بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکست و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند شاخص در ادامه صعودی باشد.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _یکشنبه ۱۶ آبان ماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۹ هزار و ۶۸۹ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۵۵۸ واحدی در سطح ۳۸۴ هزار و ۶۹۶ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۶۷ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۴۰ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۲۸ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۲۳۱ واحد رسید.

بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۷۸ هزار و ۴۲۷ و ۲۹ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۱۳ میلیارد و ۷۶ و دو میلیارد و ۴۲۰ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

شاخص مقاومت داینامیک پیش روی خود را شکست و به سطح شکسته شده پولبک زد، پیش بینی می‌شود روند شاخص در ادامه صعودی باشد.

بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شفاف سازی وبملت

بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار بازار

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس خبر عرضه خودرو در بورس را رد کرد

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، گفت: در جلسه سه‌شنبه کمیسیون صنایع مقرر شد که تا جلسه یکشنبه یعنی امروز، رفع ابهامات شورای نگهبان که توسط کمیته صنایع تهیه شده به کمیسیون ارجاع داده شود. ممکن است امروز در کمیسیون اصلاحات نهایی شود که در غیر این صورت به جلسه سه‌شنبه منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: ما در مورد عرضه خودرو در بورس مطلبی نشنیده‌ایم. سازمان بورس چرا باید چنین موضوعی را اعلام کند یا حتی بگوید قیمت افزایش می‌یابد؟ وزارتخانه تاکنون چنین موضوعی را به ما اعلام نکرده است.

محمد هادی سلیمی زاده، مدیر جدید روابط عمومی سازمان بورس شد

گفته می‌شود محمدهادی سلیمی زاده، صبح امروز ۱۶ آبان ۱۴۰۰، به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس منصوب شده است. وی که جایگزین سارا علیاری در این سمت شده مسئولیت مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه تهران را در کارنامه خود داشته و در حوزه مستند سازی نیز به فعالیت پرداخته است. سلیمی زاده دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد علوم اقتصادی دانشگاه تهران است که در حوزه رسانه و اقتصاد عمومی فعالیت داشته است. لازم به ذکر است مدیر جدید روابط عمومی سازمان بورس متولد سال ۱۳۶۸ بوده و در یک اثر سینمایی نیز به عنوان تهیه کننده به فعالیت پرداخته است.

سیمان صدر نشین معاملات بورس کالای ایران

تالار سیمان بورس کالای ایران روز شنبه ۱۵ آبان ماه، میزبان دادوستد ۸۷۳ هزار و ۳۵۵ تن سیمان بود. امروز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز شش هزار و ۶۰۰ تن ورق فولادی و دو هزار و ۴۰۲ تن میلگرد معامله شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالا هم در این روز میزبان معامله ۱۲ هزار و ۹۳۱ تن مواد شیمیایی، سه هزار و ۲۰۳ تن مواد پلیمری، هزار و ۹۰۰ تن وکیوم باتوم، ۵۰۰ تن گوگرد و ۷۵ تن قیر بود.

اخبار شرکت‌ها

حسیر: پذیرش سهام شرکت پرتو بار فرابر خلیج فارس (شرکت فرعی) در بازار دوم فرابورس و عرضه مشروط به انجام اقدامات مذکور در نامه شرکت فرابورس ایران است.

کگهر: طبق اعلام رسمی وزارت نیرو مبنی بر کمبود ۱۵ هزار مگاوات برق در کشور و از آنجا که برق یکی از مهمترین ابزارهای تولید در صنایع بزرگ و کوچک و طبق تکلیف وزارت محترم صمت مبنی بر اینکه شرکت‌های صنعتی و معدنی مکلف به سرمایه گذاری در این حوزه جهت تأمین مصارف خود است. لذا این شرکت پس بررسی‌های فراوان اقدام به تملیک ۱۰۰ درصد سهام شرکت پرتو انرژی آذر ارس دارنده مجوز ساخت نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات در منطقه آزاد ارس به قیمت ۳۵۰ میلیارد تومان است.

وکار: مجوز تأسیس یک شرکت تأمین سرمایه و یک صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازار گردانی از بانک مرکزی اخذ شد.

کالا: مدیریت نظارت بر بورس‌ها در خصوص اجرای بند پنج، ۷۲۵ امین صورتجلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با ادغام نمادهای معاملاتی بورس‌ها، اعلام کرد: مقرر شده است در راستای اجرای تدریجی مصوبه مزبور و در مرحله دوم، پنج درصد از سهام بورس کالا متعلق به سهامداران دسته نهادهای مالی و فعلان به دسته سایر اشخاص (نماد کالا) انتقال و قابلیت معامله برای آنها در نماد کالا فراهم شود.

