از سگ‌های بلاصاحب تا وانت‌بارها؛ خدمات شهری تبریز زیر ذره‌بین شورا

بیست و سومین جلسه ششمین دوره شورای شهر تبریز با بررسی گزارش عملکرد کمیسیون محیط زیست شورا و معاونت خدمات شهری شهرداری تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از تبریز، رسول برگی؛ رئیس شورای شهر تبریز با تبریک موفقیت سپاه پاسداران در مقابل ناوگان آمریکا گفت: سپاه بار دیگر هیمنه آمریکا را شکست و با پاسخی دندان شکن اجازه نداد حق ایران پایمال شود.

دستور جلسه اول امروز با ارائه گزارش کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز، آغاز شد و پرویز هادی، رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری ششمین دوره شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی شهرداری‌ها در ابتدا خدمات شهری بود و بعدها حوزه فعالیت شهرداری‌ها گسترده‌تر شد، الان هم حوزه خدمات شهری یکی از مهمترین حوزه‌های فعالیت شهرداری‌هاست اظهار کرد: یکی از اولویت‌های کمیسیون خدمات شهری، پیگیری حق و حقوق نیروهای این بخش است.

وی با تاکید بر نگاه ویژه به مشکلات کارگران شهری گفت: شرایط و حقوق و مزایای کارگران راضی کننده نیست، تصمیم گرفتیم برای کارگران پاداش در نظر گرفته شود و به صورت ویژه تمهیدات ارائه خواهد شد.

وی افزود: توجه ویژه به اتمام پروژه‌ها و طرح‌های ناتمام، تعیین تکلیف طرح‌های مسکوت شده و بلاتکلیف مانند پروژه زباله‌سوز سازمان پسماند، اهمیت ویژه و به اتمام خرید تجهیزات و ماشین آلات خدمات شهری، ساماندهی دستفروشان، اهمیت ویژه به موضوع مدیریت بحران در شهر، بررسی عملکرد بودجه مناطق در بخش خدمات شهری، تغییر نگرش مدیریت شهری در حوزه خدماتی و توجه ویژه به پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز جزو کارهایی است که کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری به این موضوعات ورود پیدا کرد.

هادی گفت: استقرار سیستم ایمنی و محیط زیست در بخش‌های مختلف محیط شهری، یکپارچه کردن فرم کارکنان خدمات شهری، رفع مشکل آب‌گرفتگی ۲۸ زیر گذر شهری، با الویت چهار زیرگذر پرتردد آبرسان، میدان فهمیده و فلسطین و ملل متحد، تصویب ایجاد ساز و کار نگهداری و تعمیرات تأسیسات، پیگیری خرید جاروب توسط پیمانکار مربوطه جزو مصوبات مهم کمیسیون محیط زیست است.

این عضو شورای شهر تبریز گفت: مقرر شده با هدف توزیع عادلانه خدمات، کاهش ترافیک و تسهیل در توزیع ارزاق عمومی، هر منطقه یک بازارچه محله‌ای در عرض سه ماه احداث و در اختیار شهروندان قرار دهد.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری همچنین تاکید کرد: موضوع سگ‌های بلاصاحب هم از دیگر مشکلات شهر است که جلساتی با تشکل‌های مردمی حامی حیوانات برگزار کردیم تا آمار سگ‌های بلاصاحب مشخص و برای عقیم سازی آنها اقدام شود و با دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد در خصوص تأمین آمپول‌های عقیم‌سازی صحبت‌هایی شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

امکانات زمستانی شهرداری مشهد ۵ برابر امکانات شهرداری تبریز است

محمدرضا قربانیان، معاون خدمات شهری شهرداری تبریز با اشاره به اینکه ۶۰ وظیفه به عهده خدمات شهری بوده و فلسفه اولیه شهرداری هم جمع‌آوری زباله و پسماند است، گفت: بودجه‌ای که در اختیار شهرداری‌ها گذاشته می‌شد از سال ۶۴ قطع شده و شهرداری‌ها موظف شده‌اند تا هزینه‌های خود را تأمین کنند، ۸۳ نفر بر حوزه خدمات شهری نظارت می‌کنند و در طول سالیان سال در شورا به نکات خوبی اشاره شده است و تا زمانی که طرح مکانیزاسیون راه اندازی نشود دچار سانحه‌های زیادی خواهیم شد.

وی اضافه کرد: روزانه ۹۹۷ تن زباله جمع‌آوری می‌شود و اگر روزی در محله زباله‌ها جمع‌آوری نشود مردم اعتراض می‌کنند، روزانه ۱۴۷ تن زباله به صورت دستی و ۸۵۰ تن زباله به طور مکانیزه جمع‌آوری، ۶۷ تن هم لجن از جوب‌ها برداشت می‌شود و حدود ۱۷ میلیون متر مکعب رفت و روب انجام می‌شود.

