شهرهای تاب‌آور؛ راه‌حلی برای سازگاری با اثرات تغییر اقلیم

با توجه به اهمیت موضوع شهرسازی، هشتم نوامبر مصادف با ۱۷ آبان ماه تحت عنوان روز جهانی شهرسازی نامگذاری شده است؛ روزی ویژه برای بازشناسی و ارتقای جایگاه برنامه‌ریزی در شکل دهی به جوامع سرزنده.

به گزارش ایمنا و بر اساس یادداشتی از وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان، شهرسازی با حفظ رسالت گذشته خود مبتنی بر آماده کردن محیط مصنوع با شرایط کیفی بالا، اکنون با مجموعه چالش‌ها و مسائلی مواجه است که این چشم‌انداز را به مخاطره می‌اندازد، پدیده تغییر اقلیم و افزایش دمای کره زمین از مهمترین این چالش‌ها است.

در حال حاضر تغییر اقلیم و اثرات آن بخش گسترده‌ای از مسائل شهری و شهرنشینی را به خود اختصاص داده است. شهرنشینی با تغییر در شیوه‌های مصرف انرژی به دلیل افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای موجب تغییر اقلیم شده است. البته با توجه به افزایش خطرات و عدم قطعیت مربوط به تغییر اقلیم، روز به روز توجه بیشتری به موضوع سازگاری و یا استراتژی‌هایی معطوف می‌شود که تا حد امکان انسان را به مقاومت و پایداری در مقابل این پدیده یعنی تغییر اقلیم، قادر می‌سازد.

شهرهای امروزی با مشکلات متعددی مواجه هستند که پایداری آنها را به خطر انداخته است و این شهرها نیازمند انتخاب رویکرد شهر تاب‌آور هستند که انعطاف پذیری شهری به تأثیر تغییرات اقلیمی از جمله جنبه‌های بهداشت و ایمنی، امنیت غذایی و تأمین انرژی را شامل می‌شود. بسیاری از شهرها به علت موقعیت و مکان فضایی خود در معرض مخاطره هستند از این رو در برنامه‌ریزی و توسعه این شهرها باید کاهش آسیب‌پذیری و افزایش قابلیت انعطاف پذیری را در برابر تهدیدات پیش رو در نظر گرفت. بنابراین تغییرات اقلیمی، می‌تواند پیش‌بینی شود که در این راستا توسعه باید آگاهانه در رابطه با تغییرات و مخاطرات مورد انتظار برنامه‌ریزی شود.

با توجه به اهمیت موضوع شهرسازی، هشتم نوامبر مصادف با ۱۷ آبان تحت عنوان روز جهانی شهرسازی نامگذاری شده است؛ روزی ویژه برای بازشناسی و ارتقای جایگاه برنامه‌ریزی در شکل دهی به جوامع سرزنده؛ در واقع این روز، روز ویژه‌ای است تا در مواجهه با مشکلات زیست محیطی در مسیر توسعه پایدار شهرها برنامه‌ریزی کنیم.

در این راستا آئین گرامیداشت روز جهانی شهرسازی همه ساله با هدف ارتقای سطح دانش شهرسازی، ایجاد زمینه تقویت ارتباطات شهرسازان محافل مختلف شهرسازی کشور و ارتقای سطح آگاهی و دانش مدیران شهری برگزار می‌شود. معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان نیز تلاش کرده، در ادامه برگزاری سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری همزمان با روز جهانی شهرسازی، شصت و نهمین (۶۹) نشست تخصصی با عنوان «بررسی وضعیت فرونشست زمین در جهان و ایران و ارائه راهکارهای مقابله با آن» در راستای شعار روز جهانی شهرسازی که «سازگاری شهرها برای تاب‌آوری در برابر تغییرات اقلیمی» است را برگزار کند.

کد خبر 533977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.