کزغال: شرکت از بهره برداری از مدار جدید، ضمن بازیابی سالیانه ۶۵ هزار تنی کنسانتره زغال‌سنگ، منجر به کاهش مصارف سالیانه آب، مگنتیت، گازوئیل، کفساز و فلوکولانت در مدار تغلیظ کارخانه زغال‌شویی طبس می‌شود. مبلغ کل سرمایه گذاری جهت راه اندازی طرح پروژه تغلیظ کارخانه زغال‌شویی ۳۶ میلیارد تومان است.

اخبار بازار جهانی

مس: شرایط بکواردیشن (بالاتر بودن قیمت‌های نقدی نسبت به آتی) همچنان در بورس فلزات لندن برقرار است. در معاملات دیروز در حالی که قیمت معاملات نقدی ۹ هزار و ۷۳۹ دلار بود، معاملات آتی در قیمت ۹ هزار و ۴۲۵ دلار انجام شد. شرایط بکورادیشن زمانی به وجود می‌آید که انتظار می‌رود قیمت‌های نقدی مس کاهش پیدا کند. قیمت مس در هفته گذشته با حدود ۴۰ دلار کاهش به ۹ هزار و ۴۹۹ دلار رسید. تولید مس پرو در سپتامبر ۲۰۲۱ در مقایسه با سپتامبر سال گذشته، حدود ۱۷.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. تولید سایر فلزات از جمله روی و آلومینیوم کاهش پیدا کرده است. از ژانویه تا سپتامبر تولید مس به ۱.۶۸ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۰.۹ درصد افزایش پیدا کرده است. بازار قراضه مس به نظر می‌رسد در توازن عرضه و تقاضا به سر می‌برد. حجم تجارت مس در بازار آمریکا در توازن عرضه و تقاضا به سر می‌برد اگرچه سطح تجارت کاهش پیدا کرده است.

اتیلن: اتیلن آسیا در هفته گذشته با افت ۳۰ دلاری به هزار و ۸۶ دلار رسید، قیمت اتیلن جنوب شرق آسیا در هفته گذشته در سایه قیمت‌های پایین بالادست و تقاضای ضعیف پایین دست با افت ۳۰ دلاری به هزار و ۸۶ دلار رسید. تقاضای محصولات پایین دستی از جمله پلی اتیلن، پی وی سی و منو اتیلن گلایکول ضعیف بوده که بر روی تقاضای خرید اتیلن نیز تأثیرگذار بوده است. بیشتر خریداران به دلیل کاهش نرخ عملیاتی تولید نیازی به خرید بیشتر نداشته و همین موضوع از تقاضای خرید اتیلن کاسته است. کاهش قیمت بالادست نیز فروشندگان را به ارائه قیمت‌های پایین‌تر ترغیب کرده است. فعالان بازار همچنان با مشکلات بارگیری در بنادر درگیر هستند.

سنگ آهن: افت ۱۴ دلاری سنگ آهن چین در هفته گذشته تا سطح ۹۳ دلار

افزایش ٢.٣ میلیون تنی موجودی سنگ آهن در ٣٥ بندر اصلی چین و افزایش آن به رکورد ١٤٥.١٢ میلیون تن بهای سنگ آهن را تحت فشار قرار داده و باعث نزول آن شده است. همچنین هزینه حمل دریایی سنگ آهن از مبادی اصلی مانند برزیل و استرالیا به سرعت در حال کاهش بوده و عامل فشار بر قیمت سنگ آهن شده است. هزینه حمل ۱۷۰ هزار تن سنگ آهن از مبدا برزیل به حوالی ۲۵ دلار و از مبدا استرالیا به حوالی ۱۰ دلار رسیده است. مای استیل گلوبال نوشته قیمت میلگرد داخلی چین از ۱۱ اکتبر با نگرانی فزاینده در مورد تقاضای فولاد این کشور و حمایت اندک از قیمت‌های مواد اولیه فولادسازی از جمله سنگ آهن، روند نزولی داشته است. رکود جدی در قیمت میلگرد و سنگ آهن در دوم نوامبر نشانه واضحی بود که نگرانی بازار را تأیید کرد و نشان داد زمستان به بازار فولاد چین رسیده است.

نقشه بازار بورس

بورس امروز یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 533922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.