قربانیان با یادآوری اینکه در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ نفر پاکبان داریم، اظهار کرد: تمامی کارگران از دانشگاه علمی کاربردی مدرک گرفته و توسط ارتباطشان با مدیران وارد اداره شهرداری رفتند و نیروی کمی برای خدمات شهرداری مانده است و مجبور شده‌ایم از کارگران تنظیف به بخش‌های دیگر انتقال دهیم، در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه هستیم امیدواریم این کارگران به حوزه کاری خودشان برگردند.

وی با یادآوری اینکه تبریز شهر بسیار سردی بوده و باید برای زمستان تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود، گفت: ۱۳ دستگاه تانکر محلول‌پاشی، ۱۵ دستگاه لودر، ۱۰ دستگاه بیل بکهو، ۴۰ دستگاه ماشین برفروب و ۱۷ دستگاه نمک پاش مکانیزه برای فضل زمستان آماده شده است که این دستگاه‌ها برای شهر بزرگ تبریز بسیار کم می‌باشد و باید حداقل ۴۴ دستگاه نمک پاش باشد، نمک پاشی برای آسفالت ریزی، آسیب نمی‌رساند و این مشکل بخاطر عدم زیرسازی آسفالت است که آسیب می‌بیند.

معاون خدمات شهری شهرداری تبریز با اشاره به اینکه محلول‌پاشی، ۶۰ درصد مصرف نمک را کاهش می‌دهد. البته کارشناسان اعلام می‌کنند نمک‌پاشی تأثیر چندانی در تخریب آسفالت ندارد، اما به پل‌ها آسیب وارد می‌سازد، گفت: سالانه حدود یکصد میلیارد تومان برای خرید C.M.A مورد استفاده در محلول هزینه می‌شود. معاونت خدمات شهری اقداماتی برای خرید C.M.A آغاز کرده است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مختلف برای رفع سدمعبر وظیفه دارند اما هیچ کدام پای کار نمی‌آیند، تصریح کرد: گسل تبریز یکی از گسل‌های جوان دنیاست، با این حال، ما یک بیل‌مکانیک زنجیری نداریم که اگر حادثه‌ای روی دهد برای کمک به حادثه‌دیدگان وارد عمل شود، در خریدهای ماشین‌آلات خدمات شهری، باید این مورد هم لحاظ شود، اگر به جای علم کردن چند روگذر و زیرگذر در شهر چند بیل مکانیکی برای این شهر خریداری کنیم، پیش خدا و مردم روسفید می‌شویم.

تحقق کمتر از یک دهم اعتبارات عمرانی حوزه خدمات شهری

علی نوای باغبان؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: ۵۶۷ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی خدمات شهری در سال ۱۴۰۰ است که براساس گزارشات شهری تاکنون فقط ۶۲ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

این عضو شورای شهر تبریز افزود: از ۶۰ میلیارد تومانی که برای خرید ماشین‌آلات جاروب مکانیزه پیش‌بینی شده بود ریالی تحقق نیافته است.

لزوم الگوبرداری از شیوه‌های حفاظت حریم در مشهد

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز، با تاکید بر عملکرد بسیار ضعیف شهرداری در حوزه حریم، گفت: شهرداری تبریز در بحث حریم بسیار بسیار ضعیف عمل کرده است. باید به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری، نقش محوری در این بخش داده شود.
وی اضافه کرد: شهرداری مشهد اقدامات مهمی در جهت پایش آنلاین ساخت‌و سازها و حفاظت از حریم شهری فراهم آورده است که حریم به معنای واقعی کلمه حفظ می‌شود. شهرداری تبریز هم می‌تواند از چنین شیوه‌هایی بهره‌برداری کند.

هشدار رئیس شورا به واحدهای کم کار

احد صادقی مقبره دبیر کمیسیون سرمایه گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر تبریز، اظهار کرد: بخش اعظم وانت‌بارهای میوه‌فروش، بدون پلاک هستند. پلیس راهنمایی و رانندگی چرا به وظایف ذاتی خود در برخورد با این وانت‌بارها عمل نمی‌کند؟

این عضو شورای شهر تبریز گفت: مدام از مدیریت واحد شهری حرف می‌زنیم اما نهادهای دیگر، همکاری نمی‌کنند. مدیران این ادارات را ملزم به پاسخگویی کنیم و آنها را برای عمل به وظایف خود ملزم کنیم.

رسول برگی، رئیس شورای شهر تبریز نیز در این باره، به نهادهای کم کار هشدار داد و گفت: اگر هر نهاد و سازمانی در جمع‌آوری سد معبر وانت بارها عمل نکند از طریق همین تریبون به مردم معرفی خواهم کرد.

وی اضافه کرد: نیروهای شهرداری اعلام می‌کنند که ما وانت‌بارهای متخلف را توقیف می‌کنیم ولی اعضای شورا تماس گرفته و رفع توقیف می‌شوند، اگر بار دیگر شاهد چنین مسائلی باشیم نام اعضای شورا را در همین جلسه اعلام می‌کنم.

