سابقه وقوع۴۳ حادثه و مخاطره در استان اصفهان/طرح هدایت روان آب‌ها در حال مطالعه است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مطالعات خطرپذیری انجام و مشخص شده که ۴۳ حادثه و مخاطره در این استان سابقه وقوع داشته است، برای هر شهرستان پهنه خطرپذیری تهیه شده است. طرح هدایت و جمع‌آوری روان آب‌ها در حال مطالعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور شیشه فروش امروز _دوشنبه ۱۷ آبان_ در نشست بررسی وضعیت فرونشست زمین در جهان و ایران و ارائه راهکارهای مقابله با آن، اظهار کرد: در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیم، سران کشورها گردهم آمدند چرا که انتشار گازهای گلخانه‌ای طی سال‌های گذشته توسط کشورهای به ظاهر توسعه یافته باعث شده شرایط آتش‌سوزی گسترده جنگل‌ها را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه اخیراً خشکسالی‌های زیادی در خاورمیانه به وقوع پیوسته است، تصریح کرد: استان ما از ۲۰ سال گذشته درگیر شرایط کم آبی شده و تغییر بارش‌ها از برف به باران تأمل برانگیز شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان میزان بارش‌ها در سال گذشته ۴۰ درصد سال کاهش یافت گفت: زاینده‌رود از ۱۳ ماه پیش خشک شده است که تشدید کانون‌های گرد و غبار را به همراه داشته است و در فصل تابستان نیز آلودگی هوا به خاطر خیزش کانون‌های گرد و غبار را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان مطالعات خطرپذیری انجام و مشخص شده که ۴۳ حادثه و مخاطره در این استان سابقه وقوع داشته است، افزود: برای هر شهرستان پهنه خطرپذیری تهیه شده است.

شیشه فروش ادامه داد: حوزه مدیریت بحران در شهرها به عهده شهردار، در روستاها بر عهده دهیار در شهرستان بر عهده فرماندار به عنوان رئیس شورای مدیریت بحران مشخص شده است.

وی تاکید کرد: بر اساس قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده هر دستگاه از جمله شهرداری مکلف است بر اساس قانون مخاطرات پیرامون را شناسایی و ضریب آسیب‌پذیری را مشخص و استراتژی مشخص کوتاه و بلندمدت برای گذر از شرایط تبیین کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه قانون درباره فرونشست زمین، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها را مکلف کرده تا ارزیابی خطر و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند، گفت: در شرایط کرونایی محور و فرماندهی میدان بر عهده وزارت بهداشت بود، اما سایر دستگاه‌ها کمک کردند تا از شرایط سخت عبور کنیم؛ در موضوع فرونشست زمین نیز دستگاه‌های متولی شناسایی شدند و باید استراتژی و دستورالعمل‌هایی ارائه کنند و سایر دستگاه‌ها نیز در این مسیر همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: طرح هدایت و جمع‌آوری روان آب‌ها در حال مطالعه است؛ البته در موضوع فرونشست برای هر یک از حوادث یک استراتژی وجود دارد.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: جلسه امروز برای استراتژی تاب‌آوری شهری در برابر فرونشست زمین برگزار شده تا تمام دستگاه‌ها به خدمت گرفته است تا از ظرفیت آنها استفاده شود؛ چرا که می‌توان با برنامه‌ریزی این مسائل را حل کرد.

کد خبر 534075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.