توسعه اقتصاد شهر در گرو بازیافت پسماندهای شهری است

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: کشور ما می‌تواند با یک برنامه‌ریزی صحیح و به‌کارگیری مدیران هوشمند و با تجربه در حوزه بازیافت پسماندها از مبدا، لرزه‌ای در حد شش ریشتر برای صنعت بازیافت در کشور ایجاد کند و این صنعت را به بخش تولید و موتور محرک اقتصادی ایران گره بزند.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بازیافت، اگرچه به نظر بسیاری از شهروندان مفهومی مدرن دارد که با زندگی شهرنشینی امروزی پیوند خورده است اما تاریخچه‌ای طولانی دارد؛ سابقه‌ای نزدیک به یک قرن که با پیشرفت‌های نظام دفع زباله شهری در پایتخت پیوند خورده است.

وی افزود: بازیافت صنعتی در ایران سابقه‌ای ۶۰ ساله دارد. شهرها که شلوغ شدند و زباله تولیدی در منازل که افزایش یافت، تولید کود کمپوست از پسماند تر هم به‌صرفه شد.

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: بر اساس برخی آمار حدودی اعلام شده؛ در تهران تولید ۱۱ هزار تن پسماند عادی به صورت روزانه، در اصفهان هزار تُن و در شهر گردشگری قزوین روزانه ۷۰۰ تن زباله تولید می‌شود که دفن و یا از بین بردن آن مخاطرات زیست محیطی فراوانی را به دنبال دارد. در فعالیت جدید و پسندیده سازمان پسماند اصفهان از پسماند تر و خشک «برق» تولید می‌شود.

طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه تولید انرژی از پسماند، یکی از تکنولوژی‌های نوینی است که امروزه در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه کرد: تاکنون مطالعات لازم انجام گرفته و تکنولوژی‌های مناسب مشخص شده‌اند؛ اما هنوز کاری برای تولید برق از پسماند در شهر تهران، اصفهان و قزوین به صورت جدی صورت نگرفته است، بنابراین خرید تجهیزات لازم به میلیاردها تومان پول احتیاج دارد که با توجه به شرایط فعلی شهرداری‌ها، امکان خرید این تجهیزات وجود ندارد.‌

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها موظف هستند، برنامه‌های خود را در مورد تفکیک زباله از مبدا ارائه دهند، گفت: پسماندها می‌توانند بخشی از تولیدات داخلی را بر عهده بگیرند و در این میان شرکت‌های دانش بنیان و صاحبان ایده باید پیشنهادات خود را در زمینه ارائه فناوری و یا ایده‌های خلاق در زمینه تعامل با سازمان مدیریت پسماند کشور از طریق مرکز مدیریت خلاقیت و فناوری‌های نوین ارائه کنند.

دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: همانطور که دنیا با صنایع پیشرفته، غذا تولید می‌کند و بخش کشاورزی هم صنعتی شده است و دور ریز کمتری نسبت به ایران را در سال تجربه می‌کند. کشور ما نیز می‌تواند با یک برنامه‌ریزی صحیح و به‌کارگیری از مدیران هوشمند و با تجربه در حوزه بازیافت پسماندها از مبدا لرزه‌ای در حد شش ریشتر برای صنعت بازیافت در کشور ایجاد کند و این صنعت را به بخش تولید و موتور محرک اقتصادی ایران گره بزند.

کد خبر 534018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.