فرونشست زمین در ۶۰۹ دشت ایران/ نباید فرونشست زمین را قومی کنیم

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: در حال حاضر در ۶۰۹ دشت ایران فرونشست اتفاق افتاده و ۴۱۰ دشت شرایط بحرانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی بیت اللهی صبح امروز _دوشنبه ۱۷ آبان ماه_ در نشست بررسی وضعیت فرونشست زمین در جهان و ایران و ارائه راهکارهای مقابله با آن، اظهار کرد: در مقایسه پدیده فرونشست زمین با زلزله باید گفت که فرونشست در هر روز رخ می‌دهد و قابل پیشگیری و کنترل است، اما کنترل وقوع زلزله دست انسان نیست و لایه‌های زمین با تنش بالا از هم گسیخته می‌شود و در واقع هیچ دانشی برای کنترل وقوع زلزله نداریم.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت گسترش فرونشست از شرق تا غرب کره زمین از سواحل ژاپن، اندونزی، بخش شرقی چین تا سواحل شرق و غرب آمریکا اتفاق افتاده است که وسعت اثر تغییرات اقلیمی آن میلیون‌ها برابر زلزله است.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: زلزله بعد تخریبی و تلفات جانی محسوس دارد، اما فرونشست زمین محسوس نیست و وقتی به حد بحران رسید، نمایان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه مسئولان شهری و استانی را جلب کنیم تا محیط قابل زیست و پایدار برای آیندگان به ارث بگذاریم، گفت: در این راستا ایجاد همگرایی بسیار مهم است؛ کسانی که به فرونشست زمین اهمیت می‌دهند، نباید درباره این موضوع تقابل داشته باشند، نباید فرونشست زمین اصفهان را قومی کنیم، زیرا پدیده‌ای ملی است و باید در ظرف ملی تعریف شود.

بیت‌اللهی با بیان اینکه باید اصفهان را الگو و نمونه شهرهای جهان در راستای غلبه بر فرونشست زمین معرفی کنیم، افزود: باید نگاهی امیدوارانه به مردم بدهیم و اطمینان داشته باشیم فرونشست قابل کنترل است؛ ۲۰۰ مرجع پالایش شده برای فرونشست وجود دارد و برای کنترل آن، دستگاه‌ها می‌توانند کانون همگرایی باشند.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه مقررات ملی در موضوع فرونشست زمین داریم که با برنامه‌ریزی مطلوب اصفهان می‌تواند به عنوان پایلوت این آئین‌نامه در سه بعد کنترل خطر، کنترل آثار فرونشست و تاب آوری المان‌ها باشد، اظهار کرد: با نگاهی امیدوارانه به آینده باید گفتمان مدیریتی و کارشناسی در نقطه‌ای برای مقابله با فرونشست همگرا شود، باید در مقابله با فرونشست سرآمد شویم تا نام اصفهان الگوی شهرهای تگزاس، توکیو و شانگ‌های شود.

وی با تاکید بر اینکه تاریخ اصفهان، تاریخ ملی است، تاکید کرد: اگر آثار تاریخی ما آسیب ببیند، نمی‌توانیم برای آنها اقدامی انجام دهیم، بنابراین باید برای حفظ آنها تلاش کرد.

بیت‌اللهی ادامه داد: یک سوم میانگین جهانی بارندگی داریم به شدت کشور ما با کمبود آب مواجه شده که در اقتصاد تأثیرگذار است، زیرا ۳۳ درصد اقتصاد ما به کشاورزی وابسته است.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد اراضی کشور ما به شدت خشک است، افزود: حدود ۷۳۵ هزار حلقه چاه و رشته قنات داریم که ۴۰۰ هزار حلقه چاه کشاورزی است و ۶۶ درصد آب کشاورزی ما از منابع آب‌های زیرزمینی تأمین می‌شود که تغییر اقلیم فشار زیادی به آنها وارد کرده است.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: طبق آمار در طول ۴۵ سال اخیر ای. سی (املاح آب) متوسط آب‌های زیرزمینی از دو هزار سانتی‌متر به ۴۵۰۰ سانتی‌متر افزایش یافته و در حال حاضر در ۶۰۹ دشت ایران فرونشست اتفاق افتاده و ۴۱۰ دشت شرایط بحرانی دارد.

وی با بیان اینکه استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و تهران ریسک بالایی در فرونشست دارد و از نظر قرارگیری شهر و کلانشهر استان اصفهان در مرتبه بالاتری قرار گرفته است، گفت: برای کنترل وقوع پدیده فرونشست تاب‌آور کردن المان‌های واقع در معرض خطر فرونشست زمین همچنین کنترل آثار مخرب فرونشست زمین بسیار مهم است.

بیت‌اللهی تصریح کرد: پیشنهاد مطرح در این باره تدوین مقررات ملی کاهش خطرات فرونشست زمین در ایران و اینکه شهر اصفهان به عنوان پایلوت اجرایی مقررات باشد، مورد توجه است.

کد خبر 534084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.