز بسیار اهمیت و در حوزه بسیار گسترده، اثرگذار خواهد بود در همین راستا، تشکیل شورای ثبات مالی یک ضرورت است و در حال حاضر، خلأ چنین شورایی، به وضوح احساس می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: موضوعاتی همچون نرخ ارز و نرخ تسعیر، نرخ سود بین بانکی و انتشار اوراق دولت، از جمله موضوعات حائز اهمیت برای بازار سرمایه است.

عشقی در ادامه گفت: در حال حاضر حجم و تنوع بازار سرمایه به گونه‌ای است که در تمام حوزه‌ها فعال است و فکر می‌کنم هیچ تصمیمی در دولت اتخاذ نمی‌شود، مگر اینکه با بازار سرمایه مرتبط باشد و امیدوارم تشکیل مشترک بین بانک مرکزی و سازمان بورس در این باره راهگشا باشند.

اخبار شرکت‌ها

غشاذر: شرکت شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۱۸۱ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵۵ درصد افزایش داشته است.«غشاذر» با سرمایه ثبت شده یک میلیون و ۲۳۲ هزار و ۴۲۳ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۲۲ هزار و ۸۳۳ میلیون ریال سود محقق کرده است.

گسترپارس: بپیوند، افشای اطلاعات با اهمیت: (سایر اطلاعات بااهمیت - تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص تهاتر مالیات- گروه ب) منتهی به سال مالی ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ شرکت شرکت برق و انرژی پیوند گسترپارس

شرح رویداد: هیأت وزیران به استناد بند (پ) ماده (۲) و ماده (۳) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور -مصوب ۱۳۹۴ با مطالبات شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس از شرکت مدیریت شبکه برق ایران با بدهی شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس به سازمان امور مالیاتی (اداره کل مودیان بزرگ) به مبلغ ۲۱۹،۳۲۵ میلیون ریال موافقت نمودند.

غگلستا: شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان در دوره شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۳۴۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۷ درصد افزایش داشته است.«غگلستا» با سرمایه ثبت شده ۵۲۹ هزار و ۲۴۸ میلیون ریال طی عملکرد شش ماهه منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۸۱ هزار و ۷۹۷ میلیون ریال سود محقق کرده است.

تاصیکو، افشای اطلاعات با اهمیت: (توثیق یا مسدود کردن سهام ناشر متعلق به سهامدار عمده - گروه ب) منتهی به سال مالی ۱۴۰۱/۰۲/۳۱ شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین

بورس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار جهان

پروپیلن: قیمت پروپیلن CFR چین در این هفته به دلیل مشکل در تولید صنعت پایین دستی این ماده یعنی PP با کاهش ۱۵ دلار در هر تن روبرو شد و به هزار و ۵۱ دلار در هر تن رسید. همانطور که S&P Global Platts گزارش کرده بود دولت چین جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای صنایعی را که از زغال سنگ برای تولید برق استفاده می‌کنند ملزم به کاهش تولید و یا تعطیلی کرده است. به همین جهت چینی‌ها مواد اولیه پروپیلن خود را در بازار نقدی می‌فروشند که این باعث کاهش قیمت پروپیلن داخلی و واردات شده است.

پلی اتیلن سبک خطی: پلی اتیلن سبک خطی CFR شرق آسیا در هفته گذشته ۴۰ دلار کاهش قیمتی داشت و به هزار و ۲۱۰ دلار در هر تن رسید. عمده ی سفارشات فروش در قیمت هزار و ۲۵۰ دلار و عمده سفارشات خرید در قیمت هزار و ۱۵۰ دلار ارائه شده بود. قیمت محصول در CFR جنوب شرق آسیا در هزار و ۳۲۰ دلار در تن پایدار ماند. حجم معاملات در این منطقه پایین بود. در اروپا اما نرخ‌ها به علت کمبود عرضه، صعودی بود. عرضه‌ی پلی اتیلن سبک خطی از سایر گریدهای پلی اتیلن، با کمبود بیشتری همراه بود. فقدان واردات موجب شده که در برخی محصولات مثل C6 خریداران هر قیمتی را قبول کنند. فعالان بازار معتقدند که موجودی انبار در ژانویه پایین ر از این هم خواهد آمد. قراردادهای محموله‌های نوامبر در شمال شرق اروپا در حدود قیمت هزار و ۲۸۲ دلار بسته شده که نسبت به اکتبر ۹۲ دلار رشد نشان می‌دهد.

اوره: اوره همچنان در مسیر صعود در حال حرکت است. قیمت‌های جهانی با توجه به تنگناهای موجود در هند افزایش پیدا کرده است. سطح تقاضای هند برای واردات اوره یک چالش جدی برای بازار این محصول است. در بازار داخلی چین با توجه به محدود کردن قیمت زغال‌سنگ، قیمت اوره نیز کاهش پیدا کرد. انتظار می‌رود عرضه زغال سنگ بهبود پیدا کند و منجر به کاهش هزینه‌های تولید اوره شود. روسیه از یکم دسامبر ۲۰۲۱ تا ۳۱ می ۲۰۲۲، به علت تقاضای داخلی، محدودیت‌های صادراتی اعمال کرده است. تقاضا تا تندر بعدی هند انتظار می‌رود با ثبات باقی بماند و فروش برای تحویل در نیمه اول ۲۰۲۲ نیز انتظار می‌رود که افزایش پیدا کند. بحران انرژی همچنان یک چالش برای بازار اوره است. علی‌رغم اینکه صادرات گاز طبیعی روسیه افزایش پیدا کرده اما قیمت گاز طبیعی همچنان در سطح بالایی قرار دارد و منجر به افزایش هزینه‌های تولید اوره شده است.

نفت: قیمت نفت از مقاومت محدوده ۸۵.۵ دلار در ۲۰۱۸ نتوانست عبور کند و در دو هفته اخیر زیر این مقاومت در حال نوسان است اگرچه فشار نزولی در بازار این محصول نیز در حدی نبوده که از محدوده ۸۰ دلار پایین‌تر بیاید. قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه در واکنش به نشست اوپک پلاس کاهش پیدا کرد. در این نشست بر اساس توافق قبلی به افزایش ۴۰۰ هزار بشکه در روز رأی دادند. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که اوپک پلاس توازن عرضه و تقاضا را از نزدیک دنبال می‌کند و می‌خواهد ثبات در بازار برقرار باشد.

ذخایر نفت آمریکا (شامل ذخایر استراتژیک) در هفته گذشته ۳.۳ میلیون بشکه هفته پیدا کرد که بیشتر از انتظارات بود. ذخایر نفت آمریکا در حال حاضر ۴۳۴.۱ میلیون بشکه است که شش درصد زیر متوسط پنج سال اخیر قرار دارد. واردات نفت خام آمریکا در هفته گذشته به طور متوسط ۶.۲ میلیون بشکه در روز بوده که افت ۸۳ هزار بشکه‌ی نسبت به هفته ماقبل داشته است. در چهار هفته گذشته، واردات نفت خام به طور متوسط ۶.۱ میلیون بشکه بوده که ۱۴.۹ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 534090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.