حجت الاسلام برگی با تاکید بر اینکه هرچه سریع‌تر باید نام کوچه شهید آشتاب درست کنند، گفت: اگر کسی نام محلاتی را که به اسم شهدا است حذف کند باید خود فرد از مجموعه حذف شود، کسی که نسبت به این موضوع کوتاهی کرده است باید توبیخ شود، هر چه سریع‌تر باید نام محلات را به اسم شهدا تغییر بدهند و این کارها شیطنت می‌باشد

مساعدت مالی شهرداری تبریز به گلزار شهدای گمنام روستای مایان سفلی

در ادامه دستور جلسه سوم، بررسی لایحه شهرداری تبریز مبنی بر اعمال مساعدت مالی به هیئت امنای گلزار شهدای گمنام روستای مایان سفلی جهت تکمیل و احداث یادمان گلزار شهدای مذکور مطرح و با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

۱۶ درصد جمعیت تبریز دچار فقر قطعی است

روح اله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی کلانشهر تبریز به عنوان سخنران میان دستور این جلسه گفت: ۱۱ هزار و ۵۰۰ خانوار عضو معلول دارند که ۷ درصد عضو کمیته امداد هستند، ۴۵ درصد خانوارها فاقد هرگونه خودرو و ۲۲ درصد خانوارها جزو سه دهک پایین و ۱۶ درصد جمعیت تبریز دچار فقر قطعی هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید بودجه به سمت عدالت شهری و ارتقای کیفی زندگی مردم سوق داده شود، گفت: بحث حاشیه نشینی را نباید فراموش کنیم و اقدامات باید عملی شود و نباید حاشیه نشینی به قیمت تغییر زندگی یک خانواده فراموش شود، باید برنامه‌های ما در کاهش درصد خانوارهای فقیر تبریز در یک سال آتی، مؤثر باشد.

رشیدی با بیان اینکه تحول در مسیر خدمت شهرداری نیاز به اصلاح نگرش دارد، اظهار کرد: مردم برای یک دست‌انداز به چهار مدیر مراجعه می‌کنند تا آنها را به هم نزدیک می‌کنند تا مشکلاتشان حل شود امیدوارم دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم؛ باید مشخص شود اثر مستقیم خزانه متمرکز در رفع حاشیه‌نشینی چه خواهد بود.

در ریل گذاری بودجه باید معطوف به مناطق حاشیه‌نشین باشد. علاوه بر اصلاح ساختار، ظرفیت‌های فراقانونی شهرداری برای رفع این مشکل به کار گرفته شود.

دبیر کمیسیون معماری و شهرسازی یادآورشد: روزانه ۳۵۰ تن گوگرد در هوای تبریز منتشر می‌شود، سهم شهرداری از عوارض آلاینده‌ها در سال‌های گذشته محل چالش بوده و باید گزارشی تهیه شود که چرا این سهم را نتوانسته‌ایم بگیریم؟

وی گفت: شهرداری به مادر خرج و خودپرداز بعضی از سازمان‌ها تبدیل شده است، این دیدگاه‌ها نسبت به شهرداری باید عوض و ریال به ریال بودجه باید صرف امکانات عمومی شود، شهرداری باید به منافع عامه تبدیل شود و نباید صرفاً به سود منافع شخصی باشد، بعضی از شهرداران در گذشته با پول مردم برای بقای خود کار کرده اند؛ باید تمامی نیروها و مدیران در خدمت کردن به مردم، تلاش کنند.

فریدون بابایی اقدم، دبیر کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز گفت: در تابستان امسال دستورالعمل عجیبی توسط یکی از مدیران شرکت ملی گاز ایران صادر شد که در آن مصرف گاز نیروگاه‌های حرارتی کشور تعیین شده و تنها مصرف گاز دو نیروگاه حرارتی تبریز و سهند در آذربایجان‌شرقی صفر ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: مدیر قبلی محیط زیست استان برای خوش‌خدمتی آمار دروغ ارائه داده و عنوان کرده است که نیروگاه تبریز آلوده نمی‌باشد، در حالیکه نیروگاه تبریز روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر مازوت مصرف می‌کند که معادل پتانسیل ۳۵۰ تن گوگردی است که در هوای تبریز منتشر می‌شود که سلامتی شهروندان تبریز در خطر می‌باشد و باید در این خصوص واکنش قطعی نشان بدهیم.

اعضای کمیسیون مناقصات انتخاب شدند

دستور جلسه پنجم به بررسی لایحه شهرداری تبریز در خصوص معرفی دو نفر عضو عالی مقام به عنوان دو عضو کمیسیون مناقصات اختصاص یافت و با رأی اکثریت اعضای شورا آقایان طالب نژاد و نامی با معرفی شهرداری تبریز و رأی ۷ عضو شورای شهر تبریز به عنوان اعضای کمیسیون مناقصات انتخاب شدند

همچنین از حواشی مربوط به این دستورجلسه، طرح موضوع بازنشستگی داوود طالب‌نژاد از سوی رئیس شورای شهر بود که علیرغم رد موضوع از سوی شهردار، مقرر شد موضوع بازنشستگی طالب‌نژاد مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی شیوه نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی

دستور جلسه ششم نیز بررسی مصوبه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا درخصوص بررسی شیوه‌نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تبریز مطرح شد و این دستور جلسه با رأی اکثریت اعضای شورا به تصویب رسید.

کد خبر 533888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.